خانه / اخبار مهم روز / سفیر چین در آمریکا: پکن هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند

سفیر چین در آمریکا: پکن هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند

بیش از سه هفته از آغاز حملات روسیه به اوکراین و وقوع یک جنگ تمام عیار در قلب اروپا می‌گذرد و تداوم حملات به مناطق مسکونی باعث شده است که تا کنون هزاران نفر کشته و زخمی شوند و بیش از سه میلیون اوکراینی نیز به کشورهای همسایه پناه ببرند.

گلوله باران گسترده شهرها از جمله ماریوپل همچنان ادامه دارد و خسارات سنگینی را در مناطق صنعتی و مسکونی برجای گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که همچنان مقاومت در این کشور را رهبری می‌کند، در آخرین سخنرانی ویدئویی خود با اشاره به فاجعه‌ای که در ماریوپل در جریان است، گفت که حملۀ تروریستی و محاصرۀ ماریوپل توسط روسیه در تاریخ و «برای قرن‌ها به یاد می‌ماند».

مقامات اوکراین اعلام کردند که ارتش روسیه در یکی از آخرین حملات خود در روز شنبه، یک مدرسه را درحالی که حدود ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند، بمباران کرده است و نیروهای روسیه هزاران نفر از ساکنان این منطقه را نیز با زور به سمت مرزهای روسیه برده‌اند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل مرگ بیش از ۸۴۷ غیرنظامی از زمان آغاز این جنگ تاکنون را تأیید کرده‌اند و اذعان دارند که احتمالا تعداد واقعی کشته‌شدگان بسیار بیشتر است.

دیوید بکهام اینستاگرام خود را در اختیار پزشک اوکراینی در خارکیف گذاشت

دیوید بکهام، فوتبالیست انگلیسی حساب اینستاگرام خود را به‌طور موقت به یک پزشک اوکراینی شاغل در شهر خارکیف سپرد تا از وضعیت کاری خود ویدئو بگیرد.
استوری‌های اینستاگرام این فوتبالیست سابق در روز یکشنبه حاوی ویدئوها و عکس‌هایی بود یک متخصص بیهوشی کودکان آن‌ها را تهیه کرده بود.
ایرینا یک روز کاری خود را در بحبوحه درگیری‌ها به تصویر کشیده بود.
ایرینا به ۷۱.۵ میلیون فالوئر بکهام، زیرزمینی را نشان داد که زنان باردار و تازه مادران در آنجا حضور داشتند.
ایرینا در این ویدئوها گفت که اکنون هر هفت روز هفته و ۲۴ ساعته کار می‌کند: «احتمالا زندگی خود را به خطر می‌اندازیم. اصلا به آن فکر نمی‌کنیم. کارمان را دوست داریم.»
بکهام از سال ۲۰۰۵ سفیر یونیسف است و از فالوئرهای خود خواسته است تا به این موسسه کمک کنند.

روسیه: مقامات ماریوپل به دلیل دست داشتن در فاجعه انسانی، در دادگاه نظامی محاکمه می‌شوند

طبق گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، وزارت دفاع این کشور از مقامات محلی شهر ماریوپل خواسته است تا شهر را به نیروهای روس تسلیم کنند.
میخائیل میزینتسف، مدیر مرکز ملی مدیریت دفاع روسیه به نیروهای اوکراینی گفت: «اسلحه‌های خود را زمین بگذارید.»
وی تایید کرد که یک فاجعه انسانی وحشتناک رخ داده است. او اضافه کرد: «همه کسانی که اسلحه خود را زمین بگذارند با امنیت از ماریوپل خارج می‌شوند.»
وی در یک نشست خبری گفت که گذرگاه‌های بشردوستانه فردا در دو جهت شرقی و غربی از ماریوپل باز خواهد شد.
وی تصریح کرد: «مقامات ماریوپل اکنون این فرصت را دارند انتخاب کنند و به طرف مردم بروند در غیر این صورت دادگاه نظامی در انتظار آن‌ها است.»
وی مدعی شد که طرف روسی با دقت در حال مستندسازی «جنایت‌های وحشتناک» اوکراینی‌ها است.

