ناتو: «هیچ طرحی برای اعزام نیروهای ناتو به اوکراین وجود ندارد»، «آنچه انجام می‌دهیم اقداماتی دفاعی است

کشورهای لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی خبر دادند که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، بند چهار از پیمان آتلانتیک شمالی فعال شده است. طبق این بند، ناتو این کشورها را زیر چتر خود نگه می‌دارد.به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» اعلام کرد که بیش از 100 هواپیمای جنگنده این سازمان در حالت آماده‌باش قرار گرفته و این نهاد، نیروها و جنگ‌افزارهای خود را در حوزه جغرافیایی ناتو مستقر خواهد کرد.

استولتنبرگ که در یک نشست فوری بین سفرای ناتو شرکت کرده بود، در نشستی مطبوعاتی گفت: «هیچ طرحی برای اعزام نیروهای ناتو به اوکراین وجود ندارد.»
او در این زمینه افزود: «آنچه انجام می‌دهیم اقداماتی دفاعی است..می‌باید با عزمی نوین و اتحادی قوی‌تر پاسخ دهیم.»

دبیر ناتو در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: «روسیه درهای خود را به اقدامات سیاسی بسته است.» به گفته استولتنبرگ، «هنگامی که ما برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی، تلاش می‌کردیم، پوتین برای جنگ برنامه‌ریزی می‌کرد.»

به‌دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، منابعی دیپلماتیک خبر دادند که رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، روز جمعه 24 فوریه، نشستی مجازی برگزار خواهند کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا خواستار برگزاری نشستی بین اعضای ناتو درباره بحران اوکراین در «اسرع وقت» شدند.

ناتو پنج‌شنبه، 24 فوریه در بیانیه‌ای، حمله روسیه به اوکراین را «غیرموجه» خوانده بود و از مسکو خواست تا این عملیات نظامی را فوراً متوقف کند.

این بیانیه افزود:«رهبران روسیه می‌باید مسئولیت کامل پیامدهای اقدامات خود را برعهده بگیرند. این کشور یک هزینه بسیار سنگین اقتصادی و سیاسی خواهد پرداخت.»

بر اساس این بیانیه، اقدامات روسیه «تهدیدی خطرناک» علیه امنیت یورو – آتلانتیک محسوب می‌شود و پیامدهای ژئواستراتژیکی خواهد داشت.

ناتو اعلام کرد که نیروهای دفاعی زمینی، هوایی و دریایی بیشتری در بخش شرقی حوزه ناتو مستقر کرده و برای واکنش به همه موارد اضطراری، آمادگی نیروهای خود را افزایش داده است.

ناتو در بخش دیگری از این بیانیه افزود، این نهاد تصمیم گرفته است گام‌های بیشتری برای افزایش قدرت «بازدارندگی و دفاعی» خود در بین کشورهای عضو این پیمان بردارد و تأکید کرد که ماهیت این اقدامات «پیشگیرانه» است و سازمان آتلانتیک شمالی به‌دنبال افزایش تنش‌ نیست.

کشورهای لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی، روز پنج‌شنبه 24 فوریه خبر دادند که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، بند چهار از پیمان آتلانتیک شمالی فعال شده است. طبق این بند، ناتو این کشورها را زیر چتر خود نگه می‌دارد.

کشورهای عضو ناتو توافق کردند که نیروهای زمینی، دریایی و هوایی این پیمان را در حوزه شرقی این پیمان و در نزدیکی اوکراین و روسیه افزایش دهند.

با وجود اینکه برخی از اعضای ناتو با ارسال اسلحه و مهمات جنگی به اوکراین از این کشور حمایت کردند اما ناتو به عنوان یک سازمان مستقل، برای حمایت از اوکراین هیچ اقدام نظامی انجام نداد.

دولت استونی نیز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی نیز حمله روسیه به اوکراین را «تهدیدی علیه همه اروپا» عنوان کرد.

بر اساس بند 4 پیمان ناتو، اگر هر یک از کشورهای عضو این پیمان، درباره تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و یا امنیت هر یک از کشورهای عضو ناتو درخواست مربوطه را انجام دهند، این کشورها با‌همدیگر مشورت خواهند کرد.

شایان ذکر است که اوکراین عضو ناتو نیست اما با این وجود، روسیه از ناتو خواسته است که اوکراین را هرگز در این پیمان نپذیرند. اعضای ناتو با استناد به سیاست «درهای باز» ناتو، مخالفت خود را با این خواسته روسیه اعلام کرده بودند.

از سوی دیگر، آلکسی ناوالنی، برجسته‌ترین سیاستمدار مخالف پوتین، مخالفت خود را با جنگی که مسکو در اوکراین آغاز کرده است، اعلام کرد.

ناوالنی که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، با اتهامات جدیدی مواجه است.

شبکه تلویزیونی «دوژد» که از رسانه‌های مخالف دولت فعلی روسیه است، پنج‌شنبه 24 فوریه ویدیویی منتشر کرد که در آن، آلکسی ناوالنی در دادگاه جدید خود حضور داشته و تصریح می‌کند: « من علیه این جنگ هستم. به‌نظر من این جنگ بین روسیه و اوکراین، برای پنهان کردن موضوع سرقت دارایی‌های شهروندان روس و دور کردن حواس آن‌ها از مشکلات کشور و وخامت اوضاع اقتصادی آغاز شده است.»

او در این زمینه تصریح کرد: «این جنگ منجر به کشته‌شدن شمار زیادی از قربانیان خواهد شد و در راستای سیاست فقیر‌سازی شهروندان روسیه است.»

آلکسی ناولنی، سیاستمدار و از منتقدین پوتین است. او یکی از رهبران اعتراضات سال2011 – 2012 بود. ناولنی در ماه اوت سال گذشته دچار مسمومیت مشکوکی شد. او پس از اینکه برای مداوا به آلمان رفته بود، به کشور خود بازگشت و در فرودگاه بازداشت شد.

ناوالنی که در حال حاضر به اتهام فساد مالی در زندان است پیش از این گفته بود که به دلایل سیاسی تحت تعقیب است.