کرونا در ایران: شدت گرفتن میزان مرگ و میر در ایران؛ وضعیت در اکثریت استان‌های کشور قرمز است

در سومین روز اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی در ایران، شدت میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران کماکان ادامه دارد. مدیرگروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی می گوید میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در ماه های مهر و آبان، با جانباختگان ۷ ماه گذشته این استان برابری می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده است. در همین حال آشفتگی های بسیاری در نحوه اجرای محدودیت‌های جدید مشاهده می شود و بسیاری در مورد کارایی موازین جدید برای مقابله با گسترش کرونا در ایران تردیدهای جدی دارند. بر أساس گزارش امروز، وضعیت در اکثریت استان های کشور قرمز است.

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز، دوشنبه ۳ آذر اعلام کرد در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۳ آذر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

آنچه نگرانی ها را افزایش می دهد، شمار بیماران در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها و ظرفیت این بخش ها برای پذیرش بیماران حاد است که خطر مرگ آنها را تهدید می کند. بر پایه گزارش امروز سخنگوی وزارت بهداشت« ۵۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»

خانم لاری در باره وضعیت کرونا در اکثریت استان های کشور گفت: استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز هستند.» به گفته خانم لاری «فقط استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.»
Publicité

مرگ و میرهای کرونایی ۲ ماه اخیر با ۷ ماه گذشته برابری می کند

رحمت اله مرادزاده، مدیرگروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی امروز در گفتگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت: «طبق آخرین بررسی‌های ما در استان در یک دوره ۵۰ روزه، میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا در ماه های مهر و آبان، با تعداد متوفیان مجموع ۷ ماه گذشته این استان برابری می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده و قابل توجه است.

سالمندان و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند

به گفته رحمت اله مرادزاده زنان بیشتر از مردان به بیماری کرونا مبتلا می شوند، اما در مقابل، آمار فوتی گروه مردان بالاتر است. همچنین گروه سنی ۶۰ الی ۷۰ سال بیشترین میزان مرگ و میر و پس از آن گروه سنی زیر ۵ سال و سپس گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال در این ۲ ماه بیشترین میزان متوفیان را به خود اختصاص داده اند. ۲۷ درصد متوفیان بر اثر کرونا در این ۲ ماه سابقه بیماری فشارخون داشته، ٢۴ درصد مبتلا به دیابت بوده و ۲۱ درصد سابقه بیماری های قلبی عروقی داشتند.

زنان خانه دار و بازنشستگان بیش از شاغلین در معرض خطر هستند

مدیرگروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی می گوید: «شکل گیری زنجیره انتقال بیشتر در بطن خانواده‌ها رخ می دهد یعنی زمانی که افراد از سر کار به منزل برگشته و خیلی راحت ماسک را برداشته و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کند.» در همین راستا او می گوید: «توزیع فراوانی شغل متوفیان از کرونا نشان می دهد، زنان خانه دار ۴۴ درصد و بعد از آن بازنشستگان با ۴١ درصد در رتبه های اول هستند و این آمار نشان می دهد که افراد شاغل به هنگام بازگشت به منزل از محل کار خود، آلوده شده و با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، بیماری را به افراد منزل نیز انتقال داده و آنان را نیز مبتلا می کنند.»

به گفته وی «رسیدن به چرخش ۶۰ درصدی ویروس شرط کنترل و مدیریت این بیماری است. در این راستا با مشارکت معاونت بهداشتی و وزارت بهداشت بر روی نمونه خون تصادفی گروهی از افراد جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی آزمایشی صورت گرفت و واکنش ایمنی بدن آنها در مقابل ویروس کرونا سنجیده شد. بر مبنای این آزمایش ها چرخش این ویروس و میزان انتقال آن در استان عددی حدود ١١ درصد گزارش شده است. بنابراین بر اساس این بررسی ها فاصله زیادی تا رسیدن به عدد مطلوب که همان ۶۰ درصد است داریم و باید تا رسیدن به درمان قطعی و عدد مورد نظر با صبر و شکیبایی، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.»

