ادامه اعتراض‌‌ها به اعدام‌؛ توماج صالحی و زینب جلالیان به اعتصاب غذای زندانیان در اوین می‌پیوندند

در پی اعلام اعتصاب غذای عمومی ۶۱ زندانی سیاسی عقیدتی در بند زنان اوین در اعتراض به اعدام‌ محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، زینب جلالیان و توماج صالحی اعلام کردند که روز پنج‌شنبه پنجم بهمن، به این اعتصاب خواهند پیوست.

شبکه حقوق بشر کردستان روز چهارشنبه چهارم بهمن، به نقل از «یکی از نزدیکان» خانم جلالیان نوشت که این زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که در زندان یزد به سر می‌برد، روز پنج‌شنبه «در اعتراض به اعدام» و برای «توقف اعدام» اعتصاب غذا خواهد کرد.

به گفته این شخص نزدیک به زینب جلالیان، با وجود این‌که او «در شرایط ایزوله» در زندان یزد به سر می‌برد و «تماس‌های تلفنی او شدیدا محدود شده»، اما «امروز (چهارشنبه) پس از اطلاع از اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در چند ماه گذشته و با حمایت از خواست عمومی مردم برای لغو حکم اعدام در ایران» گفته است که او نیز همراه با ۶۱ زن زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان یزد اعتصاب غذا می‌کند.

همچنین، حساب توماج صالحی در شبکه اجتماعی «ایکس» که توسط نزدیکان او اداره می‌شود، روز چهارشنبه خبر داد که این زندانی سیاسی «در پی قتل محمد قبادلو و فرهاد سلیمی» قرار است «در اعتراض به این قتل‌ها» و برای «توقف آنها»، روز پنج‌شنبه، همراه با ۶۱ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین اعتصاب غذا کند.حسن همایون، همسر سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار زندانی محبوس در اوین، نیز اعلام کرد که روز پنج‌شنبه «غذا و آب نمی‌خورم و از اعتصاب غذای زن‌های زندانی حمایت می‌کنم.»

او تأکید کرد که «پیوستن به اعتصاب غذا، انتظاری است که زن‌های زندانی دست‌کم از بستگان و دوستانشان دارند.»حوانا طمیسی، همسر محسن مظلوم، زندانی سیاسی کرد، هم روز چهارشنبه در ایکس نوشت: «بە عنوان یک آزادی‌خواە و مخالف رژیم جمهوری اسلامی، اعتصاب غذایم را همراە با ۶١ زندانی زن در زندان اوین و همچنین توماج صالحی اعلام می‌کنم.»

خانم طمیسی از غرب خواست با جمهوری اسلامی «مماشات» نکند و باید با اعمال فشار بر مقامات و قرار دادن سپاە پاسداران در لیست تروریستی، اعدام هارا متوقف کنند.

او افزود: «اکنون نە تنها همسر من محسن مظلوم بلکە صدها زندانی در صف اعدام در سراسر ایران هستند این قتل های حکومتی و غیر انسانی باید پایان یابد.»

در پی اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، دو زندانی سیاسی، ۶۱ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین روز سه‌شنبه سوم بهمن، اعلام کردند که «خبر اعدام جوانان ایران، موجی از خشم و اعتراض را در جامعه رقم زده است. زنان زندانی سیاسی – عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای “توقف اعدام”، روز پنج‌شنبه پنجم بهمن، در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.»
اعدام دو زندانی سیاسی در سحرگاه سه‌شنبه، موجی از خشم و اعتراض در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است و ناظران این اعدام‌ها را «انتقام» جمهوری اسلامی از مردم ایران در پی «کشته شدن تروریست‌هایش» در منطقه دانستند.

مهدی یراحی روز چهارشنبه در یک پست توئیتری نوشت: «من هم در همراهی با ۶۱ زن زندانی عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و برای توقف اعدام، طی رویکردی نمادین فردا پنج‌شنبه ۵ بهمن اعتصاب غذا می‌کنم».سپیده قلیان، فعال کارگری زندانی، هم گفته است که به این اعتصاب غذا خواهد پیوست.

