شب بیستم اعتراضات ایران؛ کشته شدن یک فعال عرب اهوازی در بازداشتگاه سپاه

در شامگاه پنج‌شنبه چهاردهم مهرماه، مردم ایران برای بیستمین شب متوالی، علیه سرکوب و استبداد جمهوری اسلامی تظاهرات کرده و خواستار سرنگونی رژیم شدند.

در حالی‌که وزارت خزانه‌‌داری آمریکا وزیران کشور، ارتباطات و پنج مقام ارشد سپاه و نیروهای پلیس فضای مجازی حکومت جمهوری اسلامی را به‌خاطر نقض گسترده حقوق‌بشر، سرکوب خونین معترضان و قطع اینترنت تحریم کرد، مقامات ایران به سناریوسازی‌ خود برای کشتار هر چه بیشتر شهروندان خود در شهرهای مختلف ایران ادامه دادند.

در واکنش به این اقدامات نظام جمهوری اسلامی، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد از تلاش رژیم ایران برای سرپوش گذاشتن بر کشتار شهروندان بلوچ در زاهدان در روز جمعه هشتم مهرماه و روزهای بعد از آن خبر داد.

عفو بین‌الملل، تعداد کشته شدگان روز جمعه زاهدان را که عمدتا از نمازگزاران و عابران خیابان‌های اطراف مسجد مکی این شهر بودند، 66 نفر اعلام کرد و نوشت که در روزهای بعدی نیز 16 نفر دیگر در جریان سرکوب مردم زاهدان، با گلوله نیروهای نظامی و امنیتی رژیم ایران، به قتل رسیده‌اند.

همچنین با اعلام تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا علیه مقامات کلیدی سرکوب‌ معترضان در ایران، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که ایالات متحده از پاسخگو کردن مقامات ایران که مردم را از داشتن حق زندگی آزاد محروم می‌کنند، حمایت می‌کند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل نیز در مصاحبه اختصاصی با «العربیه» یادآور شد که خواسته اصلی مردم ایران تغییر رژیم و ایجاد حکومتی سکولار دمکرات است.

در پایتخت فرانسه نیز طی گردهمایی که برای «همبستگی با ایرانیان و مبارزات آن‌ها برای آزادی» برگزار شده بود، شهردار پاریس و معاونان او در همبستگی با معترضان ایرانی، موهای خود را بریدند. همچنین شهردار پاریس از نام‌گذاری یک خیابان در این شهر به‌نام «مهسا امینی»، زن جوانی که قتل او توسط گشت ارشاد، باعث شکل‌گیری خیزش کنونی مردم ایران شده، خبر داد.

در همین راستا ساختمان شهرداری تل آویو نیز با شعار «زن زندگی آزادی»، برجسته‌ترین شعار خیزش کنونی مردم ایران، نورپردازی شد.

حمایت چهره‌های جدید از اعتراضات ایران
در حالی‌که رژیم ایران از سناریو‌سازی برای لاپوشانی کشتار شهروندان معترض خود در خیابان‌ها استفاده می‌کند، هر روز به تعداد افراد سرشناسی که در حمایت از مردم برمی‌خیزند، اضافه می‌شود.

روز پنج‌شنبه 14 مهر، مهتاب کرامتی، بازیگر ایرانی و سفیر حسن نیت صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف»، با انتشار پستی در صفحه «اینستاگرام» خود، ضمن محکوم کردن سرکوب خونین و خشونت‌بار ماموران امنیتی رژیم جمهوری اسلامی علیه معترضان به‌ویژه کودکان و نوجوانان ایرانی، از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرد.

همچنین گزارش‌هایی از حمایت برخی بازیکنان فوتبال از جمله عارف غلامی، بازیکن تیم استقلال نیز منتشر شده است. این بازیکن روز پنج‌شنبه به دلیل حمایت خود از خیزش مردم ایران، به تمرین‌های این باشگاه راه داده نشد.

علاوه بر این در نیمه شب پنج‌شنبه 14 مهرماه، برند مشهور «بالینسیاگا» که در پاریس مستقر است، تمام پست‌های اینستاگرام خود را پاک کرده و تنها یک پست با شعار «زن‌، زندگی، آزادی» به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر کرده است.

همزمان برند معروف «گوچی» هم در صفحه اینستاگرام خود استوری با شعار «زن، زندگی، آزادی» منتشر کرده و نوشته است به عنوان یک خانه مد و از طریق کمپینی که برای دفاع از عدالت جنسیتی برپا کرده است، در کنار همه زنان ایران می‌ایستد.

جی کی رولینگ، نویسنده مشهور بریتانیایی و خالق آثار ماندگار کودکان، چون هری پاتر نیز در توئیت دیگری نوشته است: «ما باید شاهد اجرای عدالت برای مهسا امینی و نیکا شاکرمی و همه زنان ایرانی باشیم که این روزها به خاطر دفاع از حقوق انسانی خود کشته می‌شوند، کتک می‌خورند و مورد تجاوز قرار می‌گیرند. این زن‌کشی است.»

واکنش این نویسنده به قتل نیکا شاکرمی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته، بسیاری از رسانه‌های دنیا، قتل خشونت‌آمیز این نوجوان 17 ساله توسط نیروهای امنیتی ایران را پوشش داده‌اند.

در پی این بازتاب گسترده، برنامه «20:30» با پخش فیلم اعترافات اجباری بستگان نیکا سعی کرده به افکار عمومی ایران بقبولاند که او نه توسط ماموران سرکوب رژیم، بلکه از پشت‌بام یک ساختمان نیمه‌کاره در نزدیکی خانه خاله‌اش به پایین پرت شده و کشته شده است.

با این وجود، مادر نیکا شاکرمی صبح پنج‌شنبه در پیام ویدیویی که برای رادیو فردا ارسال کرده تاکید داشته که دخترش همان روز 29 شهریورماه در اعتراضات کشته شده و پیکر او در سردخانه‌ کهریزک بوده است. او همچنین از بازداشت خواهر و برادرش و اخذ اعترافات اجباری از آن‌ها خبر داده و گفته او نیز برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار ماموران امنیتی است.

کشته شدن یک فعال عرب اهوازی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه
روز پنج‌شنبه کاربران توییتر از کشته شدن یک جوان 31 ساله به نام عماد حيدرى، فرزند حيال، از کوی ملاشیه خبر دادند که در جريان تظاهرات ضد‌حکومتی مردم اهواز و بازداشت‌هاى گسترده اخیر توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه پاسداران ایران بازداشت شده بود. بنابر این گزارش‌ها، عماد حیدری پس از چندین روز تحمل شکنجه ماموران در بازداشتگاه اطلاعات سپاه کشته شده است.

همچنین فراخوان‌هایی در روز پنج‌شنبه 14 مهرماه منتشر شده که از مردم ایران می‌خواهد روز شنبه 16 مهرماه به خیابان‌ها بیایند. در فراخوانی که با نام «جوانان محلات تهران» منتشر شده، از مردم خواسته شده که روز شنبه مانند هفته‌های قبل به خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهر بیایند و علیه حکومت تجمع کنند.

بنا بر فراخوان شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف نیز، این دانشجویان از هم‌کلاسی‌های خود خواسته‌اند که روز شنبه شانزدهم مهرماه راس ساعت 13 مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تجمع کنند.