موج جدید تحریم علیه روسیه؛ تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به دلیل حمایت از مسکو و دمشق

در پی مخالفت مسکو با تمدید شدن توافق صادرات غلات اوکراین، موج دیگری از تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به راه افتاد و در این میان، جمهوری اسلامی نیز بار دیگر به دلیل حمایت نظامی از مسکو و دمشق تحریم شد.

اتحادیه اروپا شش شخص وابسته به جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت نظامی از روسیه تحریم کرد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد این تحریم‌های جدید صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپادها را از اتحادیه اروپا به ایران ممنوع می‌کند.

هم‌زمان کانادا ۲۹ فرد و ۲۵ نهاد روسی را تحریم کرد و وزات خزانه‌داری آمریکا هم در بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه، ۱۸ شخص و ده‌ها نهاد را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر اعلام کرد تحریم‌های جدید این وزارت‌خانه علیه روسیه، دسترسی این کشور به محصولاتی را که مسکو در تهاجم به اوکراین به آنها نیاز دارد مسدود می‌کند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات امروز نشان‌دهنده گام دیگری در تلاش‌های ما برای محدود کردن توانایی‌های نظامی روسیه و دسترسی این کشور به تجهیزات میدان نبرد است.»

اتحادیه اروپا اما تحریم‌ها علیه روسیه از جمله ممنوعیت واردات نفت خام این کشور از طریق دریا و حذف چندین بانک روسی از سوییفت را شش ماه دیگر تمدید کرد.

شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «این تحریم‌ها که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در پاسخ به اقدامات روسیه با هدف بی‌ثبات کردن اوکراین اعمال شد، از فوریه ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی در پاسخ به تجاوز نظامی بی‌دلیل روسیه به اوکراین گسترش یافته است.»

بریتانیا هم روز پنج‌شنبه تحریم‌هایی را علیه ۱۳ شخصیت و شرکت متهم به دست داشتن در اقدامات و عملیات گروه شبه نظامی روسی واگنر در مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان اعمال کرد.

وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدامات شامل «اعدام و اعمال شکنجه در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی و همچنین تهدید صلح و امنیت در سودان» است.

لندن همچنین شرکت‌های معدنی و امنیتی را که متهم به تامین مالی مزدوران واگنر یا مشارکت در عملیات این گروه هستند، تحریم کرده است.

این در حالی است که آینده گروه واگنر که در اوکراین جنگیده و حضورش در چندین کشور آفریقایی و همچنین در سوریه به اثبات رسیده، پس از شورش ناکام اخیر علیه مسکو زیر سوال رفته است.

تمدید نشدن توافق صادرات غلات اوکراین اما نگرانی‌ها درباره امنیت غذایی جهان را افزایش داده است.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشدار داد که تمدید نشدن توافق انتقال غلات اوکراین باعث بحران غذایی در جهان می‌شود.

او تاکید کرد تنها راه حل وضع موجود، افزایش پشتیبانی نظامی و ارائه سامانه‌های دفاع هوایی بیشتر به اوکراین است.

در آلمان نیز آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه این کشور گفت که تمدید نشدن توافق انتقال غلات اوکراین از سوی روسیه و حمله به بندر اودسا، فقط یک حمله دیگر به اوکراین نیست بلکه حمله به فقیرترین مردم جهان است.