جریمه ۳.۳ میلیون دلاری مایکروسافت به دلیل نقض قوانین تحریمی علیه ایران

شرکت مایکروسافت به دلیل نقض قوانین صادراتی و تحریمی آمریکا علیه ایران، روسیه، کوبا و سوریه با پرداخت بیش از ۳.۳ میلیون دلار جریمه موافقت کرده است. این جریمه به دلیل فروش نرم‌افزار و ارائه خدمات به شرکت‌ها و افراد حاضر در فهرست سیاه تحریم‌های ایالات متحده در نظر گرفته شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درباره توافق صورت گرفته با این غول نرم‌افزاری اعلام کرد جریمه مورد اشاره به دنبال ارتکاب ۱۳۳۹ تخلف مرتبط با قوانین کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) بین بازه ژوئیه ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۹ میلادی وضع شده است.

از این تعداد، ۳۰ تخلف مرتبط با کشور ایران است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری، مایکروسافت در این رابطه ماده‌های ۵۶۰.۲۰۴ و ۵۶۰.۲۰۶ قوانین تحریمی علیه ایران را نقض کرده است. هر دوی این ماده‌ها به ممنوعیت فروش مستقیم یا غیر مستقیم محصولات یا فناوری به حکومت ایران اشاره دارند.

بیش از ۱۲۵۰ مورد از تخلفات انجام شده مایکروسافت نیز به شرکت‌ها و افراد روسی ساکن در منطقه کریمه برمی‌گردد. روسیه این منطقه متعلق به اوکراین را در سال ۲۰۱۴ میلادی به طور غیر قانونی تصرف کرده است. خزانه‌داری ایالات متحده تاکید کرد مایکروسافت نتوانسته از فروش محصولات و خدماتش به افراد و مجموعه‌های حاضر در فهرست ممنوعه این کشور به درستی جلوگیری کند.

این تخلفات به صورت داوطلبانه توسط مایکروسافت گزارش شده‌اند. به گفته وزارت خزانه‌داری، شرکت‌های تابعه مایکروسافت در کشورهای خارجی که برای فروش محصولات از توزیع‌کنندگان همکار استفاده کرده‌اند، مرتکب این نقض قوانین شده‌اند.

ارزش کل خدماتی که طی این تخلفات به فروش رسیده کمی بیشتر از ۱۲ میلیون دلار بوده است.

متیو اکسلرود، دستیار وزیر صادرات ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌های آمریکایی در قبال فعالیت‌های شرکت‌های تابعه خارجی خود پاسخگو خواهند بود.»

تحقیقات وزارت خزانه‌داری نشان می‌دهد مدیران مایکروسافت در آمریکا از انجام این معاملات آگاه نبوده‌اند. سخنگوی این شرکت ضمن اعلام رضایت از نتیجه توافق صورت گرفته با دولت ایالات متحده تاکید کرده است کلیه حساب‌های مرتبط با نهادها و افراد تحت معامله این موضوع به حالت تعلیق در آمده است.