نتانیاهو: ایران اموال آزاد شده‌ را هزینه گروه‌های نیابتی تروریستی خود می‌کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه شنبه 21 مرداد از ایالات متحده آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

در همین راستا دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به توافق میان ایالات متحده آمریکا و ایران اعلام کرد «توافق‌هایی که به تفکیک زیرساخت‌های هسته‌ای ایران منجر نشود برای برنامه‌ هسته‌ای آن حد نخواهد گذاشت».

وب‌سایت شبکه «i24» اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو از مطرح شدن توافق میان ایالات متحده آمریکا و ایران مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی شتاب غنی‌سازی اورانیوم خود را در ازای تخفیف تحریم‌ها کاهش دهد، به شدت انتقاد کرد.

نتانیاهو در انتقاد خود از رویکرد ایالات متحده در قبال ایران، گفت که واشینگتن به تهران اموالی می‌دهد که تنها هزینه گروه‌های نیابتی تروریستی ایران می‌شود.

این شبکه اسرائیلی از روزنامه «وال استریت ژورنال» در روز جمعه نقل کرد که گفته ایران همزمان با انتقال 4 شهروند آمریکایی از زندان اوین به حبس خانگی، علاوه بر رقیق کردن مقادیری از ذخایر اورانیومی خود، «به‌میزان زیادی» از میانگین انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده خود کاسته است.دو مقام اسرائیلی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفته‌اند که به‌نظر می‌رسد توافق‌های گسترده‌ای میان آمریکا و ایران حاصل شده است.دفتر نخست وزیری اسرائیل گفت: «موضع اسراییل روشن است. هر توافقی که در نتیجه آن، زیرساخت‌های هسته‌ای ایران برچیده نشود، نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و تنها حاصل چنین توافقی، تامین مالی گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران خواهد بود.»

در همین حال، ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل قرار است در روزهای آینده به واشینگتن سفر کند تا درباره موضوع‌هایی از جمله تهدیدهای ایران و نیز عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی، با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کند.

به گزارش والا نیوز اسرائیل، ران درمر قرار است ۲۶ مرداد به واشینگتن برود و در این سفر با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، و آموس هاکستین، نماینده ویژه آمریکا در امور بین‌المللی انرژی، دیدار کند.در پی اعلام خبر توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر سرعت ساخت اورانیوم غنی‌شده با درجه نزدیک به تسلیحاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقدار کمی از اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را رقیق‌سازی کرده است.

با این حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در نشست خبری جمعه خود گزارش وال استریت ژورنال را تایید نکرد اما گفت که هرگونه اقدامی از سوی تهران در این زمینه مورد استقبال آمریکا قرار خواهد گرفت. او گفت آمریکا در زمینه برنامه هسته‌ای ایران مذاکره فعالی ندارد.

کربی همچنین گفت ایران با پول‌هایی که در ازای تبادل زندانیان آزاد می‌شود، تنها می‌تواند اقدام‌های محدودی از جمله خرید غذا و دارو انجام دهد و آمریکا از چگونگی هزینه شدن پول‌های آزاد شده ایران کاملا آگاه خواهد بود.

با وجود تاکید دولت آمریکا بر کنترل چگونگی هزینه شدن پول‌های آزاد شده ایران، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت «نحوه بهره‌برداری» از منابع مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود.

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نیز اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده را «وارونه‌نمایی آمریکا» خواند و نوشت: آمریکا می‌کوشد ناکامی در باج‌خواهی از ایران در پرونده آزادسازی زندانیان را به‌عنوان دستاوردی بشردوستانه برای خود فاکتور کرده و ایران را به باج‌گیری متهم کند.

شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو زندانی دیگری که هویت آنها طبق خواست خودشان خصوصی می‌ماند، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند.

با این حال، این توافق با مخالفت مقام‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف همراه شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، جمعه به فاکس‌نیوز گفت: کشورهای متخاصمی همچون کره شمالی و روسیه، ارائه میلیاردها دلار به ایران برای آزادی گروگان‌ها را به منزله «نرخ بازار» گروگان‌گیری در نظر می‌گیرند و احتمال اینکه ایران آمریکایی‌های بیشتری را گروگان بگیرد نیز افزایش خواهد یافت.