پلیس فدرال آمریکا درباره عملیات‌ هک گروه ایرانی ایمن نت پاسارگارد هشدار داد

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در بیانیه‌ای درباره عملیات‌ هک و درز اطلاعات از سوی گروه ایرانی ایمن نت پاسارگارد هشدار داد و گفت که این عملیات‌ شامل هک و سرقت اطلاعات بوده که تاثیر منفی بر روی قربانیان داشته و به آنها ضرر مالی زده و به شهرتشان خدشه وارد کرده است.

بنابر اطلاعات اف‌بی‌آی، گروه ایرانی ایمن نت پاسارگارد دست‌کم از سال ۲۰۲۰ نهادهایی که عمدتا در اسرائیل هستند را هدف گرفته و این عملیات‌ شامل نفوذ، دزدی، افشای اطلاعات و در مواردی به کارگیری بدافزارهای مخرب بوده است.

به گفته اف‌بی‌آی، گروه ایرانی ایمن نت پاسارگارد برای پرهیز از شناسایی شدن خود، تحت نام فعالان هکر و گروه‌ها‌ی جرایم سایبری کارزارهای کاذبی را راه‌اندازی کرده است.

اف‌بی‌آی اعلام کرد اگرچه جدیدترین حملات ایمن نت پاسارگارد عمدتا اسرائیل را هدف گرفته، این سازمان بر این باور است که چنین تکنیک‌هایی می‌تواند برای هدف قرار گرفتن نهادهای آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد که عملیات سایبری این گروه به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نمونه‌ای از این موارد است.

طبق بیانیه اف‌بی‌ای، این سازمان در یک سال گذشته یک حمله مخرب سایبری را علیه یک سازمان آمریکایی شناسایی کرده است که این نشان می‌دهد سوی گروه ایرانی ایمن نت پاسارگارد همچنان تهدیدی سایبری علیه ایالات متحده به شمار می‌آید.

ماه گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این کشور وزارت اطلاعات و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات را به دلیل شرکت در فعالیت‌های سایبری علیه آمریکا و متحدانش تحریم کرد. واشینگتن تاکید کرد عوامل تحت حمایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سیستم‌های کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کرده‌اند.

حمله‌های سایبری گسترده جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های آلبانی که منجر به قطع روابط دو کشور شد، واکنش‌های بین‌المللی شدیدی در پی داشت.

ایالات متحده پیش از این نیز چند ایرانی را به اتهام انجام حمله‌های سایبری به مجموعه‌های مختلف در ایالات متحده تحریم کرده است.

از جمله سال ۹۷، وزارت دادگستری آمریکا، ۹ ایرانی و شرکت «مبنا» را به اتهام حمله سایبری به صدها دانشگاه آمریکایی و ده‌ها شرکت یا موسسه وابسته به دولت آمریکا و سازمان ملل، هدف تحریم قرار داد.

مبنا یک شرکت فن‌آوری با مرکزیت شیراز است که برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

از سوی دیگر، در پی خیزش سراسری مردم ایران، گروه‌های هکری مختلفی نیز بسیاری از سایت‌های وابسته به جمهوری اسلامی و حتی صدا و سیمای آن را هدف حملات سایبری قرار داده‌اند.