یک کشته و تعدادی زخمی در پی حمله شبه‌نظامیان به معترضان عراقی در بصره

مرکز جنایت‌های جنگی در عراق بامداد روز پنجشنبه 23 ژانویه 2020 اعلام کرد در پی حمله شبه‌نظامیان به تظاهرکنندگان معترض عراقی در شهر بصره در جنوب عراق 1 نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های تعدادی از افراد شبه‌نظامی عراقی که در قالب نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شده بودند، به سوی معترضان تیر اندازی کرده یک نفر را کشته و دست کم 5 تن دیگ را زخمی کردند.

طبق این گزارش وضعیت برخی از زخمی شدگان «وخیم» گزارش شده است.

تظاهرکنندگان عراقی در واکنش به کشته‌ شدن یک تظاهر کننده راه‌های ارتباطی میان شهرستان «الحمزه شرقی» و «الدیوانیه» را بستند.

معترضان عراقی بر عزم و اراده خود برای ادامه تظاهرات و مقابله با نیروهای امنیتی در تقاطع تجاری شهر بصره تاکید کردند.

این در حالی است که خیزش مردم عراق در شهرها و مناطق این کشور همچنان ادامه دارد.

کمیساریای حقوق بشر عراق شامگاه سه‌شنبه اعلام کرده بود با ادامه اعتراضهای گسترده و درگیری‌های خشونت‌بار در شهرهای مختلف عراق 10 تظاهرکننده طی 24 ساعت قبل از آن کشته شدند.

در همین حال کمیساریای حقوق بشر عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور دست کم 88 معترض را بازداشت کرده‌اند.

تظاهرکنندگان عراقی در واکنش به این اقدام راه‌های اصلی منتهی به شهرهای بغداد، بصره و ناصریه را بستند.

طبق این گزارش، میدان «الطیران» بغداد و همچنین تعدادی از شهرهای جنوب عراق از جمله بصره، کربلا و نجف طی سه روز گذشته شاهد صحنه‌های درگیری‌ بوده است.

تظاهرکنندگان عراقی که اغلب آنها را جوانان تشکیل می‌دهند اقدام به پرتاب سنگ و بمب‌های آتش‌زا به سوی پلیس کردند اقدامی که واکنش پلیس از جمله پرتاب نارجنک‌های گازآور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سوی تظاهرکنندگان را به همراه داشت.

معترضان عراقی تلاش دارند با فشار بر دولت و پارلمان این کشور اصلاحات سیاسی حقیقی مانند تعیین نخست وزیر مستقل، برگزاری انتخابات زود هنگام و تغییر طبقه سیاسی حاکم کنونی انجام دهند.

معترضان عراقی طبقه سیاسی که پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در سال 2003 توسط آمریکا بر مسند قدرت رسیدند، را «فاسد و بی‌کفایت» می دانند و خواستار تغییر آنها شدند.

گسترش خشونت‌ها در عراق اما تاکنون نزدیک به 460 تن کشته در پی داشته که اغلب آنها از میان معترضان بوده‌اند. همچنین از زمان آغاز نافرمانی مدنی در اول اکتبر 2019 در عراق تاکنون بیش از 25 هزار نفر در این ناآرامی‌ها مجروح شدند.

با توجه به تحولات سیاسی، نابسامانی‌های اقتصادی، اجتماعی و ادامه اعتراضات و ناآرامی‌ها در عراق بخصوص پس از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور و عدم توافق طرف‌های سیاسی بر سر گزینه‌ای برای جایگزینی او، حکومت بغداد اکنون در وضعیت فلج کنندهای به سر می‌برد.