مجارستان طرح اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه را ناکام کرد


رئیس کمیسیون اروپا تشدید تحریم‌ها حامل پیامی قوی به همه کسانی است که تهاجم کرملین علیه اوکراین را رهبری می‌کنند، با این محتوا که« شما را می‌شناسیم و در قبال اقدامات خود، بازخواست خواهید شد»

به‌رغم جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی اعلام بسته تحریمی اخیر کمیسیون اروپا مبنی بر کنار‌ گذاشتن تدریجی واردات نفت از روسیه، حمایت عمومی کشورهای اتحادیه اروپا و به‌ویژه آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپایی از این برنامه، بیانگر عزم راسخ غرب برای چشاندن طعم تلخ شکست تهاجم پوتین به اوکراین در ابعاد اقتصادی و نظامی است.

با وجود این رویکرد، یک منبع آگاه از مذاکرات اروپا در مورد تحریم نفت روسیه، چهارشنبه 4 مه به «رویترز» گفت که هنوز هیچ توافقی در این خصوص حاصل نشده و نمایندگان اتحادیه اروپا پنج‌شنبه 5 مه مجددا برای بررسی این موضوع با یکدیگر دیدار و رایزنی خواهند کرد.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا با اعمال تحریم تدریجی بر واردات نفت و تحریم‌های جدید، فشارهای خود را بر مسکو تشدید خواهد کرد تا پوتین بهای سنگینی را برای تهاجم خود به اوکراین بپردازد.

فون درلاین، ضمن ارائه طرح کلی ششمین بسته تحریمی در نشست اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «به این شکل پیامی قوی به همه کسانی که جنگ کرملین در اوکراین را رهبری می‌کنند، می‌فرستیم با این محتوا که: شما را می‌شناسیم و در قبال اقدامات خود، بازخواست خواهید شد.»

این پیشنهاد، شامگاه سه‌شنبه به کشورهای عضو که از آنها خواسته شده بود آن را تصویب کنند، ارائه شد، که باید به اتفاق آرا به تصویب برسد.

اقدامات پیشنهادی رئیس کمیسیون اروپا، توقف واردات نفت خام و محصولات پالایش شده روسیه ظرف شش ماه تا پایان سال 2022 را شامل شده است.

فون درلاین همچنین متعهد شد که تأثیر این اقدامات بر اقتصادهای اروپایی را به حداقل برساند.
حمایت آلمان از تحریم‌ها

در همین راستا روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان نیز چهارشنبه گفت که ممنوعیت تدریجی اروپا بر واردات نفت روسیه می‌تواند منجر به بروز «تنش» در عرضه و افزایش قیمت‌ها شود، اما از این برنامه به عنوان گامی ضروری برای مجازات مسکو، اعلام حمایت کرد.

به گزارش «رویترز»، هابک پس از نشست هیئت دولت آلمان به خبرنگاران گفت: « چندین بار گفته‌ام که در این شرایط نمی‌توانیم تضمین کنیم که هیچ گونه تنشی بویژه تنش‌های منطقه‌ای وجود نخواهد داشت با این وجود برلین از اقدام اتحادیه اروپا در واکنش به تهاجم به اوکراین، حمایت می‌کند.»

هابک گفت که بزرگترین اقتصاد اروپا می‌تواند با قطع کامل انرژی از طرف روسیه کنار آمده و جایگزینی برای نفت روسیه بیابد.

مخالفت مجارستان و واکنش اوکراین

در هیمن راستا خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کشور مجارستان ضمن ابراز مخالفت خود با پیش‌نویس طرح اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه، آن را ناکام گذاشت.

از سویی دولت اوکراین کشورهای اروپایی مخالف اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه را «همدست» مقامات مسکو در جنایت‌های آنها علیه اوکراین دانست.
جهش بهای نفت

همزمان با اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا، بزرگترین تشکل تجاری جهان در اعلام برنامه‌های خود برای توقف تدریجی واردات نفت از روسیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی، چهارشنبه به طور جهشی افزایش یافت که این جهش نگرانی از کاهش تقاضا از سوی چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان را جبران کرد.

در معاملات در حجم پایین چهارشنبه به دلیل تعطیلات در چین و ژاپن، قیمت نفت خام برنت با 3.99 دلار یا 3.8 درصد افزایش، به 108.96 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 4.05 دلار یا 4 درصد افزایش یافت و به 106.46 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته منابع آگاه، ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 29 آوریل، 3.5 میلیون بشکه کاهش یافت.

این رقم در نظرسنجی «رویترز» بیش از حد پیش‌بینی شده است که کاهش 800 هزار بشکه‌ای را تخمین زده است.
هشدار اوپک

از سویی، محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، چهارشنبه گفت که تعطیلی عمومی در چین بر تقاضای نفت تاثیر می‌گذارد، آن هم در حالی که پیش‌‍بینی شده چین با بزرگترین شوک تقاضا برای نفت خام از روزهای اولیه پاندمی کرونا در سال 2020 مواجه شود.

به گزارش «رویترز»، بارکیندو در سخنانی در برابر کمیته فنی «اوپک پلاس»افزود که ظرفیت مازاد تولیدی در جهان وجود ندارد که بتواند فقدان تولید روسیه را جبران کند.