آمریکا 13 فرد و سه نهاد ایرانی دیگر را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن اعلام این‌که تحریم‌های جدیدی را علیه 13 فرد و 3 نهاد ایرانی اعمال کرده گفت که این مقامات و نهادها را به‌دلیل قطع اینترنت و سرکوب تظاهرات کنندگان در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، در لیست تحریم‌ها قرار می‌دهد.

در حالی‌که خیابان‌های اغلب شهرهای ایران چهارشنبه چهارم آبان‌ماه به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی به صحنه اعتراضات گسترده ضد‌حکومتی تبدیل شده، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه مقامات سپاه پاسداران، مسئولان زندان‌ها در چندین استان‌، خود زندان بوشهر در جنوب ایران و دو شرکت متهم به «تلاش برای اختلال در آزادی گردش اطلاعات» در ایران اعمال کرده است.

بنا بر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌ها شامل حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران، هدایت‌الله فرزادی، رئیس زندان اوین، مراد فتحی، مدیرکل زندان‌های کُردستان، حیدر پسندیده، رئیس زندان سنندج، مرتضی پیری، رئیس زندان زاهدان، محمدحسین خسروی، مدیرکل زندان‌ها می‌شود.

همچنین آمریکا دو مقام اطلاعاتی سپاه پاسداران را نیز تحریم کرده و محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه که مسئول بسیاری از بازداشت‌ها در ایران است و عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه نیز به این لیست اضافه شده‌اند.

بنا بر گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان و احمد شفاهی، فرمانده سپاه «سلمان» در این استان نیز به دلیل کشتار حدود 100 نفر از نمازگزاران و معترضان بلوچ در روز جمعه خونین زاهدان و نقض گسترده حقوق‌بشر مردم بلوچ، تحریم شده‌اند.

دولت آمریکا در ادامه، زندان بوشهر، آکادمی راوین و دو موسس آن فرزین کریمی و مجتبی مصطفوی و شرکت سامانه گستر سحاب‌پرداز را نیز به دلیل مشارکت در فیلترینگ و قطع اینترنت در ایران، تحت تحریم قرار داده است.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این تحریم‌های جدید گفت: «متعهد به حمایت از مردم ایران هستیم.»

ساعاتی پیش از اعلام تحریم‌های تازه واشینگتن علیه برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه آلمان هم با اشاره به سرکوب اعتراضات شهروندان در ایران، اعلام کرد ویزای ملی این کشور تنها در صورت ضرورت برای دارندگان گذرنامه‌های خدمت و دیپلماتیک جمهوری اسلامی صادر خواهد شد و محدودیت‌های ورود بیشتری نیز برای مقام‌هایی که در فهرست تحریم اتحادیه اروپا هستند، اعمال می‌شود.

اعمال محدودیت‌های تازه علیه مقام‌های جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، بار دیگر مدعی شد که آمریکا به منظور رسیدن به توافق احیای برجام، برای تهران پیام می‌فرستد.

مقام‌های آمریکایی اما چنین ادعایی را تکذیب کرده‌اند.

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه گفت: «برخی مقام‌های آمریکا در حالی در ارسال پیام‌های محرمانه دیپلماتیک برای رسیدن به توافق شتاب دارند و در میز مذاکرات غیرمستقیم یا تبادل پیام‌های غیرمستقیم این علاقه‌مندی خود را مکررا ابراز می‌دارند که همزمان از ترور و آشوب در ایران حمایت می‌کنند.»

این اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی است که پیشتر آمریکا اعلام کرد اکنون بر اعتراضات ایران متمرکز است.

امیرعبداللهیان با تهدید اتحادیه اروپا هم گفت: «به اتحادیه اروپا توجه و هشدار می‌دهم مسیر تکراری و شکست خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند. رهبران چند کشور معدود در اتحادیه اروپا نگاه‌های افراطی و شتاب‌زده نسبت به تحولات منطقه و بین‌الملل دارند.»

پیشتر حسین طائب، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و رییس سابق سازمان اطلاعات سپاه هم مدعی شد که «دشمن از فساد در کشور بزرگ‌نمایی کرده» و «آمریکا از الگو شدن حکمرانی دموکراسی ایران در جهان نگران است».

او با «اغتشاش» خواندن خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی گفت: «آمریکا در توطئه اغتشاشات اخیر هم شکست خورد و نسبت به این شکست اذعان دارند اما می‌گویند باید ادامه بدهیم و نباید عقب بکشیم.»

این تحریم‌ها در حالی صادر شده که دولت جو بایدن پیش‌تر بابت موضع خود درباره این‌که قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد، از سوی افکار عمومی و جمهوری‌خواهان تحت فشار قرار گرفته بود.

در هفته‌های گذشته، در پی سرکوب گسترده معترضان در ایران، آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی دخیل در سرکوب‌ها، تحریم کرده‌اند.

با این‌وجود، مخالفان رژیم جمهوری اسلامی در کشورهای غربی معتقدند که تحریم مقامات رژیم در حالی‌که آن‌ها پیش از این نیز به‌واسطه فعالیت‌هایشان در داخل ایران، اجازه رفت و آمد به خاک آمریکا و کشورهای غربی و داشتن دارایی در آن‌جا را نداشته‌اند، کارآمد نیست و آمریکا و اروپا باید به دنبال روش‌های دیگری برای حمایت از معترضان ایرانی باشند.

شایان ذکر است تا تاریخ سی‌ام مهر بیش از 20 هزار نفر از تظاهرکنندگان خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی توسط سه نهاد اطلاعات سپاه پاسداران، نیروی‌های فراجا و وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده‌ و بیش از 252 نفر از جمله 35 کودک کشته شده‌اند.