دستیار رئیسی: مالک کوروش کمپانی «زرنگ و ماهر» است، قوه قضائیه به هشدار پاسخی نداد

دستیار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید ۱۶ دی ماه طی نامه‌ای «مستند و مستدل» به قوه قضائیه خواستار رسیدگی به فعالیت «کوروش کمپانی» و یکی دیگر از توزیع‌کنندگان گوشی شده بود، اما قوه قضائیه پاسخی به او نداده است. «کوروش کمپانی» اکنون متهم است که «دو هزار میلیارد تومان» کلاه‌برداری کرده است.

سکینه سادات پاد روز دوشنبه ۳۰ بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت: «لابد خودشان پاسخ دارند. باید ببینیم چه پاسخی می‌دهند».

او همچنین از نام بردن شرکت دیگری که نسبت به فعالیت آن هشدار داده بود، خودداری کرد و گفت «من وظیفه ندارم برند را الان اعلام کنم».

شرکت کوروش کمپانی که در حوزه فروش تلفن همراه فعالیت داشت، در ماه‌های گذشته مدعی شده بود که گوشی موبایل آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار دادوستد می‌شود، از طریق حذف واسطه‌ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رساند.

رسانه‌های داخلی از قول منابعی گزارش داده‌اند این شرکت دفتر رسمی و مجوز فعالیت داشته و طبق برآوردها «دو هزار میلیارد تومان» کلاه‌برداری کرده است.

خانم سادات پاد بدون اشاره به مجوز رسمی دولت برای این شرکت، به متواری شدن «امیرحسین شریفیان»، مالک «کوروش کمپانی» اشاره کرده و گفته است: «قاعدتاً آدم زرنگی بوده و و روش کلاهبرداری او ماهرانه و با زرنگی بوده است. ولی کلاهبرداری او قابل لمس بود و چیزی نبود که نیاز به کشف خاصی داشته باشد».

این اظهارات معاون رئیس جمهوری درحالی بیان می‌شود که کلمات «آدم زرنگ» و «ماهر» به‌طور معمول برای توصیف فعالیت‌هایی با بار مثبت استفاده می‌شود.«کوروش کمپانی» در ماه‌های گذشته با تبلیغات گسترده، و استفاده از چهره‌های مشهور، متقاضیان بسیاری به خود جلب کرد.

کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از این چهره‌های سرشناس که در تبلیغات کوروش کمپانی شرکت کردند، انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه، عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری، به خبرگزاری ایسنا گفته است تبلیغات برخی رسانه‌ها و افراد مشهور برای «کوروش کمپانی» وقوع جرم را تسهیل کرده و آنها در قبال این تبلیغات مسئول هستند.

او گفت «مردم با اعتبار و اعتماد به تبلیغات افراد مشهور به این شرکت اعتماد کردند و کلاه سرشان رفت؛ لذا مسئولیت متوجه این افراد است. ممکن است از جنبه کیفری مثلاً عنوان کنند ما نمی‌دانستیم و سوء نیت نداشتیم و وحدت قصد نداشتیم اما به هر حال از باب مسئولیت مدنی باید پاسخگو باشند».

آقای خرمشاهی گفت با توجه به موارد مشابه گذشته در کلاهبرداری‌های خودرو، مسکن و غیره، امیدی به جبران خسارت مال‌باختگان نیست.

«صادق بوقی» از افراد مشهوری که برای این شرکت تبلیغات کرده بود، روز گذشته با انتشار ویدیویی در استوری صفحه اینستاگرامش از کار خود اظهار «شرمندگی» کرد و گفت «بعد از دیدن مجوزهای این شرکت، به آنها اعتماد کرده است».

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، هادی چوپان، احمد ایراندوست، شاهین صمدپور، محسن افشانی، اکبر عبدی، امیر علی اکبری، فاطمه گودرزی، دنیا جهانبخت، معین فرجی، خواهران منصوریان، بهرنگ علوی، مرتضی پورعلی گنجی، محسن ابراهیم‌زاده، هادی ساعی، کنعانی زادگان، حمید لولایی، منوچهر هادی، الهام حمیدی، نیلوفر بهبودی، یوسف تیموری، حسن ریوندی، رضا شفیعی جم، سیدجوادهاشمی، نیوشا ضیغمی، علیرضا بیرانوند، محمد معماریان، مائده علیزاده، آرش رضاوند و متین ستوده شماری از مهم‌ترین چهره‌هایی هستند که به تبلیغ شرکت «کوروش کمپانی» پرداخته بودند.