فرمانده ارشد روس در درگیری‌های ماریوپل کشته شد

فرماندار شهر سواستوپل اعلام کرد که یک فرمانده ارشد نیروی دریایی روسیه در اوکراین کشته شده است.
میخائیل رازوژایف در تلگرام گفت که آندری پالی در جریان درگیری‌های شهر بندری ماریوپل در شرق اوکراین کشته شده است.

افراد گریخته از ماریوپل از دوران سخت محاصر و بمباران گفتند

برخی از افرادی که توانسته‌اند از شهر بندری ماریوپل اوکراین که زیر بمباران روس‌ها قرار دارد فرار کنند شرایط سخت شهر را تشریح کردند.

آن‌ها زمانی که در میان آتش بمباران بی امان روسیه از شهر گریختند هیچی با خود همراه نبردند. برخی از آن‌ها آنقدر سریع فرار کردند که نزدیکانشان حتی از رفتن آن‌ها آگاه نیستند.
مارینا گالا یکی از این افراد است. او گفت: «دیگر شهری وجود ندارد.» او در کنار یک کوپه شلوغ قطار که به سمت شهر لویو حرکت می‌کرد به آرامی اشک می‌ریزد.
او پس از هفته‌ها تهدید و محرومیت، دیدن اجساد در خیابان‌ها، خوردن برف‌ها به دلیل فرار از تشنگی و … از این شهر فرار کرده است اما به اعضای خانواده‌اش می‌اندیشد.
او گفت: «من چیز درباره آن‌ها نمی‌دانم. مادر، پدر، مادر بزرگ و پدربزرگم حتی نمی‌دانند که ما رفته‌ایم.»
پسر ۱۳ ساله‌اش با دیدن اشک‌های مادرش او را بارها می‌بوسد و سعی می‌کند به او آرامش دهد.
مقامات ماریوپل گفته‌اند که نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت ۴۳۰ هزار نفری شهر طی هفته گذشته فرار کرده‌اند.
مارینا گالا درباره محاصره شهر می‌گوید: «ما نه آب داشتیم، نه گاز. هیچ نوری هم در پناهگاهی که پنهان شده بودیم نبود. هیچ ارتباطی با دیگران را نداشتیم. »
زمانی هم که از ماریوپل فرار کردند سربازان روسی به آن‌ها پیشنهاد دادند که به شبه جزیره کریمه بروند. او این پیشنهاد را بی‌شرمانه توصیف کرد.

سفیر چین در آمریکا: پکن هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند

سفیر چین در ایالات متحده از امتناع کشورش برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد و مدعی شد چنین انتقادهایی هیچ کمکی به توقف خشونت‌ها نخواهد کرد.
شین گانگ، به شبکه سی‌بی‌اس گفت که محکومیت چین کمکی به ماجرا نخواهد کرد و او تردید دارد که تاثیری نیز بر روی روسیه داشته باشد.
او تاکید کرد چین خواهان «روابط دوستانه و حس همجواری با روسیه» است و «همکاری عادی تجاری، اقتصادی، مالی و انرژی با روسیه» را ادامه می‌دهد.
وی در عین حال تاکید کرد که چین هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند.

زلنسکی عدم تمایل اسرائیل برای فروش گنبد آهنین به اوکراین را زیر سوال برد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خطاب به قانونگذاران اسرائیلی گفت که موضع محکم‌تری در برابر روسیه اتخاذ کنند. او حمله روسیه به کشورش را با جنایت‌های آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.
وی که به‌صورت ویدئویی برای اعضای پارلمان اسرائیل سخنرانی می‌کرد از اسرائیل خواست تا از اقدامات کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ارائه تسلیحات به اوکراین پیروی کند.
وی که خود یهودی است عدم تمایل اسرائیل به فروش سیستم دفاعی گنبد آهنین به اوکراین را زیر سوال برد و گفت: «همه می‌دانند که سیستم‌های دفاع موشکی شما بهترین است و قطعا می‌تواند به مردم ما کمک کند. جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهید.»

