فرمان اجرایی بازگشت تحریمهای ایران توسط دونالد ترامپ امضا شد

ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه 7 اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد.

ساعاتی پیش از آغاز اجرای تحریم‌ها، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی، آمریکا را به «جنگ ایرانی علیه مردم ایران و تلاش برای ایجاد چند دستگی در صفوف مردم» متهم کرد.

از سویی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای هدف از تحریم‌ها را «تغییر رفتار ایران در بی ثبات کردن منطقه و پیوستن این کشور به روند اقتصاد جهانی» اعلام کرد.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی حکم به بازگشت تحریم‌های ایران داد. وی در مراسم امضای این فرمان گفت که سیاست آمریکا، «وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی» به ایران است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که توافق اتمی سال ۱۳۹۴ با ایران در ازای رفع تحریم‌های این کشور «توافقی وحشتناک و یک‌طرفه» بوده است.

آقای ترامپ گفت که این توافق باعث شد تا پول به ایران سرازیر شود و از آن برای درگیری در خاورمیانه استفاده کند.

وی گفت که آمریکا از همه کشورهای جهان می‌خواهد «تا روشن کنند که رژیم ایران با یک انتخاب روبروست: یا رفتار تهدیدگرانه و بی‌ثبات‌کننده‌اش را تغییر دهد و به اقتصاد جهانی بپیوندد، یا به مسیر انزوای اقتصادی‌اش ادامه دهد».رئیس‌جمهوری ایالات متحده هشدار داد کشورهایی که پیوندشان را با اقتصاد ایران قطع نکنند، در چارچوب بازگشت تحریم‌ها «با عواقب شدیدی» روبرو خواهند شد.

آقای ترامپ در عین حال گفت که همچنان آماده دستیابی به یک توافق جامع با ایران است که در چارچوب آن، به طیف وسیعی از رفتارهای شریرانه رژیم از جمله برنامه موشکی بالستیک و حمایتش از تروریسم پاسخ دهد.

جزئیات بازگشت تحریم‌های ایران

همزمان، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۵ مرداد اعلام کردند که بیش از یکصد شرکت بین‌المللی موافقت کرده‌اند تا بازار ایران را ترک کنند.

این مقام‌ها که نام‌شان فاش نشده است، گفته‌اند: تحریم‌های آمریکا «فشارهای مالی شدیدی روی اقتصاد ایران» خواهند گذاشت. با این حال، افزوده‌اند که هدف از این فشارها تغییر رژیم ایران نیست بلکه تغییر رفتار این کشور است.

بازگشت تحریم‌های تهران که قرار است از دوشنبه شب به وقت آمریکا (بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) اجرایی شوند عبارتند از:

– خرید و فروش اسکناس‌های دلار و یا اسناد متکی بر دلار از سوی دولت ایران؛

– دادوستد طلا و یا سایر فلزات گرانبها توسط ایران؛

– خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم گرافیت، فلزات خام یا نیمه تمام نظیر آلومینیوم و فولاد و نیز زغال سنگ و همچنین نرم‌افزارهای مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی توسط ایران؛

– خرید و فروش قابل ملاحظه ریال ایرانی در خارج از کشور، و نیز گشودن حساب یا نگهداری مبالغ قابل ملاحظه ریال در بیرون ایران؛

– برخورداری دولت ایران از تسهیلات مالی خارجی؛

– بخش خودروسازی ایران؛

– دادوستد هواپیماهای تجاری و قطعات و خدمات آنها؛

– واردات فرش و مواد غذایی (پسته) ایرانی به آمریکا.
کاخ سفید همچنین متن نامه رسمی پرزیدنت ترامپ به رؤسای مجلس نمایندگان و سنا در ارتباط با صدور فرمان اجرایی بازگرداندن تحریم‌های ایران را منتشر کرده است.
وزیر خارجه آمریکا اندکی بعد از انتشار بیانیه پرزیدنت ترامپ، در توئیتی نوشت رژیم ایران باید منابع‌اش را برای کمک به مردم استفاده کند، نه حمایت از ترور و تقویت رهبران خود

مایک پمپو پیشتر در روز دوشنبه نیز این حرکت دولت پرزیدنت ترامپ را تلاشی جهت جلوگیری از فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه توصیف کرد.

ایران با شرایط اقتصادی سختی حتی پیش از آغاز این تحریم‌ها روبرو است. ارزش دلار چند برابر شده و اثرات تورمی موجب اعتراضات مردم در شهرهای بزرگ شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که توافق اتمی ایران معیوب است و به همین دلیل واشنگتن از آن خارج می‌شود.

پرزیدنت ترامپ از زمان روی کار آمدن، ایران را به نقض برجام از طریق برنامه موشکی، بی ثبات سازی در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد.

خردادماه گذشته نیز وزیر خارجه ایالات متحده راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد و ضمن اعلام فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی، اعلام کرد اگر ایران به ۱۲ شرط آمریکا عمل کند، می تواند با ایالات متحده توافق جدیدی داشته باشد.

.