گوترش با ابراز نگرانی از سلاح حزب‌الله خواهان برگزاری انتخابات آزاد در لبنان شد

دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آن شد تا در 15 ماه مه انتخابات پارلمانی «آزاد، عادلانه، شفاف و فراگیر» در لبنان برگزار و پس از آن اجرای اصلاحات برای برطرف کردن بحران‌های متعدد کشور تسریع شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش شش ماهه خود درباره اجرای قطعنامه 2004 شورای امنیت که چهارشنبه 4 مه، منتشر شد، گفت که روند قطبی‌شدن سیاسی لبنان، عمیق‌تر شده و مردم این کشور «هر روز برای تامین نیازهای اساسی، خود مبارزه می‌کنند.»

گوترش همچنین به اعتراضات سراسری متعدد در لبنان اشاره داشت که به گفته او ناشی از «سرخوردگی عمومی از وضعیت سیاسی و بحران اقتصادی و مالی» است.

نخستین انتخابات پس از آغاز روند فروپاشی اقتصادی
شایان ذکر است که انتخابات پارلمانی 15 مه، نخستین انتخابات از زمان آغاز فروپاشی اقتصادی در لبنان در اواخر سال 2019 است. جناح‌های سیاسی و دولت، هیچکدام تقریباً، گامی برای مهار این فروپاشی برنداشتند و مردم لبنان را در مقابله با آن تنها گذاشتند؛ آنهم در حالی که توده مردم محروم از برق، دارو، سیستم جمع‌آوری زباله یا هرگونه خدمات شهری، روز به روز بیشتر در بحران فقر و تنگدستی گرفتار می‌شوند.

این دوره همچنین اولین کارزار انتخاباتی پس از حادثه انفجار فاجعه‌بار بزرگ بندر بیروت است که در 4 اوت 2020 رخ داد و به کشته شدن بیش از 215 نفر و ویرانی بخش‌های گسترده‌ای از شهر بیروت، منجر شد.

این انفجار که در اثر بی‌مبالاتی مقامات لبنانی رخ داده است، موج خشم گسترده‌ای را علیه فساد عنان‌گسیخته و مدیریت ناکارآمد احزاب سنتی در این کشور ایجاد کرده است.

انتقاد از عدم پیگیری پرونده انفجار بیروت
گوترش که دسامبر گذشته به لبنان سفر کرده بود، گفت که تاکنون هیچ شخص یا طرفی به عنوان طرف مسئول این انفجار محاکمه نشده و مردم لبنان خواهان «حقیقت و عدالت» هستند. او بار دیگر خواستار اجرای «تحقیقات سریع، بی‌طرفانه، کامل و شفاف» شد و بر «ضرورت احترام به استقلال قوه قضائیه» در لبنان، تاکید کرد.

در انتخابات 15 مه، در مجموع 103 لیست با 1044 نامزد برای کسب 128 کرسی پارلمان که به طور مساوی میان مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده است، رقابت می‌کنند.

رقابت انتخاباتی طیف‌های اپوزیسیون
گروه‌های اپوزیسیون در تمامی مسائل از جمله چگونگی احیای اقتصاد، با توجه به مبانی متفاوت ایدئولوژیک، با هم اختلاف نظر دارند و در نتیجه، دست‌کم، 3 لیست مجزا از طیف نیروهای اپوزیسیون در هر یک از 15 حوزه انتخاب، حضور دارد.

گوترش همچنین تسریع روند تشکیل دولت جدید پس از انتخابات را «با مشارکت کامل زنان و جوانان» خواستار شد.

تاکید گوترش بر لزوم خلع‌سلاح حزب‌الله
دبیرکل سازمان ملل در گزارش شش ماهه خود درباره اجرای قطعنامه 2004 شورای امنیت، در رویکردی انتقادی تاکید کرد که خواسته‌های اصلی او، مبنی بر اعمال حاکمیت دولت لبنان بر تمامی نقاط کشور و خلع سلاح و منحل‌سازی شبه‌نظامیان لبنان، به مورد اجرا گذاشته نشده است.

گوترش گفت که «برخورداری شبه‌نظامیان حزب‌الله از« توانمندی‌های نظامی بزرگ و پیچیده خارج از کنترل دولت لبنان، همچنان موضوع بسیار نگران‌کننده‌ای است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین به بیانیه حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در ماه فوریه، اشاره کرد که گفته بود این گروه، دارای توانمندهایی برای تبدیل هزاران موشک خود به «موشک‌های نقطه‌زن» بوده و مدت‌هاست که از قدرت ساخت «پهپادها» برخوردار است.

در این راستا گوترش از مسئولان لبنانی خواسته بود تا تلاش‌های خود را بر منحصر ساختن استفاده از سلاح و کاربرد قدرت در دست دولت در سراسر لبنان متمرکز کنند.

او در این زمینه افزود: «همچنان از دولت و نیروهای مسلح لبنان می‌خواهم که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح، به تسلیحات و ایجاد قابلیت‌های شبه‌نظامی خارج از عرصه اختیارات دولت، اتخاذ کنند» زیرا دست‌یابی شبه‌نظامیان به چنین توانمندی‌هایی نشانه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

گوترش همچنین تصریح کرد که ادامه مشارکت حزب‌الله در جنگ سوریه، می‌تواند منجر به کشاندن لبنان به درگیری‌های منطقه‌ای بشود که ثبات لبنان را تضعیف می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل از کشورهای منطقه که روابط نزدیک با حزب‌الله دارند، خواست تا این گروه شبه‌نظامی را به خلع سلاح شدن و تبدیل شدن به «حزب سیاسی غیرنظامی محض» ترغیب کنند.