روسیه توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه را متوقف کرد

روسیه رسما اعلام کرده که توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را تمدید نخواهد کرد؛ مسکو تصمیم خود را به اطلاع سازمان ملل، ترکیه و اوکراین رسانده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، امروز اعلام کرد که این توافق به پایان رسیده است.

بر اساس این توافق محموله‌های دریایی اجازه داشتند تا از طریق دریای سیاه از بنادر اودسا،چورنوموسک و جزیره یوژنی عبور کنند.

مسکو البته گفته در صورت مساعد بودن شرایط به این توافق بازخواهد گشت.

این توافق که پارسال با میانجیگری ترکیه و حمایت سازمان ملل بدست آمد، امکان انتقال هزاران تن محصول کشاورزی را از اوکراین می‌داد؛ پیش از آن روسیه راه صادرات این اقلام از طریق دریای سیاه را بسته بود.
واکنش‌های بین‌المللی به خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین
آمریکا نتیجه تصمیم به خروج روسیه از توافق غلات را «آسیب‌رساندن به امنیت غذایی جهان» توصیف کرده و خواستار «عقب‌نشینی فوری» مسکو از این تصمیم شد

ساعاتی پس از اعلام تعلیق توافقنامه غلات اوکراین از سوی روسیه، واکنش‌های گسترده جهانی به این موضوع، به تیتر اول خبرگزاری‌ جهان تبدیل شده است.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد دوشنبه 26، ضمن اعلام تعلیق مشارکت این کشور در توافق صادرات غلات و «مخاطره‌آمیز» خواندن منطقه دریای سیاه، گفت که «این تصمیم مسکو نهایی و غیرقابل مذاکره است.»

کشورهای غربی می‌گویند روسیه در تلاش است از اهرم فشار خود بر قرارداد غلات برای تضعیف تحریم‌های مالی استفاده کند، تحریم‌هایی که در مورد صادرات کشاورزی روسیه اعمال نمی‌شود.

به گزارش «رویترز»، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، تعلیق این توافق را از سوی روسیه «اقدامی بدبینانه» توصیف کرد و گفت که اتحادیه اروپا به تلاش خود برای تامین غذا برای کشورهای فقیر ادامه خواهد داد.»

او افزود:«به شدت اقدام بدبینانه روسیه را به‌رغم تلاش‌های سازمان ملل و ترکیه محکوم می‌کنم.»

او تاکید کرد که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای تضمین امنیت غذایی برای قشر آسیب‌پذیر جهان است.

او در توییتی گفت: «خطوط همبستگی اتحادیه اروپا به واردات محصولات کشاورزی از اوکراین و صادرات آن به بازارهای جهانی ادامه خواهد داد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «تصمیم مسکو غیرقابل توجیه است و در درگیری با اوکراین از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌کند.»

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، اقدام روسیه را «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت: «علی‌رغم این واقعیت که این کشور تحت حملات بمباران روزانه قرار دارد، این امکان وجود دارد که غلات اوکراینی به تغذیه جهان ادامه دهد.»

ایالات متحده آمریکا نیز نتیجه اقدام روسیه را «آسیب‌رساندن به امنیت غذایی جهان» توصیف کرد و خواستار «عقب‌نشینی فوری» روسیه از این تصمیم شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته روسیه را به استفاده از قرارداد غلات «به عنوان یک سلاح» متهم کرد.

اتحادیه اروپا در همین راستا، خروج روسیه از این توافق را «مضحک» و آلمان آن را حاوی پیامی «ناخوشایند» برای جهان دانست.

دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، روز دوشنبه به «سی‌بی‌اس» گفت: «روسیه به آرامی ابتکار ارسال غلات را از بین می‌برد.»

او گفت: «قیمت‌های غلات در سراسر جهان افزایش خواهد یافت و مردم در آسیب‌پذیرترین مناطق آسیا و آفریقا، آن را احساس خواهند کرد».

طبق گزارش کمیسیون اروپا، اوکراین 10 درصد از بازار جهانی گندم، 15 درصد از بازار ذرت و 13 درصد از بازار جو را به خود اختصاص داده است. همچنین یک بازیگر کلیدی جهانی در بازار روغن آفتابگردان است.

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل متحد، پیشتر هشدار داده بود که ممکن است 47 میلیون نفر به دلیل تداوم جنگ به «ناامنی غذایی حاد» دچار شوند.