این همراهی پس از آن صورت می‌گیرد که حساب منسوب به نرگس محمدی در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد که زنان زندانی سیاسی- عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای «توقف اعدام»، روز پنجم بهمن در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.

در حساب برنده جایزه نوبل صلح در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «روز سه‌شنبه یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود. محمد قبادلو در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام او وجود نداشت».

محمد قبادلو که به اتهام زیر گرفتن و قتل یک نیروی انتظامی در اعتراضات سال ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شده بود، با وجود نقض حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، بامداد سوم بهمن اعدام شد.

او نهمین نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» است که پس از برگزاری روندهای قضایی فوری و مورد اعتراض از سوی نهادهای حقوق بشری، اعدام شده است.

اعدام این معترض با موجی از اعتراضات بین‌المللی و ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد که آن را مصداق «قتل حکومتی» دانستند.محسن برهانی، وکیل و حقوقدان در تهران هم گفته است: «اجرای حکم قصاص قبادلو در حالیکه اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شده و هنوز دادگاه هم‌عرض در این مورد اظهارنظر نکرده است، یا ناشی از یک اشتباه است یا ناشی از یک شیطنت.»

به گفته آقای برهانی «اگر عقلای دستگاه قضا در این چند ساعت ورود نکنند، برخلاف قانون خونی بر زمین ریخته خواهد شد.»

حسین رونقی، فعال سیاسی هم نوشته است: «اجرای حکم اعدام محمد قبادلو در حالی که دیوان عالی کشور حکمش را نقض کرده‌است قتل عمد است. این مصداق جنایت است.»محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران نیز تأکید کرد که «اعدام فرهاد سلیمی، همچون محمد قبادلو، مصداق قتل فراقضایی است و علی خامنه‌ای و مسئولان قضاییه نظام فاسد جمهوری اسلامی باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.»

او اضافه کرد: «ما از مردم و جامعه جهانی می‌خواهیم که با اعتراض و واکنش مناسب هزینه این قتل‌های فراقضایی را برای حکومت بالا ببرند.»مریم رجوی، رئیس‌ شورای ملی مقاومت ایران، نیز با اعلان این که «رژیم آخوندها با این اعدام ها، رکورد جدیدی از سبعیت و جنایت به‌جای گذاشت»، نوشت:«این خون‌ریزی های بی‌حساب، نشان‌گر وحشت خامنه‌ای از انفجار خشم خلق و تلاش بیهوده برای مقابله با قیام است.»

او سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا را به اقدام فوری برای «توقف ماشین کشتار آخوندها و نجات جان هزاران زندانی زیر اعدام، به‌ویژه زندانیان سیاسی و قیام و سه هم پرونده فرهاد سلیمی» فراخواند.

خانم رجوی با اشاره به این که از ۱۵ مهر، بیش از ۳۶۰ زندانی اعدام شده‌اند، نوشت: «سکوت و بی‌عملی، مشوق این رژیم در استمرار و تشدید جنایت در داخل و خارج ایران است.»

همچنین حزب چپ ایران در بیانیه ای نوشت: «جمهوری اسلامی با اعدام‌های پیاپی مبارزین آزادی خواه، در تقلای انتقام‌گیری از جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و مخالفان سیاسی، محو دستاوردهای این جنبش، ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه و در تقلای پیشگیری از اعتراضات تازه است.»

این حزب با اعلام این که «رژیم آرزوی بازگشت به قبل از شهریور ۱۴۰۱ را با خود به گور خواهد برد»‌ افزود: «تحولی که جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در جامعه‌ی ما ایجاد کرده و گامی که در تلاش برای پایان دادن به جمهوری اسلامی و تمامی آثار شوم آن برداشته‌، ماندگار است.»

