بخشی از پولهای چپاول شده توسط نماینده ذوب شده در ولایت به سرقت رفت

کبیری در سال ۱۳۸۹ در مسابقه تیراندازی استادهای بسیجی دانشگاه آزاد خوی اول شد

تقی کبیری، نماینده‌ای که ‘۴۰۰ میلیون تومان و ۲۵۰ هزار یورو’ پول نقد را در سرقت خانه‌اش از دست داد

دستبرد به خانه تقی کبیری، نماینده مجلس ایران، به از دست دادن میلیاردها تومان پول نقد و اموال دیگر برای او منجر شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، دستور پیگیری را داده و استعلام کرده است که چه میزان از اموال آقای کبیری به سرقت رفته است.

حجم پول نقدی که گفته شده تقی کبیری در خانه نگهداری می‌کرده سوال‌برانگیز شده است.

این چندمین مورد از درگیری نمایندگان مجلس ایران در پرونده‌های قضایی ظرف ماه‌های اخیر است.

چه مبلغی به سرقت رفته است؟

پلیس یا قوه قضاییه ایران به طور رسمی جزئیات این پرونده را منتشر نکرده‌اند.

وبسایت “نماینده”، که اولین بار خبر سرقت را، بدون فاش کردن هویت نماینده قربانی سرقت منتشر کرد، مبلغ دزدیده شده را ۴۰۰ میلیون تومان به اضافه ۲۰۰ هزار دلار گزارش کرد.

پس از آن خبرگزاری‌های ایلنا و تابناک به نقل از “منبع آگاه” نوشتند که ارز خارجی به سرقت رفته در واقع ۲۵۰ هزار یورو بوده است.

نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده مجلس، گفته مبلغ گزارش‌شده صحیح نیست و “موارد سرقتی بیشتر مربوط به طلاهای موجود در خانه این نماینده است.”

محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان را تایید کرده و گفته ارز به سرقت رفته “دو تا سه میلیارد تومان” دلار بوده است، که یعنی مبلغی حدود ۲۰۰ هزار دلار.

سخنگوی هیات نظارت بر نمایندگان در توضیح نگهداری چنین حجمی از پول نقد در خانه نماینده مجلس گفته “دو تا سه میلیارد تومان پول در حد فروش یک آپارتمان ۱۵۰ متری در منطقه دو یا سه تهران است.”

به دنبال بحران ارزی ایران در سال ۱۳۹۷، مقرر شده که هر فرد تنها مجاز به نگهداری حداکثر ۱۰ هزار دلار باشد و مبلغی بیشتر از آن قاچاق محسوب می‌شود.
تقی کبیری کیست؟

تقی کبیری، از جناح اصولگرا و عضو فراکسیون “ولایت” است و در هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ایران عضویت دارد.

آقای کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره در استان آذربایجان غربی و رئیس مجمع نمایندگان این استان است.

او به دنبال تشکیل استانی با نام “آذربایجان مرزی” به مرکزیت شهر خوی بوده است.

تقی کبیری پیش از آن که در سال ۱۳۹۴ وارد مجلس شود، مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد خوی بوده است.

او از مربی‌های “حلقه‌های صالحین” در خوی بوده که یک برنامه وسیع بسیج و سپاه برای تبلیغات عقیدتی و سیاسی گروه‌های کوچک وفادار به حکومت است.

آقای کبیری از دانشگاه آزاد اسلامی خوی “کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث” گرفته و بعدتر از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران “دکتری علوم قرآن و حدیث” گرفته است.

او مدتی معاون پژوهشی و مدتی هم مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد خوی بوده است.

کبیری (ردیف پایین سمت چپ) جزو نمایندگانی بود که برجام و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند

تقی کبیری در سابقه دانشگاهی خود انتشار مقاله‌ای با عنوان “جایگاه اندیشه و تفکر در قرآن” را در “مجله علوم زیستی” دارد که یک مجله انگلیسی زبان و وابسته به دانشگاهی در چین است.

