یک سازمان تحقیقاتی از رد پای فناوری غرب در ساخت پهپاد شاهد ۱۳۶ پرده برداشت

موسسه «تحقیقات تسلیحات جنگی» مستقر در بریتانیا اعلام کرد پهپادهای ساخت ایران که از سوی روسیه در اوکراین به کار گرفته شده‌اند، از فناوری‌های غربی سرقت‌شده، استفاده کرده‌اند.‌

این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی تا چه حد یک صنعت تسلیحاتی مبتنی بر فناوری غربی ایجاد کرده و چگونه این فناوری از سوی روسیه علیه شهرهای اوکراین استفاده می‌شود.

انتشار این گزارش، هم‌زمان با آغاز موج گسترده دیگری از حملات هوایی روسیه به شهرهای مختلف اوکراین است.

موسسه «تحقیقات تسلیحات جنگی» در فاصله نوامبر سال گذشته تا مارس سال جاری میلادی، توانسته اجزای بیست پهپاد و مهمات ساخت ایران را که در اوکراین ساقط شده، بررسی کند. نیمی از این تسلیحات، پهپاد شاهد۱۳۶ بوده‌اند.این تحقیقات اجرای پهپادهای ایرانی ارسال شده به روسیه را بررسی کرده و نشان می‌دهد که موتور پهپادهای شاهد از روی موتوری آلمانی ساخته شده که بیست سال پیش ایران به آن دسترسی پیدا کرده است.

نتایج این تحقیق بر «توانایی» جمهوری اسلامی برای کپی‌برداری از فناوری‌های نظامی را که به صورت قاچاق به دست آورده، تاکید می‌کند.

پیشتر مقام‌های غربی گزارش داده‌اند که ذخایر تسلیحاتی روسیه رو به کاهش است و روس‌ها به این دلیل به دنبال پهپادهای ساخت ایران هستند که جایگزینی مناسبب برای موشک‌های پرهزینه روسیه هستند.

در اکتبر سال گذشته، رییس اطلاعات دفاعی اوکراین گزارش داد که روسیه حدود ۱۷۰۰ پهپاد ایرانی از انواع مختلف را سفارش داده است.

این در حالی است که علی خامنه‌ای منکر مداخله جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین شده است.

در ابتدای سال جاری، در حالی که گزارش‌های مختلفی در این زمینه منتشر شده، خامنه‌ای در سخنرانی خود در مشهد گفت جمهوری اسلامی حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کند. او افزود:‌ «به دروغ گفتند ایران در جنگ اوکراین مشارکت دارد، ابدا چنین نیست.»

سی‌ان‌ان همچنین نوشت که از دیگر قطعات غربی که ایران به دست آورده و کپی کرده، قطعات موشکی ساخت چک است. این رسانه در این زمینه به یک گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است.

این اولین بار نیست که سی‌ان‌ان در گزارش‌های خود فاش می‌کند که جمهوری اسلامی از روی نمونه تسلیحات غربی، تسلیحات خود را می‌سازد.

روز نوزدهم اسفند ۱۴۰۱، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که روسیه برخی از تسلیحات غربی به‌ غنیمت گرفته شده در اوکراین را به ایران می‌فرستد و جمهوری اسلامی سعی می‌کند تا این سیستم‌ها را مهندسی معکوس (کشف اطلاعات و ساخت نمونه مشابه) کند.

این شبکه آمریکایی به نقل از این منابع آگاه که نامشان فاش نشده، اضافه کرد که در طول سال‌ گذشته، مقام‌های آمریکا، ناتو و سایر کشورهای غربی چندین مورد از به غنیمت گرفتن تسلیحات نسبتا کوچک غربی از سوی نیروهای روسیه در اوکراین را مشاهده کرده‌اند.

این تسلیحات از جمله شامل سیستم‌های ضدتانک جاولین و ضدهوایی استینگر بوده‌اند که نیروهای اوکراینی مجبور به ترک آنان در عقب‌نشینی‌ها در میدان نبرد شده‌اند.

سی‌ان‌ان نوشت که برای اخذ واکنش در این زمینه، با سفارت روسیه در واشنگتن و نمایندگی ایران در سازمان ملل تماس گرفته، اما آنان پاسخی نداده‌اند.