شادی مردم ایران در بسیاری از شهرها پس از باخت تیم ملی

پنجمین روز از هفته یازدهم اعتراضات ایران در حالی آغاز شد که معترضان ایرانی شب گذشته در پی شکست تیم ملی فوتبال در مقابل آمریکا در جریان رقابت‌های جام‌جهانی در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمده، شادمانی کرده و علیه حکومت شعار سردادند.

دیدار ایران و آمریکا در رقابت‌های جام جهانی که از جانب بسیاری سیاسی‌ترین بازی این دوره از رقابت‌ها لقب گرفته بود با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج ایران مواجه شد.

روز گذشته همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آزادی کتایون ریاحی، بازیگر سرشناس ایرانی، پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان، نخستین جلسه دادگاه مجید رهنورد با اتهام محاربه برگزار شد. آقای رهنورد در جریان اعتراضات در شهر مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

با ادامه روند برگزاری دادگاه معترضان، نگرانی‌ها از صدور احکام اعدام و حبس طولانی مدت برای آن‌ها افزایش یافته است.

پوشش زنده اخبار مربوط به اعتراض‌های ایران را در روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) می‌توانید در این گزارش دنبال کنید:

قاضی «هیئت مرگ» مشاور عالی رئیس قوه‌قضائیه شد
به گزارش ایسنا، حسینعلی نیری، رئیس پیشین دادگاه عالی انتظامی قضات با حکم غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران به عنوان مشاور عالی رئیس قوه‌ قضائیه منصوب شد.

حسینعلی نیری
بنابر گزارش عفو بین‌الملل، آقای نیری به همراه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، مصطفی پورمحمدی، سید علیرضا آوایی و محمدحسین احمدی از اعضای اصلی کمیته‌ای بودند که از سوی روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی برای رسیدگی به پرونده‌های زندانیان دهه ۶۰ به زندان‌ها فرستاده شد و بر اساس گزارش‌ها، اعدام‌های تابستان ۶۷ در پی احکام صادره از سوی آن‌ها انجام شد. این کمیته در بین زندانیان وقت و خانواده‌های آن‌ها به «هیئت مرگ» معروف است.

گزارشگر ویٰژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد زندانیان اعدام شده در تابستان ۶۷ را ۱۸۷۹ نفر می‌داند اما بر اساس برخی آمار دیگر این تعداد ۴۴۸۲ نفر تخمین زده شده است.

سهیلا گلستانی و حمید پورآذری بازداشت شدند
بر اساس گزارش‌ها سهیلا گلستانی، بازیگر سرشناس سینما و تئاتر و حمید پورآذری، کارگردان برجسته تئاتر ایران در پی ویدیویی که چندروز پیش همراه با جمعی دیگر از بازیگران تئاتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، بازداشت شدند.

در این ویدیو سهیلا گلستانی و دیگر فعالان تئاتر زن بدون حجاب اجباری حاضر شده‌اند.

از سرنوشت دیگر هنرمندان حاضر در این ویدیو اطلاعی در دست نیست.

نغمه ثمینی، نویسنده، روزنامه‌نگار و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در واکنش به بازداشت این دو چهره سرشناس تئاتر ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بازداشت حميد پور‌آذری و سهيلا گلستانی پرده ديگر تئاتر خيابانی آن‌هاست. اين خاصيت تئاتر است. اولين كنش نمايشی تمام واكنش‌های مخاطب را بدل به پاره‌ای از همان نمايش مي‌كند. برخی از مخاطبان نمايش كوتاه سكوت، دو تن از عواملش را دستگير كرده‌اند و نمی‌دانند تنها دارند نمايش كوتاه آن‌ها را دامنه می‌بخشند و كامل می‌كنند. اين عجيب‌ترين تئاتر پورآذری خواهد بود كه در آن مخاطبش را حقيقتا به كنش واداشته: كنش بازداشت!…آن‌ها می‌توانند تئاتری‌ها را بازداشت كنند، ممنوع‌الكار كنند، پس برانند، اما تئاتر را كه نمی‌توانند بازداشت كنند.»

پست اینستاگرام نغمه ثمینی

نیروهای امنیتی به خودروی محمد نادری تیراندازی کردند
محمد نادری، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران با انتشار چند استوری اینستاگرام از تیراندازی ماموران امنیتی به اتوموبیل خود خبر داد و نوشت: «همان‌هایی که می‌رقصیدند و گل می‌دادند، امشب گلوله می‌دهند. سهم من از بازی امشب.»

او که سه شنبه شب پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در رقابت‌های جام جهانی با اتوموبیل خود به خیابان آمده بود هدف اصابت گلوله مامورین امنیتی قرار گرفت.

