تدارک چین برای راه‌اندازی پایگاه‌های نظامی در کشورهای آسیایی و آفریقایی


رویکردها و تحرکات نظامی چین در فراتر از مرزهای آن باعث تشدید نگرانی‌های ایالات متحده و متحدان آن در اقیانوس‌های هند و آرام شده است

بر اساس بسیاری از گزارش‌های غربی و آمریکایی، ارتش آزادی‌بخش خلق چین قصد دارد مجموعه‌ای از پایگاه‌های نظامی دریایی را در چندین منطقه جهان به ویژه در آسیا و آفریقا راه‌اندازی کند.

چین که فعالیت‌های نیروی دریایی آن تا همین اواخر به مناطق نزدیک به سواحل این کشور محدود می‌شد اکنون با سازماندهی بزرگترین ناوگان دریایی جهان با بیش از 340 کشتی جنگی، قصد دارد با ایجاد پایگاه‌هایی نظامی در برخی کشورهای جهان از جمله در آسیا و آفریقا فعالیت‌های خود را به مناطقی در دوردست و فراتر از مرزهای خود گسترش دهد.

کشتی‌سازی در چین، جاه‌طلبی پکن را برای دستیابی به آنچه «اقیانوس‌ها» نامیده می‌شود، یعنی دریاهایی دور از مرزهایش، آشکار کرد.

چین در سال‌های اخیر، ناوشکن‌هایی بزرگ حامل موشک‌های هدایت شونده، کشتی‌های تهاجمی آبی خاکی و ناوهای هواپیمابر با قابلیت عمل در آب‌های آزاد اقیانوس‌ها که توانایی پرتاب هزاران مایل دورتر از پکن دارند را طراحی کرده و ساخته است.

در همین راستا نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین، برای حفظ دسترسی جهانی، به مکان‌هایی برای کشتی‌های خود، جهت سوخت‌گیری و تکمیل ما یحتاج، دور از وطن نیاز دارد.

گزارش جدید بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، «تلاش فزاینده پکن برای دسترسی به آب‌های اقیانوس‌ها، شامل کمک به ساخت یک پایگاه دریایی در کامبوج و کاوش در مکان‌های احتمالی دیگر مانند ساحل اقیانوس اطلس در آفریقا، است.» را از جمله اقدامات چین در این زمینه برشمرده است.

کنترل فضا و ارتباطات
به گزارش شبکه خبری «CNN»: جمهوری خلق چین برای کنترل فضا و ارتباطات خود، با تاسیسات نظامی در مکان‌هایی مانند آرژانتین و کوبا تقویت می‌شود که می‌توانند همه چیز را از نظارت فضایی و ردیابی ماهواره‌ای گرفته تا شنود ارتباطات کشورهای غربی، انجام دهند.

در همین راستا، کارشناسان بیان کردند، که هدف از این تلاش‌ها تقویت نفوذ نظامی چین است که در حال حاضر تنها شامل یک پایگاه دریایی عملیاتی برون مرزی در جیبوتی در شاخ آفریقا است که چین تایید می‌کند از این پایگاه جهت ماموریت‌های بشردوستانه و مبارزه با دزدان دریایی در آفریقا و غرب آسیا استفاده می‌کند.

به‌رغم انکار مکرر پکن، داده‌های اطلاعاتی و گزارش‌های منابع آزاد، نشان می‌دهد که چین به سوی احداث سایت‌های دریایی بیشتری پیش می‌رود، از جمله تصاویر ماهواره‌ای که توسعه چشمگیر پایگاه دریایی «ریام»، که در شبه‌جزیره‌ای از سواحل غربی کامبوج به سوی خلیج تایلند واقع شده است، را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد که اسکله در حال ساخت در پایگاه دریایی «ریام» دارای ابعادی مشابه با پایگاه نظامی چین در خارج از این کشور در جیبوتی است.

فراتر از قوانین
این گزارش افزود، در حالی که بیشترین جاه‌طلبی‌های ارتش چین در خارج از این کشور بر تاسیسات دریایی متمرکز است، اما بر اساس این گزارش به شنود و امکانات ارتباطی نیز توجه می‌کند، چیزی که به طور گسترده تصور می‌شود، قدرت‌های دیگری نظیر ایالات متحده در مکان‌های استراتژیک کلیدی فعالیت می‌کنند.

منابعی در اوایل سال جاری به «سی‌ان‌ان» خبر دادند که چین سال‌ها از تاسیسات کوبا علیه ایالات متحده آمریکا جاسوسی می‌کرد.

این منابع آگاه اطلاعاتی، به «CNN» گفته‌اند، که پکن همچنین یک توافق اصولی برای ایجاد یک مرکز جاسوسی جدید در این جزیره دارد که می‌تواند به چینی‌ها امکان استراق سمع ارتباطات الکترونیکی در سراسر جنوب شرقی ایالات‌ متحده را بدهد.

این گزارش همچنین به ایستگاه زمینی ماهواره‌ای چین در صحرای پاتاگونیای آرژانتین اشاره کرد که آرژانتین در مورد آن گفته، بنا به توافق دوجانبه «انحصاراً برای اهداف غیرنظامی است».

این تاسیسات توسط اداره کل کنترل و ردیابی پرتاب ماهواره چین مدیریت می‌شود که سوابق دولتی نشان می‌دهد که با نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق مرتبط است.

شکستن محاصره
با وجود تشدید رقابت‌های جمهوری خلق چین با ایالات متحده، کارشناسان می‌گویند که تلاش‌های پکن به طور فزاینده‌ای بر یافتن راه‌هایی برای شکستن آنچه که «محاصره» فیزیکی تحمیل شده‌ توسط ایالات متحده و متحدانش بر این کشور می‌داند، متمرکز شده است و در عین حال قدرت نظامی خود و چشم انداز آن از امنیت جهانی در خارج از کشور را برجسته می‌کند.

در این گزارش تاکید شده است که رشد روزافزون حضور ارتش چین در جهان و توانایی آن در انجام طیف گسترده‌ای از ماموریت‌ها، از جمله نبرد محدود، نگرانی‌های بزرگی را برای ایالات متحده و متحدان آن در اقیانوس‌های هند و آرام و همچنین در دیگر صحنه‌ها ایجاد کرده است.