آمریکا رئیس صداوسیمای ایران و «بازجو-خبرنگاران» آن را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا رییس و مدیران ارشد صداوسیمای جمهوری اسلامی و دو بازجو خبرنگار آن را به دلیل نقش این سازمان در سانسور و محدودسازی آزادی بیان و همکاری آن با نهادهای امنیتی در پخش اعترافات اجباری و نشر اطلاعات کذب تحریم کرد.وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم مقامات ایران و دو تن از افراد ملقب به «بازجوخبرنگار» خبر داد.

بر اساس گزارشی که چهارشنبه 25 آبان‌ماه در وب‌سایت وزارت‌ خزانه آمریکا منتشر شده، ‌6 کارمند صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌دلیل تهیه و پخش صدها اعتراف اجباری علیه شهروندان ایرانی، دوتابعیتی و اتباع خارجی بازداشتی در ایران، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نام این افراد را «علی رضوانی» و «آمنه سادات ذبیح‌پور»، از بازجو‌خبرنگاران معروف صداوسیما که مصاحبه‌های آنها با زندانیان سیاسی و فعالان مدنی در بند در برنامه بدنام «20:30» تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌شود، اعلام کرد.

همچنین پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، محسن برمهانی، معاون جبلی، احمد نوروزی، رئیس سرویس جهانی صداوسیما و یوسف پورانواری، مدیر بخش فرانسوی و انگلیسی تلویزیون جمهوری اسلامی نیز جزو افراد تحریم شده هستند.

بنا بر بیانیه مطبوعاتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، نقش صدا‌و‌سیمای ایران در نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران با اقدام این سازمان به تهیه و پخش مصاحبه‌های تلویزیونی از افرادی که تحت فشار و در بازداشت مجبور شده‌اند اعتراف کنند که بستگان‌ آنها در اعتراضات سراسری توسط مقامات ایرانی کشته نشده‌اند، بلکه به‌دلایل تصادفی و نامرتبط جان خود را از دست داده‌اند، محرز شده است.این بیانیه با اشاره به پخش صدها اعتراف اجباری از شهروندان ایرانی، دو تابعیتی و خارجی از صدا و سیما گفت: «تکیه سیستماتیک حکومت ایران بر اعترافات اجباری نشان‌دهنده خودداری حکومت از گفتن حقیقت به شهروندان خود و جامعه بین‌المللی است.»

این بیانیه افزود: «آمریکا به حمایت از مردم ایران که به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند، متعهد است. ما به پاسخگو کردن مقامات و موسسات حکومتی ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر و اعمال سانسور علیه مردم ایران، ادامه خواهیم داد.»

پخش اعترافات اجباری مخالفان و معترضان از صدا و سیما از سال‌های ابتدایی روی کار آمدن جمهوری اسلامی ادامه داشته است. علاوه بر اعترافات اجباری در خیزش سراسری کنونی، پخش اعترافات اجباری نوید افکاری کشتی‌گیر محکوم به اعدام، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی زندانی، احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی و میلاد حاتمی، چهره‌ مشهور اینستاگرامی از جمله اعترافات اجباری است که در سال‌های اخیر اخذ و منتشر شده است.

همزمان، برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اتکای سیستماتیک حکومت ایران به پخش اعترافات اجباری بازداشت شدگان نشان‌دهنده امتناع رژیم از گفتن حقیقت به شهروندانش و جامعه بین‌المللی است. ایالات متحده همچنان متعهد به حمایت از مردم ایران در ادامه اعتراضات مسالمت‌آمیز آن‌ها است. ما همچنان مقامات و نهادهای دولتی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران مسئول دانسته و پاسخگو خواهیم کرد.»

در پی اعمال این تحریم‌ها، افراد فوق‌الذکر از ورود به خاک آمریکا منع شده و تمامی دارایی‌های آن‌ها در آمریکا مسدود خواهد شد.

در هفته‌های گذشته با تداوم اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، در چندین بسته تحریمی جداگانه، افراد و نهادهایی را که در سرکوب خشونت‌آمیز و خونین اعتراضات در ایران نقش داشته‌اند، تحریم کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری حقوق‌بشری هرانا، در طی نه هفته اخیر، دست‌کم 348 نفر از معترضان، از جمله 52 کودک و نوجوان زیر 18 سال به دست نیروهای سرکوب‌ رژیم جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.