هشدار مجدد درباره سرایت کرونا از طریق حمل و نقل عمومی در تهران

همزمان با شروع فعالیت‌ مشاغلی که «کم‌خطر» خوانده شده‌اند، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به این که روز جمعه، ۲۹ فروردین، ۴۴۰ مورد بیمار مبتلا به کرونا در این شهر بستری شده‌اند، درباره خطر سرایت کرونا از طریق حمل و نقل عمومی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی که شامگاه جمعه با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت از این تعداد بیمار جدید، ۸۵ نفر در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند.

او همچنین دوباره هشدار داد که «بیشترین میزان سرایت در حمل و نقل عمومی است و ما نگران این امر هستیم».

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، برخی مشاغل که «کم‌خطر» خوانده شده‌اند، از روز شنبه ۳۰ فروردین شروع به فعالیت کرده‌اند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران روز ۲۳ فروردین خبر داده بود که در کشور «حمل و نقل عمومی عامل ۲۶.۵ درصد انتقال کرونا» بوده است.

روز ۲۹ فروردین، یوسف سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفته بود که اگر تعداد مسافران مترو در طول روز از ۴۵۰ هزار نفر بیشتر شود، «دیگر عملا امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری در مترو نیست».

طبق اظهارات آقای حجت تا روز جمعه تعداد مسافران مترو به ۳۵۰ هزار نفر در روز رسیده بود.

مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران همچنین برای کاهش تعداد مسافران در روز پیشنهاد شناور شدن ساعت کاری ادارات را داده‌اند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح این پیشنهاد گفته است: «به جای این که ساعت هشت شروع کار ادارات باشد، کارمندان بتوانند بین هفت تا ۹ در محل کار حضور داشته باشند و از آن طرف، ساعت پایان کار نیز بین دو تا چهار یا بین یک تا سه باشد.»

به گفته مقام‌های استانداری تهران باید این پیشنهاد به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برسد و کماکان ساعت کاری ثابت و از ساعت ۷ تا ۱۴ است.

هشدار درباره بیماران ترخیص‌شده

رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران همچنین خبر داده است که ۵۵۲ نفر در طول روز جمعه از بیمارستان ترخیص شده‌اند ولی از آنها خواسته شده که دو هفته در خانه بمانند.

به گفته رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران «این افراد کماکان می‌توانند به عنوان ناقل عمل کرده و اطرافیان، دوستان و آشنایان خود را مبتلا کنند».

دولت ایران پیش از این مکان‌های متعددی را با مشارکت سپاه پاسداران و ارتش به عنوان نقاهتگاه آماده کرد که بیماران مرخص شده از بیمارستان، دو هفته در این مکان‌ها اقامت کنند ولی آقای زالی گفته است: «بسیاری از تخت‌های نقاهتگاهی تهران خالی است.»

حسن روحانی سراغ مشاغل با «ریسک متوسط» رفت

در همین حال با وجود ابراز نگرانی درباره پیامدهای شروع مشاغلی که «کم‌خطر» توصیف می‌شوند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواسته است که «شرایط شروع به کار کسب و کارهای با ریسک متوسط» بررسی شود.

او که روز شنبه ۳۰ فروردین در جلسه با روسای کمیته‌های ستاد مقابله با کرونا سخن می‌گفت، از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند ابراز رضایت کرد ولی از مردم خواست که کماکان در خانه بمانند و «جز برای امور ضروری» از خانه خارج نشوند.

آقای روحانی در این جلسه درباره زمان بازگشایی مراکز آموزشی یا رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور، تاریخ دقیقی را اعلام نکرد ولی از وزارتخانه‌های مسئول خواست که در این زمینه پروتکل‌های لازم را تهیه کنند.