دولت بایدن از انتشار گزارشی درباره «امپراتوری مالی حزب‌الله» سر باز می‌زند

به گفته نماینده کنگره آمریکا، انتشار این گزارش از فساد و سرقت کمک‌های بین‌المللی توسط رهبران حزب‌الله پرده بر می‌دارد

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از در اختیار قراردادن گزارشی درباره امپراتوری مالی حزب‌الله به کنگره، که می‌تواند فشار بر رهبران این گروه وابسته به ایران را افزایش دهد، ممانعت کرده است.

کنگره آمریکا طبق قانون «ممانعت تامین مالی حزب‌الله» تصویب شده در سال 2018، وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری را در سال 2019 ملزم کرد گزارشی قابل انتشار از کانال‌های تامین مالی رهبران حزب‌الله تهیه کنند.

بر اساس قانون ممانعت از تامین مالی حزب‌الله، مقامات ذی‌صلاح باید 180 روز پس از تصویب این قانون، به انتشار گزارش مربوط به تامین مالی رهبران این حزب اقدام کنند.

بنا به گفته برخی نمایندگان کنگره آمریکا، این گزارش در آوریل 2019 آمده شد اما هم مقامات دولت ترامپ و هم مسئولان دولت بایدن مانع از انتشار آن شده‌اند.

قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند، انتشار این گزارش در شرایط کنونی بسیار ضروری است چرا که دولت بایدن می‌کوشد به‌دلیل بحران اقتصادی و مالی لبنان، به کاهش فشارها علیه این کشور اقدام کند. این در حالی است که حزب‌الله و رهبران آن نقش زیادی در شکل‌گیری بحران کنونی داشته‌اند.

در همین حال، بات والون، عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، به روزنامه «فری بیکن» گفت که انتشار این گزارش می‌تواند اقدامات رهبران حزب‌الله در اختلاس اموال دولتی و سرقت کمک‌های بین‌المللی به لبنان را برملا کند.

او افزود، انتشار عمومی این گزارش همچنین از کاهش تحریم‌ها علیه رهبران حزب‌الله به بهانه کمک به حل بحران کنونی لبنان ممانعت می‌کند.

گزارش مذکور شامل اطلاعاتی از شرکای حزب‌الله در حکومت لبنان نیز می‌شود.

برخی نمایندگان کنگره گفته‌اند که دولت بایدن به‌دلیل بررسی یک طرح بین‌المللی برای کمک به لبنان، مایل نیستند گزارشی از ابعاد امپراتوری مالی حزب‌الله در مقطع زمانی کنونی منتشر شود.

گزارش‌هایی از کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه نظام بشار اسد از سوی آمریکا در قبال تسهیل انجام معامله انرژی با لبنان منتشر شده است.

یک منبع آگاه در کنگره به‌ روزنامه «فری بیکن» گفته که انتشار گزارش مذکور حجم سرقت رهبران حزب‌الله از کمک‌های بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های تروریستی و خرید سلاح را برای مردم لبنان و جهانیان روشن می‌کند.

این منبع تاکید کرده که «اهمیت این گزارش در نشان‌دادن عمق فساد حزب‌الله در لبنان است. این گزارش از معدود گزارش‌هایی است که کنگره درباره حزب‌الله انجام داده و باید از طریق اینترنت در اختیار همه قرار بگیرد.»

منبع مذکور افزوده است: «جهان باید دزدی‌های حسن نصرالله از ملت لبنان را مشاهده کند. نباید به نصرالله و اسد به عنوان شریکش به‌دلیل سرقت و فسادشان پاداش بدهیم.»

جمهوری‌خواهان در تلاش هستند تحریم‌های جدیدی علیه امکان دستیابی حزب‌الله به اموال را وضع کنند.

به گفته نمایندگان کنگره، انتشار گزارش مذکور باعث شناسایی کانال‌های تامین مالی حزب‌الله و بستن این کانال‌ها خواهد شد.