جاوید رحمان: مقامات ایرانی کارزار صدور حکم مرگ معترضان را به راه انداخته‌اند
به گزارش خبرگزاری رویترز، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه از تشدید سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «می‌ترسم حکومت ایران به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش خشونت‌آمیزی نشان دهد. ممکن است آن‌ها سرکوب و خشونت را علیه معترضان تشدید کنند.»

اشاره آقای رحمان به قطعنامه روز پنجشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه افزود: «حکومت ایران کارزار صدور حکم اعدام برای معترضان را به راه انداخته است.»

عفو بین‌الملل خواهان فرستادن ناظر از طرف سفارت‌ها به دادگاه‌های معترضان شد
سازمان عفو بین‌الملل با بیان نگرانی خود از صدور حکم اعدام برای معترضان ایرانی، از سفارت‌های مستقر در ایران درخواست کرد که به دادگاه‌هایی که برای بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری ایران برگزار می‌شوند، ناظر بفرستند.

عفو بین‌الملل همچنین نگرانی خود درباره جلسه محاکمه‌ای که قرار است در روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر برای ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری در شعبه ۱ دادگاه انقلاب استان البرز برگزار شود، ابراز کرده است.

بازداشت کوتاه‌مدت خبرنگار دانمارکی که از برخورد حامیان جمهوری اسلامی با معترضان ایرانی در قطر تصویربرداری کرده بود
راسموس تنتولت، خبرنگار شبکه ۲ تلویزیون دانمارک که از برخورد حامیان جمهوری اسلامی با معترضان ایرانی حاضر در ورزشگاه محل برگزاری مسابقه تیم ملی ایران و آمریکا فیلم گرفته بود برای مدت کوتاهی توسط پلیس قطر بازداشت شد. این خبرنگار، خبر بازداشت و آزادیش را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و گفت که پیش از آزادی از او خواسته شده تصاویری که ضبط کرده را از روی دوربینش پاک کند و او از این کار خودداری کرده است.

در فیلمی که او ساعتی بعد در حساب توئیترش به اشتراک گذاشت، یک زوج ایرانی ادعا می‌کنند که لحظاتی قبل حامیان جمهوری اسلامی به خاطر نوشته «زن، زندگی، آزادی» روی پیراهنشان، به آن‌ها حمله کرده‌اند.

حامد اسماعیلیون: به امید روزی که تیم ملی، تیم مردم ایران باشد
حامد اسماعیلیون، نویسنده و فعال سیاسی در واکنش به باخت تیم ملی ایران در مقابل ایالات متحده در توئیتی نوشت: «وقتی در بهار گذشته جلوی بازی دوستانه در کانادا ایستادیم می‌دانستیم ورزش در دست آدم‌کش‌های جمهوری اسلامی ابزاری در خدمت فاشیسم و خونشویی‌ست. به امید روزی که تیم ملی، تیم مردم ایران باشد.»

اشاره آقای اسماعیلیون به بازی دوستانه‌ای است که قرار بود به عنوان نخستین بازی تدارکاتی تیم ایران برای آمادگی شرکت در رقابت‌های جام جهانی در روز ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) امسال در ونکوور کانادا برگزار شود. این بازی دوستانه به یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز سیاست روز کانادا مبدل شد، به‌ویژه در شرایطی‌ که بیشترین جان‌باختگان پرواز اوکراینی را شهروندان یا دارندگان اقامت دائم کانادا تشکیل می‌دادند. فدراسیون فوتبال کانادا در آن زمان این بازی را لغو کرد.

شادی معترضان در پی شکست تیم‌ ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا
بنابر ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان ایران پس از شکست تیم ملی مقابل آمریکا در رقابت‌های جام جهانی فوتبال، در شهرهای مختلف ایران به خیابان آمده، به شادی پرداختند و علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار دادند.

بر اساس ویدیوها معترضان در شهرهای تهران، شهریار، گوهردشت، دیواندره، مریوان، اردبیل، همدان، زاهدان، ساوه، فولادشهر، قم، بوشهر، سنندج، پاوه و جوانرود در خبابان به پایکوبی پرداختند.

حضور تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از رقابت‌های جام جهانی و در بحبوحه اعتراضات، با واکنش‌های بسیاری از طرف معترضان روبرو شد. این واکنش‌ها پس از برد ایران در مقابل ولز و شادی بازیکنان تیم ملی بسیار بالاگرفت. بسیاری از معترضان معتقد بودند بازیکنان این تیم باید با آن‌ها اعلام همبستگی کنند و برای نشان دادن اعتراض مردم حرکاتی نمادین انجام دهند.

از سویی، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز گذشته طی گزارشی به نقل از یک مقام امنیتی مطلع مدعی شد که خانواده‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در صورت عدم «رفتار مناسب» بازیکنان در آستانه بازی روز سه‌شنبه مقابل ایالات متحده، به زندان و شکنجه تهدید شده‌اند.