درخواست خانواده قربانی هواپیمای اوکراینی از کانادا؛ سپاه «سازمان تروریستی» اعلام شود


«هرگونه تلاشی برای تفکیک دولت و سپاه مغلطه‌ای بیش نیست، اگر چشم‌پوشی عمدی به منظور مماشات با یک رژیم جنایتکار نباشد»
حامد اسماعیلیون، دندانپزشک مقیم تورنتو که همسر و دختر نُه‌ساله‌اش را در جریان ساقط شدن پرواز بین‌المللی اوکراین PS752 توسط سپاه پاسداران ایران از دست داد، از دولت کانادا خواسته است تا سپاه را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد.
اسماعیلیون در مقاله‌ای برای وب‌سایت «آسیا-پاسیفیک پست» نوشته که دولت ایران و توجیه‌گران آن تا سه روز بعد از ساقط شدن هواپیما «دروغ می‌گفتند، مغلطه می‌کردند، و تحریف می‌کردند.»
با این وجود، هنگامی که دولت کانادا، با پشتیبانی مشاهداتِ در محلِ بازرسان اوکراینی، و فیلم‌ها و تصاویری که شهروندان مسئول ایرانی از نحوه اصابت موشک و سقوط هواپیما برداشته و در شبکه‌های اجتماعی پست کرده بودند، شواهد روشنی درباره ساقط کردن هواپیما ارائه داد، دولت روحانی و سپاه چاره‌ای نداشتند مگر اینکه مسئولیت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی را بپذیرند.
به گفته اسماعیلیون، با وجودی که «حقایق این جنایت غیرقابل‌انکار است»، مقامات ایران از تحویل دادن جعبه‌های سیاه هواپیما به مدت هفت ماه خودداری کردند؛ و در این مدت جمهوری اسلامی «اطلاعات غلط منتشر می‌کرد» و «عامدانه در پی گمراه کردن جهان بود».
وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی با همکاری ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه، کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داد تا خانواده‌های قربانیان را مرعوب کرده و مجبور به پذیرش غرامت مالی و قرار دادن نام عزیزان از دست‌رفته‌شان در فهرست «شهدای جنگی» کند.
به اعتقاد اسماعیلیون، «نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دولت و سپاه اجزاء رژیمی یکپارچه هستند. هرگونه تلاشی برای تفکیک میان سپاه و دولت – دولتی که کاملا متکی به سپاه و مستقیماً متأثر از آن است – مغلطه‌ای بیش نیست، اگر چشم‌پوشی عمدی به منظور مماشات با یک رژیم جنایتکار نباشد.»
او در پایان خطاب به دولت کانادا می‌گوید: «من نیز مانند بسیاری از ایرانیانی که به دست رژیم جمهوری اسلامی داغدار شده‌اند، خواهان پاسخگویی، شفافیت، و عدالت هستم. ما خواهان آن هستیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درست مانند شاخه خارجی آن یعنی نیروی قدس، به طور رسمی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد. ما از دولت کانادا می‌خواهیم علیه رهبران رژیم و فرماندهانی که در کشتار و خرابی عظیم دست داشته‌اند، تحریم‌های هدفمند و قانون مگنیتسکی اجرا کند.»
پرواز 752 هواپیمایی اوکراین، در تاریخ 8 ژانویه 2020، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه «امام خمینی» تهران توسط پدافند هوایی سپاه سرنگون شد و همه 176 سرنشین آن کشته شدند.
در ماه مارس، سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی هدف قرار داده شدن هواپیمای اوکراینی را ناشی از رادار خراب و خطای یک اپراتور پدافند هوایی دانست. در آن زمان، اوکراین و کانادا از این ادعا انتقاد کرده و آن را ناکافی دانستند.
گفتنی است این هواپیما در شرایطی مورد اصابت قرار گرفت که تنش ایران و آمریکا در پی حملات موشکی تهران به یک پایگاه آمریکایی در عراق با هدف انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس شدت گرفته بود