بخشی از داده های آماری مدیرگروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خصوصاً در مورد گروه سنی جان باختگان از کرونا در دو ماه اخیر بسیار شگفت انگیز است. ایشان شمار جان باختگان در گروه کودکان زیر ۵ سال و گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال را پس از گروه سنی گروه سنی ۶۰ الی ۷۰ می دانند، در حالی که شمار جانباختگان زیر ۵ سال و گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال در ایران با داده های جهانی همخوانی ندارد.

انتقاد ازعملکرد دکتر ملک زاده، معاون مستعفی وزارت بهداشت

سید محمد رضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با ایلنا نسبت به عملکرد معاون مستعفی وزارت بهداشت انتقاد می کند.

او می گوید از این نظر که دکتر ملک زاده، فرد حرفه‌ای هستند اصلاً در آن شکی نداریم و در تخصص خود چه در داخل و چه در خارج از کشور نامدار هستند، اما ایشان بیشتر در وزارتخانه تشریف داشتند و مسئول پژوهش بودند و در این تیم کار کردند، اما در حوزه‌ی بیماران ویژه، مطالعه در مورد طرح سازمان جهانی بهداشت کاملاً به بخش آی‌سی‌یو مربوط بود، در صورتی که رشته‌ی ایشان گوارش است، یعنی رشته‌ی مرتبط نبوده که در این صورت، این طرح و مطالعه مشکل اخلاقی داشته است».

وی ادامه داد: «درست است که ایشان در زمینه‌ی گوارش متخصص هستند، اما داروی رمدسیویر و داروهای دیگر که در این پژوهش استفاده شده ارتباطی با داروهای گوارش ندارد، بنابراین می‌توان گفت این مطالعه از نظر اخلاقی مورد بحث است، در هر حال وقتی یک نفر در حوزه مطالعاتی خودش فعالیت نکند، مشکلاتی به وجود می‌آید.»

رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری افزود: «این موضوع سوالاتی بر جای گذاشته، مثلاً طبق گفته‌ی خودشان که گفتند بعضی داروها تاثیری ندارد، چرا اجازه دادند در این مطالعه مورد استفاده قرار بگیرد و یا وقتی که دیدند تاثیرات این داروها فایده‌ای ندارد، چرا باید مطالعه را ادامه می‌دادند، ضمن اینکه در همان موقع در بیمارستان‌های دیگری غیر از این بیمارستان‌هایی که مطالعات انجام می‌شد، دارویی رمدسیویر ۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد و بعضی پزشکان از آن استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که چرا در آن زمان وزارت بهداشت اعلام نکرد تا از خرید آن جلوگیری شود، اما بعد از تمام شدن مطالعات آمریکا، رمدسیویر را به عنوان اولین داروی درمانی اعلام کرد.

هاشمیان با اشاره به واکسن کرونا، بیان کرد: آقای دکتر در رابطه با واکسن هم قبلا می‌گفتند تاثیر زیادی نخواهد داشت و حدود ۵۰ درصد تاثیر دارد که دیدیم ۹۵ درصد تاثیر دارد، بنابراین نوع تفکر ایشان در رابطه با ایمنی گله‌ای و عدم تاثیر واکسن و قرنطیه جای بحث است، همچنین در رابطه افزایش گرما که گفته شده بود در گرما ویروس منجر به ناپدید شدن می‌شود، در صورتی که اسفند و فروردین در بندرعباس و اهواز دیدیم چه اتفاقی افتاد و متاسفانه مرگ و میر زیادی در آن شهرها به وجود آمد و این اطلاعات از طریق تلویزیون و مجامع خبری صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که ایشان گفته بودند داروی فاویپیراویر دارویی نیست که به درد بخورد، ولی بعد ایران آن داروها را خریداری کرد، در صورتی که می‌شد به جمعی از پژوهشگران اجازه دهند تا این دارو را در “بیس‌های” گسترده پژوهش کنند که این اتفاق نیفتاد و حتی الان هم در بیمه‌ و در پروتکل خیلی کشورها قرار گرفته است.

تردیدها در باره کارایی محدودیت‌های تازه کرونایی

در سومین روز از اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی، برخی گزارش‌ها از تردید در باره کارآیی این محدودیت‌ها حکایت دارند.

محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، می گوید ترافیک صبحگاهی فقط حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه در گزارشی درباره وضعیت اصناف اصفهان با عنوان «همه تعطیل بودند به جز همه…» نوشت: «اگرچه محدودیت‌های جدید کرونا و تعطیلی دو هفته‌ای سه گروه اصناف در اصفهان همزمان با سراسر کشور از اول آذر ماه آغاز شده، اما بسیاری از شهروندان می‌گویند شهر با روزهای عادی هیچ تفاوتی نداشته و گویا تنها متکدیان سر چهارراه‌ها تعطیل هستند و بقیه مغازه‌ها باز هستند.»

همچنین برخی از نمایندگان مجلس و فعالان صنفی انتقادهایی را متوجه دولت کرده‌اند. از جمله، یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفت: «قرنطینه دو هفته‌ای چندان تاثیری در حذف زنجیره انتقال کرونا ویروس ندارد.»

او می گوید «باید ساعات فعالیت تردد در روز را کاهش می‌دادند و زمانی موفق به کنترل این بیماری می‌شویم که همه مشاغل تعطیل و دولت حمایت معیشتی از مردم داشته باشد.»

حسن حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار، نیز روز دوشنبه به خبرگراری ایلنا گفت: «وقتی دولت بنا به هر دلیلی کشور را تعطیل می‌کند، در عوض باید مسئولیت تامین معیشت و درآمد مردم را به طور همه‌جانبه برعهده بگیرد.»

او در ادامه گفت: «امروز در کشور ما حدود شش میلیون کارگر فاقد قرارداد یعنی کارگر فاقد بیمه داریم که مسلما در شرایط کرونایی، آسیب پذیرتر هم شده‌اند.»

وزیر بهداشت: چهار منبع ایران برای خرید ۱۸میلیون دوز واکسن کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز در حاشیه دهمین جلسه کمیته ملی کووید۱۹، گفت: «ما در کمیته واکسیناسیون با کمک دانشمندان، محققین و صاحب نظرانی که در کمیته حضور دارند کار واکسن کووید۱۹ را دنبال کردیم. ما از سه مسیر این فرایند را دنبال می‌کنیم‌. اول؛ خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند؛ ما جزو کشورهایی هستیم که اختیار تعیین منبع با خودمان است. ما چهار منبع را برای خرید انتخاب کردیم که حدود ۱۸ میلیون دوز قرار است خریداری کنیم و مقداری هم از منابع دیگر و واکسن‌سازهای دنیا که مازاد برتولید بود را برای خرید مذاکره کردیم.

نمکی تاکید کرد: در مسیر دوم تهیه واکسن باید بتوانیم در قالب قرارداد مشترک، تولید داخل و دانش فنی بیرون مسیر را دنبال کنیم. گزارش امروز جلسه این بود که در این راه هم با دو و سه کشور خوب پیش رفتیم.

وی درباره مسیر سوم تهیه واکسن، اظهار کرد: مسیر سوم تکیه بر دانش و تولیدات داخلی است که ۴ مورد از اینها هفته پیش در قالب وبیناری با سازمان بهداشت جهانی مطرح شد و گزارش هایی ارائه شد و امیدواریم ۲ مورد از آنها در روزهای آتی و جلسه‌ای که روز چهارشنبه داریم اجازه فاز انسانی برای آزمایش کلینیکی را دریافت کنند و از روزهای آینده حداقل یکی از آنها کار آزمایش را روی مدل‌های انسانی شروع کند.»

واکسن ایرانی کرونا تابستان ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود!

در همین حال، کیهان آزادمنش، مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور ایران در نشست (وبیناری) اعلام کرد: «دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی است و کشور ما تجربه فراوانی در این زمینه دارد.

وی افزود: در روز‌های اخیر همزمان با اعلام موفقیت ۹۰ درصدی واکسن شرکت فایزر، بعد از ۱۰ ماه نگرانی از همه‌گیری کرونا، امیدواری متخصصان به خلاصی بشر از کرونا بیشتر شده است. در ایران نیز تاکنون محققان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان موفقیت‌هایی برای دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده و درتلاش هستند تا این مسیر را تا به انتها پیش ببرند.

کیهان آزادمنش در ادامه گفت: آقای دکتر مصطفی قانعی (دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری) تخمین زده بودند ممکن است محصول خود ما تابستان آینده وارد بازار ‌شود و من هم با این تخمین موافقم. حالا ممکن است اوایل یا اواخر تابستان آینده به این دستاورد برسیم.»