حزب چپ ایران همچنین اعدام و قتل فعالان جنبش «زن، زندگی، آزادی» و سایر مبارزان سیاسی را «مصداق انتقام‌جویی و قتل دولتی» دانست و اضافه کرد: «تا جمهوری اسلامی بر سر کار است، این جنایت‌ها هم‌چنان ادامه خواهد داشت. برای پایان دادن به این قتل‌ها، باید نظامی را که با سرکوب و قتل حکومت می‌کند، به گور سپرد.»جمال رحمتی، طراح و کارتونیست شناخته‌شده، طرح «تنهایی یک پدر» را بر اساس عکس علی‌مدد قبادلو، پدر محمد قبادلو در آستانه اعدام فرزندش در مقابل زندان قزل‌حصار کشیده و با انتشار آن در اینستاگرام نوشته است: «تصویری از تنهایی یک پدر در آستانه روزی که در تقویم، به نام روز پدر از آن یاد شده است.»خلیل‌الله بلوچ، فعال مدنی در ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شرمنده‌ام از غریبی و تنهایی فرهاد سلیمی که حتی خبر نداشتم هم‌زمان با محمد قبادلو جان او نیز گرفته می‌شود. من از نهایت تاریکی و از نهایت شب حرف می‌زنم.»مهرزاد زارعی، پدر دادخواه آراد زارعی از کشته‌شدگان سرنگون‌سازی هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران نیز با تکرار شعار «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»، گفت که «محمد قبادلو را کشتند» و «فقط با سرنگونی جمهوری اسلامی است که می‌شود آرام گرفت.»

آرش صادقی، فعال حقوق بشر در ایران، نیز در واکنش به اعدام این دو زندانی سیاسی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «چطور حکمی که در دیوان نقض شده بود را اجرا کردید؟ چطور هفت زندانی اهل تسنن را در دو دقیقه محاکمه و محکوم به اعدام کردید و حکم‌های یک به یِکشان را اجرا می‌کنید؟»

اشکان منفرد، فعال سیاسی، نیز به سال‌روز تولد ندا آقاسلطان، از کشته‌شدگان سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ در تهران اشاره کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز تولد ندا است. وقتی کشته شد، محمد قبادلو ٩ سالش بود، نیکا چهار سال، آرمیتا گراوند سه سال، سارینا سه سال، مجیدرضا ۱۱ سال. سرنوشت این بچه‌ها می‌تونست یک شکل دیگر باشد. سرنوشت بچه‌های چهار و پنج ساله الآن هم می‌تواند به سیاهی سرنوشت اسامی بالا باشد اگر این کفتارها باقی بمانند.»برخی کاربران نیز اعدام این دو زندانی سیاسی را واکنش جمهوری اسلامی به «تحقیر» در منطقه دانسته‌اند. از جمله احسان سلطانی، دانشجو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فرماندهانشان در روز روشن در دمشق کشته شدند، شبانه بچه مردم را به قتل رساندند تا در داخل همچنان برای ملت ژست اقتدار بگیرند. در داخل سگ هار، در خارج از مرزها موش فاضلاب!»خسرو علی‌کردی، وکیل دادگستری، با اشاره به اعدام دو زندانی سیاسی پیش از طلوع آفتاب، بیت شعری از حسین منزوی را بازنشر کرد و نوشت: «خورشید ما به چوبه ی اعدام بسته است، از صبح و آفتاب در این جا سخن مگو.»

حمید سلیمی، یکی دیگر از کاربران ایکس، نیز تصویری از پدر محمد قبادلو در مقابل زندان قزل‌حصار را که بازنشر کرد و گفت: «صبح ابری کثیف شهر را با تماشای پدری شروع کن که یکه و بی‌یاور پشت در زندان راه می‌رود تا حکم اعدام پسرش اجرا شود. این تصویر تمام‌قدی از زیستن ماست: یک‌به‌یک در صفیم، غریب و مستأصل، تا نوبتمان شود.»

نسیم بهروز، فعال سیاسی، نیز در توییتی گفت: «در تاریخ خواهند نوشت یکی از قاتلان درست هنگامی که جان #محمد_قبادلو گرفته می‌شد، از منهتن نیویورک توییت می‌زد و خبر از شرکت در کنفرانس “صلح و امنیت بین‌المللی” می‌داد.»
محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، بود که به «افساد فی‌الأرض» از طریق «اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ منجر به کشته شدن استوار فرید کرم‌پور و مجروح شدن پنج مأمور پلیس» متهم شده بود.بسیاری از چهره‌ها، سازمان‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده خواهان توقف اعدام او شده بودند.