شرکت‌های صنعتی و مخالفان؛ اهداف اصلی حملات سایبری حکومت ایران


چهار کشور آمریکا، اسرائیل ، سعودی، و امارات متحده عربی اهداف اصلی حملات سایبری ایران هستند

وبگاه «دیلی سویگ»، در گزارشی نشان می‌دهد که اهداف اصلی حملات سایبری حکومت ایران در سراسر جهان، «شرکت‌های صنعتی» و «مخالفان رژیم» هستند.

به گفته «دیلی سویگ»، ایران پس از حمله «استاکس‌نت»، بدافزاری که به تاسیسات هسته‌ای و سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم ایران در سال 2010 آسیب‌های جدی وارد آورد، روی برنامه عملیات سایبری خود سرمایه‌گذاری بزرگی کرد. این عملیات سایبری از یک طرف مخالفان رژیم در خارج از کشور را نشانه گرفته، و از طرف دیگر سعی در سرقت اطلاعات حساس و اجرای عملیات تخریبی علیه «دشمنان» دارد.

سازمان‌های دولتی و پیمانکاران نظامی در ردیف اول اهداف عملیات سایبری ایران هستند، چرا که هک کردن موفقیت‌آمیز آنها می‌تواند اطلاعات سیاسی و نظامی ارزشمندی در اختیار رژیم ایران بگذارد.

بنا بر این گزارش، چهار کشور آمریکا، اسرائیل ، سعودی، و امارات متحده عربی اهداف اصلی حملات سایبری ایران هستند. آمریکا و اسرائیل به دلیل روابط خصمانه بلندمدت‌شان با حکومت ایران، و سعودی به خاطر رقابت منطقه‌ای با ایران هدف قرار می‌گیرند.

امارات متحده عربی به دلیل طیف گسترده‌ای از عوامل، از جمله تنش‌های دیپلماتیک و اقتصادی، نقش دبی و ابوظبی به‌عنوان قطب‌های تجاری و حمل و نقل جهانی در منطقه، و حضور بسیاری از مهاجران ایرانی در این کشور، هدف قرار می‌گیرد.

به گزارش «دیلی سویگ»، حملات «بدافزار شمعون» به شرکت‌های نفت و گاز سعودی و قطر؛ حمله به زیرساخت‌های تصفیه آب، مثل «سیستم‌های کنترل صنعتی» سد باومَن نیویورک در سال 2013، و زیرساخت‌های آب اسرائیل در سال 2020؛ حملات «دی-داس» علیه بانک‌های غربی در سال‌های 2012 و 2013 تحت عنوان «عملیات ابابیل»؛ حمله به دانشگاه‌های غربی به منظور سرقت پژوهش‌های علمی (وزارت دفاع آمریکا در کیفرخواست سال 2018 خود تعدادی از مظنونان ایرانی را معرفی کرد)؛ و مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 چند مورد از مشهورترین عملیات‌های سایبری دستگاه امنیتی ایران هستند.