شبکه خبری «سومریه نیوز» به نقل از منابع محلی در استان نینوا در عراق گزارش داد که ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش، سه‌شنبه 28 فوریه، در یک سخنرانی خطاب به هوادرانش در مناطقی که همچنان در تصرف این گروه است، به شکست در نبردهای اخیر اعتراف کرد.

در این سخنرانی، البغدادی از هواداران خود و اعضای گروه داعش خواست «فرار کرده» و در مناطق کوهستانی «پنهان» شوند.

منبع آگاه به سومریه نیوز گفته است که البغدادی، نام این سخنرانی خود را «خطبه الوداع» گذاشته و آن را میان را نزدیکان و خطبا توزیع کرده است. او در این سخنرانی، مرحله‌ای که گروه داعش در آن قرار گرفته را شرح داده و پس از آن خطبا و سخنرانان این گروه، سخن گفتن درباره شکست‌های داعش در نینوا و دیگر مناطق را آغاز کردند.

این منبع گفت که این سخنرانی همچنین از شبه‌نظامیان داعش خواسته در صورت قرار گرفتن در محاصره نیروهای عراقی، خود را منفجر کنند.

این گزارش افزود: «فرماندهان آن چه که مجلس شورای مجاهدان نام دارد، همگی از نینوا به تلعفر و سپس سوریه فرار کردند. فرماندهان برجسته نزدیک به البغدادی نیز در خطر مرزی میان عراق و سوریه در رفت و آمد هستند».

از سویی یک منبع محلی در استان نینوا گفت که ابوبکر البغدادی، دستور تعطیل کردن آن‌چه «دیوان سربازان و مهاجران» نامیده می‌شود را داد و شبه‌نظامیان گروهش را که از خارج از عراق آمده‌‎اند، میان بازگشت به کشورهای خود یا منفجر کردن خود در مقابل «72 حوری بهشتی» مخیر کرد.

منبعی دیگر هم گفت گروه داعش دستور سلب لقب «امیر» از فرماندهان بخش شرقی موصل پس از شکستشان در برابر نیروهای عراقی را صادر کرد.