دولت آمریکا تضعیف شبه‌نظامیان هوادار ایران در عراق را در دستور کار قرار می‌دهد


همزمان با تکذیب نقش آمریکا در انفجار زاغه‌های مهمات حشد الشعبی در عراق از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پنس، معاون اول ریاست‌جمهوری این کشور گفت که واشنگتن اقدامات اضافی اتخاذ خواهد کرد که نفوذ شبه‌نظامیانی که امنیت عراق را تضعیف می‌کنند، را بکاهد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اتهامات درباره نقش این کشور در انفجار زاغه‌های مهمات در عراق را رد کرد و اعلام کرد گزارش‌هایی که در این‌باره منتشر می‌شوند نادرست، گمراه‌کننده و تحریک‌آمیز هستند.

ابهامات درباره انفجارها در پادگان‌های حشد شعبی در مناطق مختلف عراق، واکنش مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا را در پی داشت. پنس گفت که کشورش نگران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق است و دولت آمریکا ناچار خواهد بود اقداماتی اتخاذ کند که نفوذ این گروه‌های شبه‌نظامی که امنیت عراق را تضعیف می‌کنند، بکاهد.

شبه‌نظامیان حشد شعبی که از سوی ایران حمایت می‌شود، در روزهای اخیر اعتراف کردند که در نزدیکی مرزهای سوریه مورد حمله دو پهپاد قرار گرفته‌اند. حشد شعبی اسرائیل را به دست داشتن در این حملات متهم کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه 22 آگوست 2019 گزارش کرده بود که اسرائیل حداقل یک حمله به انبار تسلیحات در عراق داشته است.

این روزنامه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه نهادهای اطلاعاتی در خاورمیانه گزارش کرد که اسرائیل یک پایگاه در شمال بغداد را در ماه ژوئیه بمباران کرد. مسئولان آمریکایی می‌گویند که اسرائیل در روزهای گذشته حملات متعددی علیه عراق انجام داده است.