اعتراض‌های بین‌المللی گسترده‌ علیه اعدام سه متهم پرونده “خانه اصفهان”

تنها ساعاتی پس از تأیید اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به این اقدام حکومت ایران به راه افتاد و بسیاری خواستار اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی شدند.

اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت اعدام سه جوان متهم در پروندۀ موسوم به «خانه اصفهان» را به «شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد.

دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا استفاده از مجازات اعدام و اجرای آتی این احکام را متوقف کنند.

اتحادیه اروپا از حکومت ایران خواسته است تا به «تعهدات بین‌المللی خود» از جمله احترام به «حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز» پایبند باشد.

وزیر خارجه استرالیا روز جمعه در توئیتی نوشت که اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی «نمونه‌ای از وحشیگری رژیم علیه مردمش است».

پنی وانگ اضافه کرد: «ما این قتل‌های مذموم را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. فکر ما با خانواده آنهاست. استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.»سایمون برمینگام سناتور استرالیایی در توئیتی نوشت: «اخبار اعدام‌های بیشتر در ایران یادآوری غم‌انگیزی از وحشیگری رژیم حاکم در ایران از جمله علیه مردم خود است.»مارتینا رِنِر، نماینده پارلمان آلمان، نیز در توئیتی از «خشم آمیخته با عجز» خود در برابر این اعدام‌ها سخن گفت و تاکید کرد: «ما در برابر رشادت‌های مردم ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم و امیدواریم روزی در ایران آزاد شخصا به بستگان [اعدام‌شدگان] تسلیت بگوییم.»هانا نویمن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، نیز در توئیتی در واکنش به این اعدام‌ها خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا و همچنین متوقف شدن مذاکرات با ایران بر سر احیای برجام شد.
علاوه بر مقام‌های سیاسی جهان، چهره‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نیز به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز جمعه جامعه جهانی را متهم کرد که به موج اعدام‌ها در ایران واکنش «قدرتمندانه» نداشته است.

او تاکید کرد که این سه اعدام تازه باید «عواقب جدی برای رژیم ایران داشته باشد»، وگرنه جان بیش از صد معترض دیگر در خطر خواهد بود.آقای امیری مقدم نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه علی خامنه‌ای باید پاسخگوی این «قتل‌های فراقانونی» باشند.

به نوشته این فعال حقوق بشر، هدف از اجرای چنین احکامی، «طولانی‌ کردن حکومت جمهوری اسلامی است و تنها هزینه سیاسی بالا می‌تواند جلو اعدام بیشتر معترضان را بگیرد.»در داخل ایران نیز اعتراض‌هایی علیه اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» صورت گرفته است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در نماز جمعه زاهدان گفت که اعدام این سه نفر «دردآور بود».

مولوی عبدالحمید با تاکید بر این که گرفتن اعتراف اجباری از متهمان و زندانیان در ایران به یک «مشکل اساسی» تبدیل شده، افزود: «از یک طرف مسئولان قضایی و امنیتی گفتند که اینها اقرار کردند و اعتراف کردند، از طرفی آنان در داخل زندان پیام فرستادند که از روی اجبار اعتراف کردند.»

معترضان روز جمعه در شهرک اکباتان و نگین غرب در تهران، در واکنش به اعدام سه متهم در پرونده موسوم به خانه اصفهان علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

اعدام، وسیله ارعاب مخالفان در حکومت “بی‌وجدان”

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل در واکنش به اجرای احکام اعدام اخیر، جمهوری اسلامی را “بی‌وجدان” خواند و تاکید کرد که حکومت از مجازات اعدام برای ایجاد ترس در بین مخالفان و سرکوب آنها استفاده می‌کند.
در سال جاری خورشیدی موج اعدام‌ها در جمهوری اسلامی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید در سال گذشته دست‌کم ۵۸۲ نفر در ایران اعدام شدند و نزدیک به ۹۰ درصد این اعدام‌های به طور رسمی اعلام و ثبت نشده‌اند.
دولت فدرال آلمان نیز این اقدام را محکوم کرد. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان می‌گوید دولت فدرال همچنان از مسئولان جمهوری اسلامی می‌خواهد فورا این گونه “مجازات‌های غیرانسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز” را متوقف کنند.

مطابق شواهد اقدام‌های “غیرانسانی و ظالمانه” شامل بازماندگان و بستگان قربانیان نیز می‌شود و به شکل ایجاد مزاحمت و زهرخند بسیجیان در مراسم خاکسپاری مجید کاظمی نیز رخ داده است.بی‌توجهی جمهوری اسلامی به درخواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی داخلی و خارجی برای توقف اعدام معترضان، خشم و انزجار عمیقی را به دنبال داشته است.

شعار علیه خامنه‌ای در واکنش به اعدام‌ها

در برخی از شهرها، از جمله اصفهان و تهران نیز در واکنش به اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی حرکت‌های اعتراضی خودجوشی شکل گرفت که در آن شهروندان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.حکم اعدام این معترضان در حالی به اجرا درآمد که دست‌نوشته‌ای هم دو روز پیش منتسب به این سه زندانی در فضای مجازی منتشر شده بود که در آن نوشته‌ شده بود: «از همشهریان و هموطنان عزیز تقاضا داریم نذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم.»

شرکت‌کنندگان در نماز جمعه ۲۹ اردیبهشت زاهدان پس از پایان نماز با راهپیمایی در خیابان‌های این شهر، شعار دادند: «برادر عزیزم، خونت رو پس می‌گیرم.»حساب توییتری «شهرک اکباتان» فیلمی را از این شهرک منتشر کرده است که در آن معترضان شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای قاتل، مرگ بر حکومت جوان‌کُش، مرگ بر جمهوری اسلامی، مرگ بر دیکتاتور، و مرگ بر حکومت اعدامی» می‌دهند.

در این توییت همچنین آمده است که بعد از اعدام بچه‌های ‎خانه‌ اصفهان، «خشم است که می‌جوشد.»بر اساس برخی ویدیوهای دیگر، صدای شعارهای ساکنان برخی محلات تهران از جمله تهران پارس، شهرک نگین غرب، آپادانا، و تهرانسر علیه رهبر جمهوری اسلامی شنیده می‌شود.
این سه نفر به قتل دو بسیجی و یک مامور انتظامی متهم شده بودند. این در شرایطی بود که آنها و خانواده‌هایشان بارها این اتهام را رد کرده بودند. این سه متهم همچنین گفته بودند که پس از شکنجه‌های فراوان وادار به انجام اعترافات تلویزیونی شده‌اند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و تا لحظه تنظیم این خبر، در شماری از شهرهای ایران در شامگاه روز جمعه، اعتراض‌های خیابانی به اجرای حکم این زندانیان همچنان در جریان است