حمایت تسلیحاتی 800 میلیون دلاری آمریکا از اوکراین

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که با اعطای کمک 800 میلیون دلاری اضافی به اوکراین، موافقت کرده است.

بایدن پنج‌شنبه 21 آوریل، با اشاره به «دریچه سرنوشت‌ساز» در این جنگ در قالب تدارک روسیه برای فاز بعدی تهاجم خود افزود که بسته جدید کمک‌های تسلیحاتی، شامل توپخانه سنگین، 144 هزار گلوله توپ و پهپادهای تاکتیکی می‌شود و این تسلیحات به نیروهای اوکراینی در نبرد با نیروهای روسی در منطقه دونباس، کمک خواهد کرد.

او در عین حال هشدار داد که این کمک اضافی به موافقت کنگره نیاز دارد.

شایان توجه است که این کمک تسلیحاتی، افزون بر نزدیک به 2.6 میلیارد دلار کمک نظامی است که بایدن پیشتر با اعطای آن به اوکراین موافقت کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که 13.6 میلیارد دلاری که کنگره در ماه گذشته برای کمک‌های نظامی و بشردوستانه تصویب کرد، «تقریبا در آستانه اتمام است».هشدار بایدن در مورد فاز بعدی تهاجم روسیه
او افزود: «ما در دوره حساسی هستیم که طی آن (روس‌ها) زمینه را برای فاز بعدی این جنگ آماده می‌کنند.»

بایدن تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان آن «با سرعت تمام» برای تداوم ارسال «تسلیحات مورد نیاز نیروهای اوکراین اقدام می‌کنند.»

رئیس جمهوری آمریکا، ساعاتی پس از این که پوتین، پیروزی ارتش روسیه در تصرف شهر استراتژیک ماریوپل را تبریک گفت، در مورد کمک‌های جدید تسلیحاتی به اوکراین و به طور کلی وضعیت این کشور صحبت کرد؛ آنهم در حالی که پوتین به نیروهای خود دستور داده تا به هدف کاستن از تلفات، از حمله به آخرین کانون‌های مقاومت اوکراین در میدان نبرد، خودداری کنند.

تکذیب ادعای سقوط ماریوپل
بایدن، کنترل روس‌ها بر شهر ماریوپل را زیر سوال برد و گفت: «کنترل پوتین بر ماریوپل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز هیچ مدرکی مبنی بر سقوط کامل ماریوپل در دست نیست.»

او با بیان اینکه پوتین هرگز در اشغال اوکراین، موفق نخواهد شد، افزود: «اتحاد ما در غرب با هم‌پیمانان و شرکای خود و اتحاد ما با مردم اوکراین، این پیام آشکار را به پوتین می‌دهد که او هرگز در کنترل و اشغال کامل اوکراین، موفق نخواهد شد.»

بایدن همچنین در رابطه با تحریم‌های اقتصادی گفت که تمامی کشتی‌های مرتبط با روسیه از پهلو‌گرفتن در بنادر آمریکا منع خواهند شد.

تاثیرگذاری تحریم‌های غرب
از سویی وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز پنج‌شنبه گفت که روسیه به اهداف تهاجم نظامی خود به اوکراین نخواهد رسید و این امر تا حدی به دلیل تحریم‌های غرب است.

شرمن در نشست اندیشکده دوستان اروپا در بروکسل گفت: «هدف ما در اینجا، تحمیل یک شکست استراتژیک به ولادیمیر پوتین و کرملین است. من فکر می‌کنم که این اتفاق در حال حاضر رخ داده و در هر صورت، اوکراین برقرار و پاینده خواهد ماند.»

او افزود: «هرگونه تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز روسیه، اقدام ایالات متحده را برای جلوگیری از بهره‌برداری مالی روسیه از افزایش قیمت‌ها، در پی خواهد داشت.»