فارین پالیسی در رابطه با کورونا: روحانی از ترس خیزش ملت، جان شهروندان را به خطر انداخته است

نشریه فارن پالیسی (سیاست خارجی) چاپ ایالات متحده نوشت: روحانی برای جلوگیری از شورش و فروپاشی نظام، به قیمت به خطر انداختن جان مردم ایران فرمان ازسرگیری فعالیت ها را داد.

نشریۀ “فارن پالیسی” در ادامه نوشته که اگر چه این کشور به احتمال زیاد با دومین موج ویرانگر ابتلاء به ویروس کرونا روبرو خواهد شد، اما، حکومت اسلامی ایران به این نتیجه رسیده که توقف فعالیت های اقتصادی به وقوع شورش ها و فروپاشی نظام منجر خواهد شد.

فارن پالیسی نوشته است که برای فهم دلایل تصمیم حسن روحانی مبنی بر از سرگیری سریع کار و فعالیت های اقتصادی در ایران باید در نظر داشت که پیش از وقوع پاندمی کرونا، نرخ رشد اقتصادی ایران منفی ٧ درصد بود و در نتیجۀ رکود تورمی، اقتصاد این کشور وارد یک بحران وخیم شده بود.

صندوق بین المللی پول نیز پیشتر اعلام کرده بود که اقتصاد ایران در سال گذشته به میزان ٩٫۵ درصد کوچک شده، در حالی که به اعتراف بانک مرکزی ایران نرخ تورم سالانه این کشور به ۴١ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم در بیست و پنج سال اخیر بوده است.

نشریۀ “فارن پالیسی” نوشته: بحران کرونا اقتصاد شکنندۀ ایران را ضعیف تر از پیش کرده است به طوری که ٧ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر دچار فقر شده اند، میلیون ها نفر مشاغل خود را از دست داده‌اند و میلیون ها نفر دیگر با کاهش دستمزد و ساعات کار روبرو شده‌اند. “فارن پالیسی” با اشاره به برخی برآوردها تصریح می کند که تنها در جریان بحران کرونا بین یک تا دو میلیون ایرانی مشاغل خود را از دست دادند.

“پیشتر نیز شماری از رسانه های خبری اعلام کردند که فعالیت های اقتصادی در دو ماه آخر سال ١٣٩٨ و در آستانۀ نوروز متوقف شده است. مدت زمانی که طی آن واحدهای اقتصادی ایران معمولاً ۵٠ درصد درآمد سالانۀ خود را کسب می کنند. شمار زیادی از کسب و کار در جریان تعطیلات نوروزی کاملا تعطیل بودند.

این نشریه خبری سیاسی-اقتصادی نوشته که بر اساس برآوردها تولید ناخالص ایران ١۵ درصد کاهش یافته و اقتصاد ایران کوچکتر و کم بنیه تر از پیش شده است.

“فارن پالیسی” در پایان نوشته: در حالی که دیگر دولت ها با اتخاذ تدابیر اضطراری به کمک بنگاه های اقتصادی خود در دورۀ بحران کرونا شتافتند، دولت حسن روحانی به لحاظ مالی توان اتخاذ تدابیر مشابه را نداشته است.