مشاور محمود عباس: در مسائل مربوط به آینده غزه با هیچ کس گفت‌وگو نمی‌کنیم

محمود هباش، مشاور محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین در اظهاراتی تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نه فقط دولت فلسطین، بلکه وجود ملت فلسطین را انکار می‌کند.

هباش، شامگاه جمعه هفدهم آذر، در مصاحبه‌ای با «العربیه»، افزود، آینده غزه به کرانه باختری و قدس ارتباط دارد و اشاره کرد نتانیاهو به دنبال تقویت یک لشکر فلسطینی است تا برنامه‌های او را اجرا کنند.

اولویت توقف جنگ است
مشاور محمود عباس توضیح داد که دولت خودگردان فلسطین درباره آینده غزه با هیچ کس گفت‌وگو نمی‌کند و گفت اولویت برای ما توقف جنگ است.

وی توضیح داد بسیاری از هیئت‌ها درباره آینده غزه با دولت خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرده‌اند، اما اولویت، توقف جنگ است و تاکید کرد هیچ کس نمی‌تواند دستور کار خود را بر واقعیت فلسطین تحمیل کند.

مشاور رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین از اقدامات آمریکا ابراز تاسف کرد که با اظهاراتش همخوانی ندارد.

با واشینگتن روی طرحی برای اداره غزه پس از جنگ در حال رایزنی هستیم
نخست‌وزیر فلسطین اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در حال رایزنی با مقامات آمریکایی بر روی طرحی برای اداره نوار غزه پس از پایان جنگ است.

به گزارش «رویترز»، محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، پنج‌شنبه 16 آذر، در مصاحبه با «بلومبرگ» از مقر خود در رام‌الله، گفت که نتیجه مطلوب جنگ جاری در نوار غزه این است که جنبش حماس که در حال حاضر نوار غزه را اداره می‌کند، به زیرمجموعه سازمان آزادی‌بخش فلسطین تبدیل شود و به ایجاد یک کشور مستقل جدید، که شامل کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی است، کمک کند.

اشتیه همچنین افزود: «در صورت آمادگی حماس برای دستیابی به توافق و پذیرش رویکرد سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، فضایی برای گفت‌وگو وجود خواهد داشت»، اشتیه در ادامه گفت: «فلسطینی‌ها نباید دچار تفرقه شوند و هدف اسرائیل برای از بین بردن کامل حماس واقع‌بینانه نیست».

پاسخ نتانیاهو به اشتیه
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به اظهارات اشتیه، در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت:«چنین چیزی که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد می‌شود، تنها گواهی بر سیاست من است و آن این‌که تشکیلات خودگردان فلسطین راه‌حل نخواهد بود.»

حمله 7 اکتبر
شایان ذکر است که اسرائیل در پاسخ به حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر که طی آن اعضای این گروه از طریق حصار حائل به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل در غلاف غزه نفوذ و حمله کردند و بر اساس آمار اسرائیل 1200 کشته برجای گذاشته و 240 نفر دیگر را به گروگان گرفته و با خود به غزه بردند، به نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها متعهد شد.از آن زمان اسرائیل با بمباران شدید نوار غزه و عملیات زمینی در 27 اکتبر به حمله غافلگیرانه حماس پاسخ داده است که به گفته وزارت بهداشت غزه تاکنون منجر به کشته شدن 17487 نفر از غیرنظامیان شده است که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.