تظاهرات آذربایجانی‌ها در تبریز برای همبستگی با قیام خوزستان در دهمین روز خیزش خوزستانی ها


در حالی که استان خوزستان شاهد دهمین روز اعتراضات به بحران بی‌آبی و سیاست‌های انتقال آب و تبعیض سیستماتیک است، عصر شنبه 2 مرداد 1400 مردم آذربایجان در حمایت از اعتراضات خوزستان در خیابان‌های تبریز تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند.
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خیل عظیم معترضان آذربایجانی را نشان می‌دهد که با شعارهایی مانند «« آذربایجان بیدار است پشت سر خوزستان است» و « آذربایجان، الاهواز.. اتحاد، اتحاد» در خیابان‌های تبریز راهپیمایی کردند.
تظاهرات مردم آذربایجان در همبستگی با خوزستان
برخی ویدیوها هم حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی و لباس شخصی‌ها را نشان می‌دهد که به سوی معترضین یورش برده و سعی در متفرق کردن آنان را داشتند.
هم‌زمان، فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی را از تجمعات محدودی در بجنورد خراسان و همچنین در سقز کردستان برای حمایت از اعتراضات خوزستان منتشر کردند.
در ادامه موج همبستگی با خوزستان، بسیاری شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از این اعتراضات اعلام حمایت کرده ‌و همزمان در برخی از شهرهای این استان اعتصابات صنفی و کارگری نیز برگزار شد.

حمایت کارتونیست‌ها
بیش از 90 کارتونیست ایرانی در بیانیه‌ای تحت عنوان «پویش هنر برای خوزستان» از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.
آنها در بیانیه خود نوشتند: «ما کارتونیست‌ها زبانمان تصویر است. آن را با طنز می‌آمیزیم و حرفمان را می‌زنیم. اما کدام طنز؟ چطور می‌توان این شرایط را دید و سراغ طنز رفت؟ چطور می‌توان خندید و چطور می‌توان خنداند؟ طرح هایمان تلخ است. آینه ای در دستانمان گرفته ایم و این تلخی، انعکاس چیزی است که می بینیم.»
در ادامه این بیانیه با اشاره به رنج مردم خوزستان آمده است: «ما کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌ها گرد هم آمده‌ایم تا با زبان تصویر حرف‌هایمان را بزنیم. این چیزی است که برای همراهی با مردم رنج کشیده خوزستان از دستمان بر می‌آید.»
حمایت 5 زندانی سیاسی
حسن صادقی، سعید اقبالی، مطلب احمدیان، سعید ماسوری و محمد علی (پیروز) منصوری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، طی نامه‌ای با حمایت از اعتراضات مردم خوزستان، سرکوب معترضین را محکوم کردند.
در این نامه علت مشکلات در کشور، فساد ساختاری عنوان شده و آمده است، «وای بر این نامردمان سرکوبگر اگر گمان کنند که هم‌وطنانمان در سراسر ایران و جهان در کنار خواهران و برادران عربمان قرار نمی‌گیرند. البته سلام و افتخار بر همه ایرانیان از کرد، ترک، فارس، بلوچ، مازنی و گیلانی! از اصفهان و شیراز و تهران و همه و همه هم‌وطنان خوزستانی، عرب و بختیاریمان که جاده‌های سرکوب را می‌بندند و آتش اعتراض افروخته‌اند.»
بیانیه همبستگی 230 وکیل
بیش از 230 وکیل دادگستری با انتشار بیانیه‌ای از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.
در بخشی از بیانیه مذکور آمده است، «اینکه مردمان کهن دیاری همچون خوزستان که همیشه در بزنگاه‌های تاریخ سپر بلای ایران و ایرانی بوده‌اند این چنین از حقوق اولیه خود محروم شوند به خودی خود ناقض کرامت انسانی آن‌هاست، چه رسد به آنکه پاسخ مطالبات‌شان به جای عذرخواهی مسئولان و تلاش در رفع عاجلانه مشکل کمبود آب، سرکوب و تیراندازی باشد.»
