اعتراضات شهروندان در پی بازداشت روحانیون اهل سنت در کُردستان و بلوچستان

اقدام دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی به بازداشت شماری از روحانیون اهل سنت کُرد و بلوچ حامی معترضان، باعث خشم و اعتراض گسترده شهروندان در کُردستان و بلوچستان شده است.

بنا بر اعلام فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در بلوچستان و کُردستان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی دوشنبه 10 بهمن، مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از نزدیکان مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و همچنین دو روحانی کُرد اهل سنت، به نام‌های «ابراهیم کریمی ننله»، امام جماعت مسجد روستای «ننله» و « لقمان امینی»، امام جماعت مسجد «چهار یار نبی» در شهرستان سنندج را بازداشت کردند.در پی بازداشت دو روحانی کُرد اهل سنت در سنندج، سازمان‌های حقوق‌بشری از تجمع‌های خیابانی اعتراضی در این شهر خبر دادند.

حساب «توئیتر» سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» دوشنبه 10 بهمن، با انتشار ویدیویی از شروع اعتراضات در شهر سنندج خبر داده و نوشت: «حضور جوانان در خیابان‌های سنندج با سر دادن شعار «مرگ بر جاش(خائن)».»

همچنین ویدیوی دیگری که هه‌نگاو از اعتراضات دوشنبه‌شب سنندج منتشر کرده نشان می‌دهد جوانان معترض با آتش‌زدن لاستیک خودرو و ایجاد راهبندان در خیابان‌ها، شعار «کُرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند» و «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» سر می‌دهند.شبکه حقوق‌بشر کُردستان نیز دوشنبه از بازداشت دو روحانی کُرد اهل سنت، به نام‌های «ابراهیم کریمی ننله»، امام جماعت مسجد روستای «ننله» و « لقمان امینی»، امام جماعت مسجد «چهار یار نبی» شهرستان سنندج توسط نیروهای امنیتی خبر داد.

بنا بر گزارش‌ها، هر دوی این روحانیون اهل سنت در جریان اعتراضات سراسری در ایران از معترضان حمایت می‌کردند.پس از انتشار خبر بازداشت عبدالمجید مرادزهی از سوی پایگاه خبری حال‌وش، رسانه‌های دولتی نیز تایید کردند که این روحانی اهل سنت بازداشت شده است. خبرگزاری ایرنا مدعی شد دلیل بازداشت او اتهاماتی از قبیل «تشویش اذهان عمومی» است.

پایگاه خبری حال‌وش در یادداشتی بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی را نشانه ورود حکومت به «مرحله جدیدی» برای «محک زدن مردم بلوچ و جامعه بلوچستان» دانست و آن را «در راستای سرکوب و خط و نشان کشیدن حاکمیت برای سایر افراد تاثیرگذار و مورد احترام مردم» عنوان کرد.

در ادامه این مطلب آمده: «پیامدهای سکوت در مقابل بازداشت اشخاصی همچون مولوی عبدالمجید قاعدتا باعث جسورتر شدن حاکمیت برای سرکوب، بازداشت‌های گسترده و ایجاد جو اختناق بیشتر در جامعه خواهد شد که تنها راه مقابله با آن واکنش سریع و به موقع مردم است.»
بازداشت مشاور مولوی عبدالحمید در زاهدان
«کمپین فعالین بلوچ» و «حال‌وش»، از سازمان‌های حقوق‌بشری بلوچستان دوشنبه از بازداشت مولوی «عبدالمجید مرادزهی»، مشاور و از نزدیکان مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان که بارها حمایت خود از مردم معترض بلوچ را عنوان کرده، خبر دادند.

بر اساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالمجید مرادزهی دوشنبه، 10 بهمن در مسیر بازگشت به منزل خود توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

شاهدان عینی گزارش کرده‌اند که چهار دستگاه خودروی اداره اطلاعات سد راه او شده‌اند و به این شکل او را بازداشت کرده‌اند.

گزارش‌ها از زاهدان حاکی از این است که پس از بازداشت مشاور مولوی عبدالحمید، فضای شهر زاهدان ملتهب و بیش از پیش امنیتی شده است.

در هفته‌های گذشته، جو گسترده امنیتی، افزایش گشت‌های نیروهای امنیتی، دو برابر شدن ایست‌های بازرسی در ورودی‌های شهر زاهدان و داخل خیابان‌های اصلی این شهر، نتوانسته است از تداوم جمعه‌های اعتراضی مردم این شهر جلوگیری کند.مولوی محمدگل، مدیر حوزه ‌علمیه مخزن‌العلوم خاش، در واکنش به بازداشت این روحانی اهل سنت جرم وی را «حق‌طلبی و دادخواهی ستم‌دیدگان و شهدای جمعه‌های خونین زاهدان و خاش» عنوان کرد و این اقدام حکومت را محکوم کرد.

مشخص نیست عبدالمجید مرادزهی پس از بازداشت به کجا انتقال داده شده و با چه اتهام‌هایی روبرو است.

پیش‌تر، کمپین فعالین بلوچ همچنین از بازداشت هشت طلبه حوزه علمیه بدرالعلوم زاهدان خبر داد و افزود دست‌کم شش تن از آنان اهل افغانستان هستند. نام این هشت نفر زکریا لاشاری، سعید ریگی، محی‌الدین ایوبی، محمد صفایی، حمادالله ایوبی، محمد ناظر، اسامه فردوسی و محمد یوسف رشیدی است.

مردم زاهدان در بیش از 4 ماه گذشته، هر هفته بعد از نماز جمعه به امامت عبدالحمید اسماعیل‌زهی، با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی و سر دادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر و همچنین سایر مقامات نظام، خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی هستند.