دستور زاکانی برای خاموش ماندن کامپیوترهای شهرداری تهران

در پی تسخیربیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران از سوی گروه «قیام تا سرنگونی»، علیرضا زاکانی شهردار تهران دستور داد همه کارکنان زیرمجموعه این شهرداری «از فعال و روشن کردن سیستم‌های کامپیوتری خود از روز دوشنبه ۱۶ خرداد تا اطلاع ثانوی خودداری» کنند.

برخی رسانه‌ها یک پیام ارسالی از سوی شهرداری تهران به همه معاونان شهردار، شهرداران مناطق و روسای ادارات و‌ سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری را منتشر کرده‌اند که در آن از این دستور زاکانی خبر داده شده است.

بر اساس این پیام، زاکانی گفته «صرفا دستگاه‌هایی امکان استفاده از شبکه شهرداری تهران را دارند که با هماهنگی حراست سازمان فن‌آوری ‌و اطلاعات شهر تهران و فقط جهت انجام امور ضروری و با مسئولیت بالاترین مقام فعال گردند.»

در این پیام شهرداری تهران همچنین هشدار داده شده که «هرگونه سهل‌انگاری» در اجرای این دستور «به مثابه تخلف اداری» است و «قابل پیگرد خواهد بود.»

این دستور زاکانی در حالی است که گروه «قیام تا سرنگونی» وابسته به سازمان مجاهدین خلق ویدیوهایی از اتاق کنترل دوربین‌های شهرداری پس از هک هفته گذشته دوربین‌ها و سامانه‌های این نهاد منتشر کرده که سردرگمی کارکنان شهرداری را نشان می‌دهد.

گروه «قیام تا سرنگونی» روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، اعلام کرد در آستانه سالگرد مرگ خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، طی یک عملیات بیش از پنج هزار دوربین کنترلی مراکز حکومتی و مناطق مختلف تهران و همچنین بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران را از دسترس خارج کرده است.

در پی این اعلام، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران حمله به وبسایت‌های این نهاد را تایید کرد و آن را «اختلال عمدی» خواند.

همچنین یک روز بعد، بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهایی که به ایران‌اینترنشنال رسید، سیستم گذرنامه فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» مختل شد و برخی گزارش‌ها از هک شدن کل سامانه گذرنامه این فرودگاه خبر دادند.

پیشتر نیز این گروه با ارسال تصاویر و ویدیوهایی به ایران اینترنشنال از هک بیش از ۴۹ دامنه سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و اداره‌ها و بانک‌های تابعه خبر داده بود.

گروه «قیام تا سرنگونی» از جمله اهداف خود در عملیات های پیشین را «‌پاسخی اختناق‌شکن به سرکوب خیزش‌های کشاورزان ستمدیده ایران به ویژه در اصفهان» اعلام کرد.

در سال‌های اخیر سایت‌ها و سرورهای حکومتی در ایران با هدف مبارزه با سرکوب، بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در اوایل اردیبهشت امسال، معاون مرکز مدیریت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران، از حمله سایبری گسترده به زیر ساخت‌های کشور خبر داد و گفت: «مهاجمان در این حمله به وب‌سایت‌های بیش از ۱۰۰ نهاد دولتی و خصوصی نفوذ کردند.»