چهلم کشته شدن مهسا امینی؛ شلیک به سوگواران و اوج‌گیری دوباره خیزش سراسری

اعتراضات روز چهارشنبه، چهارم آبان، هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، با تجمع گسترده مردم سقز بر سر مزار او در آرامستان آیچی شهر سقز آغاز شد.

این تجمع، به رغم تدابیر شدید امنیتی نیروهای سرکوبگر در شهر سقز برگزار شده و ماموران جمهوری اسلامی با وجود بستن همه راه‌های منتهی به این آرامستان، موفق به جلوگیری از حضور گسترده مردم بر سر مزار مهسا امینی نشدند.

مردم حاضر در مراسم چهلم مهسا امینی، با شعارهای ضدحکومتی به اعتراضات چهل روز اخیر خود ادامه دادند. «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان»، « آزادی، آزادی، آزادی»، «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» از جمله شعارهایی است که در این مراسم سر داده شده است.

هم‌زمان، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که اعتصابات عمومی در اغلب شهرهای کردستان همچنان ادامه دارد.

در روزهای اخیر، گروه‌ها و افراد مختلف با انتشار فراخوان‌های متعددی خواستار حضور گسترده مردم در خیابان‌ها و پیوستن به اعتصابات سراسری، در چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی شده بودند. سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز گذشته اعلام کرد که خانواده امینی به شدت تحت فشار قرار گرفته و تهدید شده‌اند که مراسم چهلم را برگزار نکنند.همزمان خبرگزاری دولتی «ایرنا»، بیانیه‌ای به نقل از خانواده امینی منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «جهت پیشگیری از هرگونه مسئله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت».
دانشجویان دانشگاه اصفهان، در خوابگاه دختران، شامگاه سه‌شنبه سوم آبان شعار «چهلم مهسا شده، کمر نظام خم شده» سر دادند.از سویی، با فراخوان‌های عمومی برای برگزاری روز چهلم مهسا، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان سه‌شنبه سوم آبان، دستور داد به بهانه «افزایش موارد ابتلا به علائم تنفسی و آنفولانزا»، روز چهارشنبه تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان تعطیل شوند.

با این حال از شب گذشته برخی دانشگاه‌های ایران شاهد واکنش به فرارسیدن روز چهلم مهسا بوده و دختران دانشجو در خوابگاه دانشگاه اصفهان شعار «چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده» سر دادند.بنا به ویدیوهای منتشرشده، مردم سقز به‌رغم بستن مسیرهای منتهی به آرامستان این شهر از صبح چهارشنبه با پای پیاده از طریق مسیر «تپه و رودخانه» به سوی آرامستان «آیچی» حرکت کرده و حاضران بر سر مزار مهسا هم شعارهایی چون «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.
در همین رابطه و در پی فراخوان از پیش اعلام شده، کسبه و مغازه‌داران شهرهای کردنشین ایران از جمله سنندج، دهگلان، مهاباد، بوکان، سقز، جوانرود، کامیاران، دیواندره و مریوان اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.
از سویی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره تروریستی بود ن حمله امروز در شاه چراغ شیرازابراز تردید کرده و گمانه‌زنی کرده‌اند که ‌شاید این حمله اقدامی دیگر از سوی جمهوری اسلامی ایران در جهت انحراف افکار عمومی و سناریوسازی برای مواجه با خیزش مردم باشد.

نخست‌وزیر #کانادا، در توییتی نوشت: «امروز چهلمین روز درگذشت #مهسا_امینی است. همزمان با گردهم‌آیی مردم در #ایران و جهان، تصریح می‌کنم: ما در کنارتان می‌ایستیم. درخواست شما برای اقدام را می‌شنویم و به پاسخگو کردن حکومت ایران در قبال رفتار وحشیانه و نفرت‌انگیزش ادامه می‌دهیم.»

قالیباف معترضان ایران را تهدید کرد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، با انتشار بیانیه‌ای به درگیری مسلحانه در شاه‌چراغِ شیراز واکنش نشان داد.
او در این بیانیه، درگیری مسلحانه روز چهارشنبه را به اعتراض‌های اخیر در ایران مرتبط دانست و با زبانی تهدیدآمیز خطاب به مردم معترض ایران نوشت:«این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.»
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، هنوز جزئیات دقیق این واقعه را منتشر نکرده‌اند و مشخص نیست چه گروه‌هایی مسئولیت وقوع آن را بر عهده دارند.
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها دست به اقدامات تروریستی زده‌اند و مسئولیت آن را بر دوش مخالف‌های حکومت انداخته‌اند.

ویدیوی تجمع اعتراضی دانشجویان امیرکبیر در چهلمین روز خیزش سراسری در ایران و چهلم قتل مهسا امینی توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. دانشجویان با تجمع در سر در ورودی دانشگاه با قدرت فریاد می‌زنند «این آخرین پیامه هدف کل نظامه.»
وریا غفوری، بازیکن فوتبال ایران، روز چهارشنبه با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش چهلمین روز درگذشت مهسا امینی را گرامی داشت.
او در این توییت نوشت:«شر باتمام قدرتش همیشه مغلوب مظلومیت، درستی و به حق بودن خیر می‌شود.»
ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، به درگیری مسلحانه شاه‌چراغ در شهر شیراز واکنش نشان داد و در پیامی نوشت: «این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.»
رئیسی در حالی از برخورد قاطع با عاملان و آمران این درگیری مسلحانه صحبت می‌کند که همچنان نهادهای امنیتی و رسانه‌های جمهوری اسلامی اطلاعات دقیقی از چندوچون این واقعه منتشر نکرده‌اند و صرفا ادعا می‌کنند این حمله از سوی گروه‌های تروریستی سنی طراحی و اجرا شده است.

