شکنجه متهم ردیف اول پرونده «خانه اصفهان» برای اعتراف اجباری

صالح میرهاشمی، مربی کاراته که به عنوان متهم ردیف اول در پرونده موسوم به خانه اصفهان محاکمه شد٬ در مدت بازداشت تحت شکنجه قرار داشته است.

در شامگاه 25 آبان در اعتراضات اصفهان، دو بسیجی و یک مأمور نیروی انتظامی که برای سرکوب معترضان در «میدان نگهبانی محله خانه ‌اصفهان» حضور داشتند، به ضرب گلوله کشته شدند و چندی بعد رئیس کل دادگستری استان اصفهان اعلام کرد 9 معترض در ارتباط با این پرونده در اصفهان بازداشت شدند.

خبرگزاری میزان٬ پایگاه خبری قوه قضاییه٬ دوشنبه 19 دی خبر داده بود که دادگاه پرونده موسوم به «خانه اصفهان» که برای رسیدگی به موضوع کشته‌شدن سه مأمور حکومتی برگزار شد، صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ‌شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی را به‌اتهام «محاربه» به اعدام محکوم کرد.

حال «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان» جمعه 23 دی٬ در این رابطه نوشته است: «او را 45 روز در انفرادی نگه‌داشتند، خواهرش را به گروگان گرفتند، شکنجه روانی و جسمی دادند، با تهدید همسر و پدرش، دنده‌ها و دندان‌هایش را شکستند، تا اعتراف اجباری بکند.»

صالح میرهاشمی، 25 آبان در اعتراضات فلکه نگهبانی خانه اصفهان دستگیر و در روز 19 دی در حکمی توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری، تشکیل و اداره گروه‌ مجرمانه و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همکاری با سازمان مجاهدین به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد.

او در دادگاه با رد اتهام شلیک به ماموران گفته بود که در روز حادثه به هیچ ماموری شلیک نکرده و اسلحه‌ای در اختیار نداشته است. در فیلم‌هایی نیز که در دو ماه گذشته از روز حادثه منتشر شده، هیچ نشانی از تیراندازی و یا حمل سلاح دیده نمی‌شود.

پس از بازداشت صالح میرهاشمی٬ نیروهای امنیتی بارها برای پیدا کردن مدرک جرم، به خانه او مراجعه کرده‏‌اند. در فایل صوتی که به تازگی از او منتشر شده، او در تماسی از زندان به مادرش می‌گوید که نقشی در این ماجرا نداشته و حتی یک ترقه هم پرتاب نکرده است. او می‌گوید سایر متهمانی که در دادگاه علیه‎ش شهادت داده بودند، بعدا به او گفته‌اند که تهدید شده بودند تا علیه او اعتراف کنند.

پرونده «خانه اصفهان» دارای تناقضات بسیاری است و تعداد ضاربان و وسیله نقلیه آن‌ها حداقل پنج بار در سناریوهای مختلف اعلام شده از سمت خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت تغییر کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه در شب حادثه گروهی از ماموران بسیجی در همین محل، به قصد حمله به معترضان شروع به تیراندازی کرده‏‌اند درحالی که در همان زمان در سمت دیگر خیابان گروه‌ دیگری از نیروهای امنیتی حضور داشته و در مسیر تیراندازی قرار داشتند.

یک شاهد عینی در این رابطه گفته بود:«آن شب دیدم که این دسته از موتوری‌های بسیجی شروع کردند به سمت مردم تیراندازی کردن بدون اینکه متوجه باشند درست در روبروی آنها در سمت دیگر معترضین، گروهی از نیروهای امنیتی مستقر هستند. شب که به خانه برگشتم خبر کشته شدن چند نیروی سرکوب را در اخبار شنیدم و به یاد صحنه تیراندازی نیروهای سرکوب به سمت هم افتادم. همان موقع به دوستم زنگ زدم و اونهم فکر من را تایید کرد.»

امیر نصر آزادانی، بازیکن فوتبال، نیز در این پرونده به 16 سال حبس به‌اتهام «معاونت در محاربه» و پنج سال حبس به‌اتهام «اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت» محکوم شده است.

بر اساس اعلام قوه قضاییه، سهیل جهانگیری، دیگر متهم پرونده اصفهان، به‌اتهام «اجتماع و تبانی» به تحمل دو سال حبس محکوم شده و برای جابر میرهاشمی، متهم ردیف ششم این پرونده، حکم برائت صادر شده است.

تمامی حکم صادرشده در این پرونده بدوی و قابل تجدیدنظرخواهی است.