خانه / اخبار مهم روز / آژانس: ایران کارگاه قطعات سانتریفیوژ در نطنز را به زیر زمین منتقل کرده است

آژانس: ایران کارگاه قطعات سانتریفیوژ در نطنز را به زیر زمین منتقل کرده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران کارگاه جدید ساخت قطعات سانتریفیوژ را به سالن‌های زیرزمینی در نطنز منتقل کرده است.

در آخرین گزارش آژانس که به رویت خبرگزاری «رویترز» رسیده، ایران تمام تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات هسته‌ای کرج «تسا» به مکانی در زیر زمین در تاسیسات اتمی نطنز انتقال داده است.

آژانس در گزارش محرمانه خود به کشورهای عضو اعلام کرد که نصب دوربین‌های نظارتی در محل را در 12 آوریل به پایان رسانده و سپس مهر و موم‌ها را از ماشین‌ها خارج کرده است، اما از مکان دقیق آن اطلاعی نداد.

سایت گسترده نطنز شامل یک کارخانه غنی‌سازی در مقیاس تجاری است که در زیر زمین ساخته شده و ممکن است بتواند تا حدودی این تاسیسات را از حمله هوایی احتمالی محافظت کند.

«شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران» در شهر کرج، در ژوئن سال گذشته مورد حمله پهپادی قرار گرفت. مقامات ایران در ماه ژوئیه اسرائیل را به حمله خرابکارانه به این تاسیسات متهم کردند.

گروسی در همین زمینه افزود: «آن‌ها در حال انتقال ظرفیت تولید سانتریفیوژ به مکانی هستند که بیشتر از آن محافظت می‌شود.»

سازمان انرژی اتمی ایران از انتقال تاسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ آن به جایی امن خبر داده و تاکید کرد که اطلاعات دوربین‌های نظارتی را تا زمانی که توافق حاصل نشود در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار نخواهد داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دوشنبه گذشته گفت، انتقال سانتریفوژها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس بین المللی انرژی صورت گرفته است.

سایت‌های مشکوک
گروسی، چهارشنبه 27 آوریل، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته بود، آژانس هنوز در حال تلاش است تا از ایران پاسخ شفافی درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده دریافت کند.

او تصریح کرد، با فروپاشی «برجام»، ایران با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

آژانس اعلام کرده است، تا کنون سه محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده که در آن آثار اورانیوم کشف شده است.

هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام، پیشتر بر چشم‌پوشی از آثار اورانیوم کشف‌شده اصرار داشتند اما این درخواست تهران با مخالفت آمریکا و کشورهای غربی مواجه شد.