بایدن و سوناک درباره لزوم «تقویت» ائتلاف خود و حفظ حمایت از اوکراین توافق کردند

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد که ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور در دیدار با جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در لندن، درباره لزوم «تقویت» ائتلاف دو کشور و حفظ حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه توافق کردند.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۱۹ تیر پس از دیدار رهبران بریتانیا و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نوشت که سوناک و بایدن در دیدار خود در مورد ضدحمله اوکراین گفت‌وگو کردند و بر «اهمیت تعهد شرکای بین‌المللی این کشور به دفاع طولانی‌مدت از آن، ارائه حمایتی که اوکراین برای پیروزی در این جنگ و تامین صلح عادلانه و پایدار نیاز دارد» تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، سوناک و بایدن همچنین درباره لزوم اطمینان از اینکه سوئد «مسیری سریع برای پیوستن کامل به ناتو» دارد، توافق کردند.

در پایان بیانیه آمده است که هر دو رهبر بر اهمیت دوستی خود و ادامه «گفت‌وگوی نزدیکی که در این چند ماه داشته‌اند» تاکید دارند.

رییس‌جمهور آمریکا که شامگاه یکشنبه وارد لندن شد، بعدازظهر دوشنبه برای اولین بار از زمان تاجگذاری چارلز سوم پادشاه بریتانیا در قلعه ویندزور با او دیدار کرد.

همزمان با این سفر، دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که ناتو موافقت کرده به اوکراین اجازه دهد روند رسمی را در درخواست خود برای پیوستن به این ائتلاف نظامی کنار بگذارد.

کولبا در توییتی که روز دوشنبه منتشر کرد، گفت: «در پی مذاکرات فشرده، متحدان ناتو در مورد حذف “برنامه اقدام عضویت” از روند عضویت اوکراین به اجماع رسیده‌اند.»

کولبا افزود: «من از این تصمیمی که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم و مسیر ما را به سمت ناتو کوتاه می‌کند، استقبال می‌کنم. این همچنین بهترین لحظه برای ارائه شفافیت در مورد دعوت از اوکراین برای عضویت است.»

«برنامه اقدام عضویت»، یک سری اهدافی است که کشور داوطلب باید پیش از پیوستن به ائتلاف ناتو به آن اهداف دست یابد.

هنوز ناتو به این توئیت وزیر خارجه اوکراین واکنشی نشان نداده است.

قرار است رهبران ناتو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در پایتخت لیتوانی با هدف غلبه بر اختلافات درباره تلاش اوکراین برای عضویت در این ائتلاف با یکدیگر دیدار کنند.

کی‌یف امیدوار است که پس از پایان جنگ در این کشور، دعوت‌نامه‌ای را برای پیوستن به ناتو دریافت کند و تا آن زمان نیز تصمین‌های امنیتی بگیرد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه در دو دهه اخیر را دلیلی برای تصمیم خود در اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین در سال گذشته ذکر کرده است.