وزارت دفاع بریتانیا: روسیه در پی «پیشروی محدود»، گلوله‌باران مناطق شهری را شدت بخشیده است

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه در هفته گذشته در تصرف شهرهای تحت محاصره خود «پیشروی محدودی» داشته است.

میک اسمیت، وابسته دفاعی بریتانیا، با اعلام این مطلب گفت: «طی هفته گذشته نیروهای روسی پیشروی محدودی در تصرف این شهرها داشته‌اند. در عوض، روسیه گلوله‌باران کور مناطق شهری را افزایش داده است که منجر به تخریب گسترده و تعداد زیادی تلفات غیرنظامی شده است.»

مقامات نظامی بریتانیا احتمال می‌دهند روسیه به استفاده از نیروی آتش سنگین خود برای پشتیبانی از حملات به مناطق شهری ادامه دهد.

اوکراین فعالیت ۱۱ حزب سیاسی را به دلیل ارتباط با روسیه ممنوع اعلام کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد یازده حزب سیاسی این کشور به دلیل ارتباط با روسیه از فعالیت منع شده‌اند. بنا به گفته آقای زلنسکی این تصمیم را شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گرفته است.

این شورا گفته است به دلیل جنگ تمام عیار روسیه و روابط سیاسی‌ای که این احزاب با دولت مسکو دارند، فعالیت آن‌ها تا پایان وضعیت حکومت نظامی در کشور ممنوع خواهد بود.

اکثر این احزاب کوچک هستند و تنها یکی از آن‌ها، با نام «پلتفرم اپوزسیون برای زندگی» در پارلمان ۴۵۰ نفره اوکراین ۴۴ کرسی را در اختیار دارد.

ترکیه: نمایندگان روسیه و اوکراین به توافق «نزدیک شده‌اند»

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز یکشنبه گفت نمایندگان مسکو و کی‌یف در مذاکرات خود برای توقف حمله روسیه پیشرفت داشته‌ و به توافق «نزدیک شده‌اند».

وزیر خارجه ترکیه گفت: «البته صحبت بر سر مفاد توافق وقتی جنگ ادامه دارد و غیرنظامیان کشته می‌شوند کار آسانی نیست، اما ما می‌خواهیم بگوییم هنوز فرصت باقیست».

آنکارا هفته گذشته میزبان وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا بود و آقای چاووش اوغلو با هر دو وزیر خارجه دیدار داشت.

وی از افشای جزئیات مذاکرات خودداری کرد و تنها گفت: «ما نقش یک میانجی و تسهیل‌کننده صادق را ایفا می‌کنیم.»

پیشتر یک سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه به روزنامه حریت چاپ آنکارا گفته بود مذاکرات بر سر شش محور: بی‌طرفی، خلع سلاح و تضمین‌های امنیتی اوکراین، «نازی‌زدایی»‌، رفع موانع استفاده از زبان روسی در اوکراین، وضعیت منطقه جداشده دونباس و شرایط کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد جریان دارد.

سازمان ملل: شمار غیرنظامیان کشته‌شده در اوکراین به بیش از ۹۰۰ نفر رسید

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد از ابتدای حمله روسیه به اوکراین تا روز شنبه ۱۹ مارس دستکم ۹۰۲ غیرنظامی کشته و هزار و ۴۵۹ نفر زخمی شده‌اند.

این نهاد افزود تعداد واقعی کشته‌ها احتمالا بسیار بیشتر از این رقم است.

پیشتر دفتر دادستانی کل اوکراین از کشته شدن ۱۱۲ کودک در پی تهاجم روسیه خبر داده بود.