ناشر این مجله جزو فهرست “انتشارات یغماگرانه” است، یعنی مجلات و نهادهایی که بدون رعایت معیارهای علمی و در ازای دریافت مبالغی مقالات نویسندگانشان را منتشر و ارائه می‌کنند.

تقی کبیری مقاله‌ای هم با عنوان “تاثیر تعلیمات دینی در توسعه تبرک” در کنفرانس سال ۲۰۱۲ “آکادمی جهانی علوم، مهندسی و فناوری” در پاریس ارائه کرده است.

آقای کبیری عضویت در این “آکادمی جهانی” را هم جزو سابقه علمی خود ذکر کرده است.

این نهاد هم مانند “مجله علوم زیستی” جزو “انتشارات یغماگرانه” فهرست شده و به عنوان بستری محسوب می‌شود که نویسندگان در ازای پرداخت مبلغی بتوانند ارائه مقاله در کنفرانس علمی را به سابقه دانشگاهی خود اضافه کنند.
رابطه تقی کبیری با ناصر محمد سیدی چیست؟

کبیری در کنار ناصر محمد سیدی، تاجر بزرگ اهل خوی

هفته‌نامه خوی در آذر ۱۳۹۴، یعنی چند ماه قبل از انتخابات مجلس، درباره کارزار انتخاباتی تقی کبیری نوشت که “گفته می‌شود یک خیر خویی نیز از وی پشتیبانی می کند.”

به نظر می‌رسد این فرد نیکوکار که حامی مالی آقای کبیری ذکر شده، میرناصر محمد سیدی، تاجر بزرگ اهل خوی باشد که بنیاد خیریه‌ای با عضویت چند امام جمعه و رضا نیری، رئیس اسبق کمیته امداد خمینی تاسیس کرده است.

تقی کبیری در جلسات متعددی با ناصر محمد سیدی حضور داشته است.

برخی رسانه‌های محلی، و کانال‌های تلگرامی محلی مشخصا از رابطه نزدیک آقایان کبیری و محمد سیدی نوشته‌اند.

میرناصر محمد سیدی، مدیرعامل شرکت تجاری سیما، در سال ۱۳۹۲ تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

آمریکا آقای محمد سیدی را متهم کرد که برای دور زدن تحریم‌های نفتی علیه ایران فعالیت‌ می‌کرده است.

نام این تاجر بزرگ در دادگاه بابک زنجانی هم مطرح شد. بابک زنجانی، که خود دست‌اندرکار فروش نفت ایران با دور زدن تحریم بود، آقای سیدی را بدهکار به وزارت نفت معرفی کرد.

بابک زنجانی در جریان دفاعیاتش درباره یک شرکت گفت که این شرکت “همان م-س معروف و آقای سیدی است که وزارت نفت از آن ۵ میلیارد مطالبه دارد و می‌گویند جای آن امن است.”
مواضع تقی کبیری چیست؟

آقای کبیری منتقد بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران بوده است و نامه‌ای را امضا کرده که در آن آقای زنگنه متهم شده که “همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.”

تقی کبیری چندی پیش با طرح استانی شدن انتخابات مخالفت کرد و گفت: “در صورتی که انتخابات مجلس به‌شکل استانی برگزار شود، زمینه نفوذ قدرت و ثروت در سیاست فراهم خواهد شد.”

مساله ورود پول‌های کثیف به سیاست ایران و اعمال نفوذ در تحولات سیاسی سال‌ها است که به دغدغه مقام‌های ایرانی تبدیل شده و به تازگی سخنگوی شورای نگهبان هم گفت همه مسئولان در آستانه انتخابات بعدی مجلس نگران آن هستند.

آقای کبیری اخیرا گفت: ” باید اموال مسئولان از آغاز انقلاب بررسی شود و در صورتی که مالی به صورت نامشروع کسب شده به بیت‌المال بازگردانده شود.”

او جزو نمایندگانی بود که متن توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به همراه پرچم آمریکا در صحن مجلس ایران به آتش کشیدند.

تقی کبیری از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با عنوان “امام المسلمین” یاد کرده است.
موضوعات مرتبط