در آستانه استیضاح ظریف اعتراف دیگری به پولشویی میلیاردی در جمهوری اسلامی

روز یکشنبه ۱۱ آذر۹۷  وزیر خارجه محمد جواد ظریف که توسط کمیسیون امنیت مجلس برای ادای توضیح درباره اعترافش به پولشویی میلیاردی احضار شده بود، در این کمیسیون، حاضر شد.

جواد ظریف بعد از خروج از مجلس در دفاع از حرفهای خود گفت: همه جا، واقعیت را گفته‌ام. گروه‌هایی ممکن است منافعی داشته باشند و به‌دنبال فضاسازی علیه تصویب لوایح ضدپولشویی باشند.

گودرزی عضو کمیسیون امنیت مجلس گفت: جمعبندی درخواست استیضاح ظریف، به نشست بعد از تعطیلات هفته آینده موکول شد.

در ادامه بحران استیضاح وزرای اصلی کابینه روحانی، یوسف‌نژاد عضو هیأت‌رئیسه مجلس اعلام کرد، استیضاح جواد ظریف با ۲۳امضا در کمیسیون امنیت، استیضاح رحمانی فضلی وزیر کشور با ۱۹امضا در کمیسیون شوراها و استیضاح حجتی وزیر کشاورزی با ۲۳امضا در کمیسیون کشاوری در حال بررسی است.

در همین حین سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران یکشنبه ۱۱ آذر اقتصاد مواد مخدر را ستون اصلی پولشویی در ایران برشمرد و گفت که سالانه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در ایران رخ می‌دهد.

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به دلیل تائید وجود پولشویی میلیاردی در ایران در آستانه استیضاح قرار دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی آبان امسال پولشویی در ایران را «یک واقعیت» دانسته بود که عده‌ای از آن منفعت می‌برند.

ورود پول‌شویان به بازار سکه و ارز

در حالی که حامیان دولت در تلاشند تا استیضاح وزیر خارجه را از دستور کار مجلس خارج کنند، صفاتیان، کارشناس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم وجود پولشویی شبکه‌ای در ایران را تائید کرده است.

او قاچاقچیان عمده مواد مخدر را «راس هرم پولشویی» در ایران عنوان کرد و گفت: مواد مخدر سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند و حدود ۴۰ درصد این رقم (معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان) از سوی مصرف‌کنندگان به قاچاقچیان پرداخت می‌شود.

صفاتیان در باره فرایند پولشویی قاچاقچیان مواد مخدر هم گفت که آنها پول‌های خود را به نام اشخاص مختلف در بانک قرار می‌دهند یا به صورت نقدی و چمدانی در مبادلات به کار می‌گیرند.

این افراد در حجم بالا وسایل می‌خرند یا به ملک تبدیل می‌کنند.

او بازار سکه و ارز را یکی دیگر از ابزارهای قاچاقچیان مواد مخدر برای پولشویی دانست و گفت: «این افراد می‌توانند در بازار ارز، سکه و سرمایه‌گذاری ورود پیدا کنند. حتی حاضرند در جایی اجناس را گران‌تر بخرند و ارزان‌تر بفروشند تا به پول برسند».