مریکا به ظریف برای شرکت در جلسه شورای امنیت «ویزا نداده است»

zarif_ba_iraniha

آ

وب‌سایت نشریه «فارن‌پالیسی» و خبرگزاری رویترز می‌گویند وزیر خارجه ایران از آمریکا برای شرکت در نشست شورای امنیت ملل متحد در نیویورک، روادید ورود دریافت نکرده‌است. مقام‌های رسمی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

نخست «فارن‌پالیسی» نوشته بود دولت دونالد ترامپ در این هفته جلوی ورود دیپلمات ارشد ایران به ایالات متحده، برای شرکت در نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد کشته‌شدن قاسم سلیمانی را گرفته‌است.

پس از آن خبرگزاری رویتز نیز گزارش مشابهی منتشر کرد.

«فارن‌پالیسی» افزوده است که این اقدام «در تناقض با توافق مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ است که از واشینگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل را بدهد».

گزارش این نشریه آمریکایی بر پایه خبرهای ارائه‌شده از سوی سه دیپلمات تنظیم شده‌است.

بنا بر این گزارش محمد جواد ظریف، «چند هفته پیش» درخواست روادید ورود کرده بود تا در جلسه ۹ ژانویه/۱۹ دی شورای امنیت شرکت کند.

این گزارش می‌افزاید نشست روز ۱۹ دی ماه، نخستین فرصت برای وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود تا مستقیما در مورد جریان کشته‌شدن فرمانده سپاه قدس در بغداد، نظر دولت خود را با جامعه جهانی در میان بگذارد.

رویترز نیز به نقل از یک مقام رسمی دولت آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید ایالات متحده از صدور روادید برای آقای ظریف خودداری کرده‌است.

رویترز این تحولات را در راستای افزایش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی ارزیابی کرده‌است.

قاسم سلیمانی در جریان حمله هوایی ارتش آمریکا، به دستور دونالد ترامپ، در بامداد جمعه ۱۳ دی ماه، در نزدیکی فرودگاه بغداد، کشته شد. مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند «انتقام سختی» خواهند گرفت. آقای ترامپ نیز تهدید کرده‌است به هر واکنشی از سوی ایران به «شدت»، «سریع» و «شاید هم غیرمتناسب» پاسخ خواهد داد.
رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است.

یک منبع دیپلماتیک به «فارن‌پالیسی» گفته مقام دولت آقای ترامپ روز دوشنبه با دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، تماس تلفنی گرفته و خبر عدم صدور روادید را به او داده‌است.

مقام‌های رسمی هنوز واکنشی به گزارش «فارن‌پالیسی» نشان نداده‌اند.

وب‌سایت «هیل» می‌گوید یک سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفته «هنوز خبر رسمی دریافت نکرده‌اند».

محمد جواد ظریف، در حساب کاربری خود در توئیتر، بدون آن‌که مشخصا توضیح خاصی بدهد گفته «در حالی‌که ایالات متحده منشور سازمان ملل را مطلقا تحقیر می‌کند» تهران در روز چهارشنبه میزبان نشستی در مورد تنگه هرمز خواهد بود.

پیشتر در تیر ماه گذشته وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با واشینگتن‌پست گفته بود وقتی دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ندارند به تهران بروند، ما هم دلیلی برای گشت و گذار آزادانه دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک نمی‌بینیم.

در همان زمان آمریکا محدودیت‌هایی را در مورد رفت و آمد مقام‌های جمهوری اسلامی در نیویورک و اطراف آن، شهری که مقر سازمان ملل در آن قرار دارد، اعمال کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده بود که محدودیت‌های اعمال‌شده برای محمد جواد ظریف و مقام‌های ایران کاملا با توافق آمریکا و سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ مطابقت دارد.

مجمع عمومی ملل متحد اواخر آذر ماه از ایالات متحده، میزبان مقر این سازمان، خواسته‌ بود محدودیت‌های ترددی برای دیپلمات‌ها و مقام‌های خارجی در نیویورک را برچیند. این مجمع صادر نشدن روادید برای دیپلمات‌ها را نیز محکوم کرده‌ بود.

برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌های مجمع عمومی لازم‌الاجرا نیستند. در آن قطعنامه از کشور خاصی نام برده نشده بود.