زندانیان ایرانی- آمریکایی در ازای 6 میلیارد دلار از اوین به حبس خانگی منتقل شدند

نیویورک تایمز: ایران در ازای آزادی این شهروندان آمریکایی، 6 میلیارد دلار پول نفت خود را که نزد کره جنوبی بلوکه شده است، دریافت خواهد کرد.سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پنج‌شنبه 19 مرداد از آزادی 5 شهروند آمریکایی زندانی در ایران از زندان اوین و انتقال آن‌ها به حبس خانگی خبر داد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌خبر گفت با این‌که این «اقدامی دلگرم کننده» است، اما سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو شهروند ایرانی- آمریکایی دیگر که در شرایط حاضر ترجیح می‌دهند نام آن‌ها منتشر نشود، نباید از ابتدا بازداشت می‌شدند.

او ادامه داد: «ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. تا زمانی که همه آنها به خانه خود در ایالات متحده برنگردند، آرام نخواهیم گرفت. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد.»

حبس خانگی
بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا از دادن اطلاعات بیشتر درباره محل حبس خانگی این زندانیان که دولت آمریکا می‌گوید توسط دولت ایران به گروگان گرفته شده‌اند، خودداری کرده و اعلام کرد که شرایط «حساس» است.

همزمان رسانه‌های آمریکا، پنج‌شنبه، 19 مرداد از اعزام چهار زندانی ایرانی- آمریکایی به حبس خانگی خبر دادند.«سی‌ان‌ان» در گزارشی اعلام کرد که این احتمالا نشان دهنده پایان حبس این چهار آمریکایی است.

تحولی مهم
جرد جنسر، مشاور حقوقی و وکیل سیامک نمازی، شهروند ایرانی‌الاصل آمریکایی که از 13 اکتبر 2015 در ایران بازداشت است، گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی مورد انتظار، تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که بین ایران و آمریکا برای آزادی این شهروندان آمریکایی محبوس در ایران توافق صورت گرفته است.

آزادی در ازای پول نفت بلوکه شده
نیویورک تایمز به نقل از چندین منبع خود که در جریان مذاکرات و توافق صورت گرفته هستند، نوشت که ایران در ازای آزادی این شهروندان آمریکایی، 6 میلیارد دلار پول بلوکه شده نفتی خود را که نزد کره جنوبی است، دریافت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این وجوه به حسابی در بانک مرکزی قطر واریز خواهند شد. منابع نیویورک تایمز گفته‌اند که این حساب توسط دولت قطر کنترل و تنظیم می‌شود تا ایران بتواند تنها برای پرداخت‌هایش به فروشندگانی که از آن‌ها خریدهای بشردوستانه مانند دارو و غذا کرده، به این پول دسترسی داشته باشد.

توافق کنونی با ایران، آخرین مورد از مبادله زندانیان دوتابعیتی است که به طور مخفیانه توسط دولت بایدن در تلاش برای بازگرداندن آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان هر دو نوشته‌اند که سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و آمریکایی‌های دیگری که نام آن‌ها منتشر نشده از زندان اوین تهران منتقل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشته است که دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

با این‌حال، وکیل سیامک نمازی نسبت به خوشبین بودن بیش از حد درباره آزادی آمریکایی‌های محبوس در ایران، تا زمانی که آنها واقعا از ایران خارج شوند، هشدار داده است.

او گفته است: «هیچ تضمینی در مورد آنچه از این‌جا به بعد اتفاق می‌افتد وجود ندارد.»

سیامک نمازی در سال 2015 زمانی که برای یک سفر کاری در ایران به سر می‌برد، بازداشت شد. او به داشتن «رابطه با یک کشور متخاصم»، یعنی ایالات متحده متهم شد. نمازی تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارد. پدرش، باقر نمازی، نیز که برای یافتن ردی از او راهی ایران شده بود، حدود شش سال در زندان بود تا این‌که در اکتبر 2022 برای درمان آزاد و راهی ایالات متحده شد. عماد شرقی، تاجر و مراد طاهباز، فعال محیط زیست هستند که هر دو در سال 2018 بازداشت شدند.
پیش از این گزارش‌هایی از مذاکره ایران و آمریکا بر سر آزادی این زندانیان منتشر شده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، سه‌شنبه،17 مرداد گفت که کشورش ماه‌هاست که از طریق قطر و عمان با طرف آمریکایی پیام‌هایی مبادله می‌کند.

او همچنین گفت که مبادله زندانیان، «یک موضوع کاملاً بشردوستانه» است و دولت ایران هیچ پیش شرطی برای آن تعیین نکرده است. امیرعبداللهیان که در حاشیه نشست «ایران بریکس» در تهران صحبت می‌کرد، گفت: «ما به واسطه‌ها اعلام کرده‌ایم که آماده مبادله در چارچوب توافق شده دوجانبه هستیم.»

ایالات متحده روابط رسمی با ایران ندارد و گفت‌وگوهای دیپلماتیک این کشور با ایران اغلب از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شود.

در ماه مارس، نمازی در مصاحبه‌ای با «سی ان ان » از داخل زندان اوین، از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرد تا «آزادی آمریکایی‌های بی‌گناه را بالاتر از سیاست» قرار دهد و تلاش‌ها را برای آزادی او افزایش دهد. نمازی به سی ان ان گفت:«من عمیقاً نگران این هستم که وضعیت وخیم ما برای کاخ سفید محلی از توجه ندارد.»

خانواده نمازی و همچنین خانواده‌های شرقی و طاهباز خواستار تشدید تلاش‌ها برای بازگرداندن عزیزانشان به خانه شده‌اند.

تارا طاهباز، دختر مراد طاهباز، در ماه مارس به سی‌ان‌ان گفته بود: «پرزیدنت بایدن و دولت او بارها به خانواده‌های ما گفته‌اند که عزیزان ما در اولویت هستند، بنابراین ما از او خواهش می‌کنیم که یک درخواست ما برای ملاقات با ما و شنیدن مشکلات ما را برآورده کند.» .

او گفت: «از نظر سیاسی زمان درستی برای حرکتی جهت بازگرداندن آنها به خانه وجود ندارد.»