خبرگزاری رویترز با انتشار خبری در روز چهارشنبه از تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به افرادی خبر داد که در شهر سقز به قصد سوگواری به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت مهسا امینی به خیابان رفته بودند.

این خبرگزاری از قول شاهدان عینی نوشت:«پلیس ضد شورش به عزادارانی که برای مراسم یادبود مهسا امینی در آرامستان [آیچی] تجمع کرده بودند شلیک کرد.»

این شاهدان عینی همچنین به رویترز گفتند که نیروهای امنیتی ده‌ها تن از سوگواران را بازداشت کردند. خبرگزاری ایسنا شمار شرکت‌کنندگان در این مراسم را ۱۰ هزار نفر برآورد کرده است.

در رسانه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شده است که جمعیتی چند هزار نفری از مردم سوگوار را نشان می‌دهد، که با وجود حضور نیروهای سرکوب، خودشان را به آرامستان آیچی، محل دفن مهسا امینی، می‌رسانند.

یکی از شاهدان عینی مراسم چهلم مهسا امینی به خبرگزاری رویترز گفت زنان و مردان در آرامستان آیچی شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند در حالی که این گورستان در محاصره نیروهای پلیس و لباس شخصی وابسته به جمهوری اسلامی قرار دارد.

نت‌بلاکس: اینترنت در استان کردستان به طور کامل قطع شده است
به گزارش نت‌بلاکس (دیده‌بان پایش ترافیک جهانی اینترنت) همزمان با مراسم چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، اینترنت در شهر سنندج و استان کردستان قطع شده است.
نت‌بلاکس در گزارشی تاریخچه قطعی اینترنت را از زمان کشته شده مهسا امینی مورد بررسی قرار داده و نوشته است که قطعی تقریبا کامل خدمات اینترنت در بخش‌هایی از استان کردستان در غرب ایران از شامگاه دوشنبه ۱۹ سپتامبر شروع شد. متعاقب قطع اینترنت در کردستان و هنگامی که اعتراضات در تهران نیز آغاز شد، حکومت در ایران اینترنت را از روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر در سراسر کشور محدود کرد و در برخی از ساعات روز و همزمان با آغاز اعتراضات، اینترنت شبکه‌های تلفن همراه را قطع کرده است.
نت‌بلاکس تاکید می‌کند که اینترنت ایران از ۱۹ سپتامبر تاکنون بطور متناوب با اختلالات روزانه همراه بوده و این اختلالات همبستگی مستقیمی با ساعات آغاز اعتراضات در شهرهای مختلف ایران داشته است.
بر اساس ویدئو منتشر شده توسط ایندیپندنت فارسی دانشجویان دانشگاه نجف‌آباد اصفهان روز چهارشنبه ۴ آبان در ادامه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، تصویر علی خامنه‌ای را لگدمال کردند و شعار دادند؛ «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»


چهارشنبه ۴ آبان ده‌ها دانشگاه در سراسر ایران شاهد برگزاری تجمعات گسترده علیه جمهوری اسلامی بود. در چهلمین روز از قتل #مهسا_امینی، دانشجویان در شهرهای مختلف علیه علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و مقامات حکومتی شعار دادند و تصاویر خامنه‌ای و روح‌الله خمینی را پاره کردند.


سردار آزمون، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه بایرلورکوزن همزمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، با انتشار یک استوری در اینستاگرام نوشت: «چهل روز است که دیگر شبیه قبل نیستیم.» او همچنین نوشته است: «حتی چشمان شماهم اشک دارد، این را خوب می دانم.»
سردار آزمون در جریان ۴۰ روز اعتراضات به قتل مهسا امینی، واکنش های متعددی به سرکوب و کشتار معترضان نشان داد. او قبل از بازی مقابل سنگال در بخش روایت اینستاگرام خود، خط خوردن از تیم ملی را موضوعی بی‌اهمیت دانست و نوشت: «خط خوردن من از تیم ملی فدای یک تار موی زنان ایرانی». وی همچنین از کشتن مردم معترش در خیابان‌ها انتقاد کرده و نوشته بود: «شرم بر شماها که آدم را به‌راحتی می کشین. زنده باد زنان ایرانی.»
وی سپس این مطلب خود را از اینستاگرام پاک کرد و نوشت که شرمنده است که آرامش اردوی تیم ملی را بر هم زده است. با این حال او نوشتن از اعتراضات و سرکوب مردم ایران را رها نکرد.
این بازیکن مشهور فوتبال ایران بار دیگر و بعد از آن ماجرا، پست دیگری در بخش روایت اینستاگرام خود در حمایت از اعتراضات زنان ایران منتشر کرد و نوشت: «من قلبم واقعا شکست در مورد مهسا امینی و امثال مهسا امینی‌ها که بی‌گناه از این دنیا رفتند و داغی روی دل مردم گذاشتند که هیچ موقع تاریخ فراموش نکرد.»