این بیانیه با اشاره به محرومیت‌های فراوان خوزستان می‌افزاید: «آیا جزای تحمل سال‌ها رنج ناشی از جنگ و خرابی و محرومیت و تشنگی، سرکوب است؟»
اعتراض کشاورزان شعیبیه شوشتر
جمعی از کشاورزان بخش شعیبیه شوشتر، در اعتراض به عدم پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی برای کشت گندم آبی توسط بیمه، شنبه 2 مرداد 1400 در مقابل ساختمان مدیریت بانک کشاورزی استان خوزستان واقع در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند.
محصولات بسیاری از کشاورزان خوزستانی طی سال‌های اخیر به علت خشکسالی یا سیلاب آسیب دید اما نهادهای دولتی به‌رغم قول جبران خسارت تاکنون هیچ کمکی به آنها نکرده‌اند.
ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه
همزمان با ادامه اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز شنبه 2 مرداد در دوازدهمین روز از اعتصاب خود، در محدوده این شرکت راهپیمایی و تجمع کردند.
این کارگران اهم مطالباتشان را پرداخت حقوق و مزایای معوقه، بازگشت به کار همکاران اخراجی و تعیین تکلیف وضعیت شرکت پس از اعلام لغو واگذاری عنوان کردند.
تجمع کارکنان پتروشیمی آبادان
شماری از کارکنان مجتمع پتروشیمی آبادان نیز شنبه دوم مرداد در مقابل درب این مجتمع، تجمع اعتراضی برگزار کردند.
کارکنان معترض خواستار تشکیل شورای مستقل کار برای حمایت واقعی از خواسته‌هایشان طبق قانون کار هستند.
گفتنی است که اعتراضات گسترده و مسالمت‌آمیز مردم عرب خوزستان به سیاست‌های انتقال آب و سدسازی از روز پنج‌شنبه 24 تیر ابتدا از شهرهای اطراف هور العظیم و حضور برخی شهروندان در مقابل نهادهای دولتی مانند استانداری و سازمان آب و برق خوزستان آغاز اما به سرعت فراگیر شد و کل استان و شهرهایی از استان‌های همجوار را نیز در بر گرفت.
بنا به گفته برخی سازمان‌های حقوق بشری و فعالان اهوازی تاکنون دست کم 14 نفر در جریان این اعتراضات کشته شدند. مقامات دولتی کشته شدن چهار نفر از جمله یک پلیس را تایید کرده‌اند.
حضور فرمانده سپاه و بازداشت‌های گسترده
از سوی دیگر، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه به اهواز سفر کرده و هم‌زمان با آن، طبق گفته‌های فعالان محلی تعداد بازداشت شدگان افزایش یافته و وضعیت امنیتی شدید در تمامی شهرهای استان برقرار شده است.
سلامی در حاشیه این سفر در مصاحبه با رسانه‌های دولتی با اعلام اینکه سپاه و بسیج اقدام به کمک رسانی و «آب رسانی با تانکر» نموده است گفته «تا پایان تنش آبی در منطقه می‌مانیم.»
این حضور سلامی در حالی انجام می‌گیرد که سازمان حقوق بشر اهواز (اهرو) لیستی از بازداشت‌شدگان خوزستانی منتشر کرده و گفته که تعداد دستگیر شدگان بیش از 350 نفر است که پس از بازداشت به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.
در همین رابطه، محمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده پیشین ولی فقیه که از او به عنوان «حاکم بالفعل خوزستان» نام برده می‌شود، در اظهاراتی به تلویزیون دولتی ایران، با انتساب اعتراضات مردم خوزستان به بیگانگان، آنها را «محارب» و «تجزیه‌طلب» خواند و آنان را به اشد مجازات تهدید کرد.
گفتنی است سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی با اشاره به کشته شدن «دست کم 8 معترض، از جمله یک نوجوان» خواستار پایان سرکوب خشن اعتراض شهروندان خوزستانی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شد. این نهاد بین‌المللی همچنین تاکید کرده که ایران فورا استفاده از «سلاح اتوماتیک و گلوله‌های ساچمه‌ای» علیه معترضان را متوقف کند.
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به سرکوب شدید اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم خوزستان واکنش نشان داد. او با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست به جای کاربرد خشونت و نیروی کشنده علیه معترضان به بی‌آبی در خوزستان، اقدامات خود را با اتخاذ تدابیر فوری برای حل این بحران متمرکز کنند.