سخنگوی قوه قضائیه نیز روز دوشنبه با اشاره به برخی چهره‌های هنری و ورزشی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ این شرکت کرده‌اند، گفت: «آنها در جلب اعتماد شهروندان موثر بوده‌اند و بر اساس قانون باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کردند، به صندوق دولت تحویل دهند.»

مسعود ستایشی در ادامه گفت باید تحقیقات لازم انجام شود تا اگر تقصیری درباره اعطای مجوز فعالیت به این شرکت صورت گرفته مشخص شود.

او همچنین گفت مدیرعامل شرکت کوروش کمپانی ۵ ماه قبل از کشور خارج شده و تلاش برای بازگرداندن او به کشور آغاز شده است.

چهره‌های مشهور پول‌ تبلیغات کوروش کمپانی را به دولت بدهند
سخنگوی قوه قضاییه گفت مالک این شرکت پنج ماه قبل و پیش از تشکیل پرونده برای این شرکت از کشور رفته است. او افزود چهره‌های مشهور باید پولی را که بابت تبلیغات از کوروش کمپانی گرفته‌اند به صندوق دولت بدهند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۳۰ بهمن با اشاره به تحت تعقیب بودن مدیرعامل شرکت کوروش کمپانی به اتهام کلاهبرداری گفت اموال منقول این شرکت در نقاط مختلف کشور، مانند قایق‌هایی در جزیره کیش شناسایی و توقیف شده است.

به گفته ستایشی، رسیدگی به این پرونده از آبان ۱۴۰۲، بر اساس گزارش‌ها شروع شده و وزارت اطلاعات گزارش‌دهنده این پرونده بوده است.

او اضافه کرد که تا کنون هزار و ۵۰۰ نفر در تهران علیه این شرکت شکایت کرده‌اند.

ستایشی با اشاره به تبلیغ این شرکت از سوی برخی چهره‌های مشهور هنری و ورزشی گفت آنها بر اساس قانون باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کردند را به صندوق دولت برگردانند و این روند ادامه دارد.

پیش از این، حسین رحیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، گفته بود که به اتهام‌های سلبریتی‌هایی که اقدام به تبلیغ برای شرکت کوروش کمپانی کرده‌اند، رسیدگی خواهد شد.

ابوالفضل نصیری، مدیرکل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت شرکتی با نام کوروش کمپانی به ثبت نرسیده و این نام جعل شده است.

به گفته نصیری، تنها، شرکتی با نام «کوروش پردازان آی‌سا» به نام امیرحسین شریفیان ثبت شده است.

او با بیان این مطلب اضافه کرده که باید از نهاد‌های مربوطه مانند صنف مربوطه و پلیس اماکن سوال کرد که چرا با این تابلو و نام جعلی برخورد نکرده است.

سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی هم گفت که ۱۶ دی ماه در نامه‌ای به قوه قضاییه خواستار رسیدگی به فعالیت شرکت کوروش کمپانی و یکی دیگر از توزیع‌کنندگان گوشی شده بود، اما آنها پاسخی به او ندادند.

او در پاسخ به این سوال که نام کمپانی دیگر چیست، گفت: «نمی‌توانم اسم کمپانی دیگر را بیاورم. وظیفه ندارم برند را الان اعلام کنم، یعنی صلاحیت این موضوع را ندارم چون هنوز بررسی نشده است.»

معاون رئیسی در ادامه بدون اشاره به صور مجوز رسمی از سوی دولت برای این شرکت، افزود شنیدم مسوول کوروش کمپانی فرار کرد و قاعدتا «آدم زرنگی» بوده و و روش کلاهبرداری او ماهرانه و با زرنگی بوده است.

شرکت کوروش کمپانی در ماه‌های گذشته ادعای فروش گوشی‌های تلفن همراه آیفون با قیمت پایین‌تر را مطرح کرد و با تبلیغات گسترده از سوی چهره‌های شناخته شده ورزشی و هنری، موفق شد مردم را به خرید از خود تشویق کند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، هفته گذشته با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده، گفت با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.

رحیمی با اشاره به اینکه برخی افراد سرشناس اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، از افرادی که اقدام به ثبت‌نام گوشی از این شرکت کرده‌اند خواست برای تشکیل پرونده به پلیس امنیت اقتصادی فراجا مراجعه کنند.

چهره‌های ورزشی و هنری مانند علیرضا بیرانوند، الهام حمیدی، الهام پاوه‌نژاد، مریم مومن، هادی ساعی، یوسف تیموری، محسن ابراهیم‌زاده، اکبر عبدی، منوچهر هادی، شهربانو، الهه و سهیلا منصوریان، یوسف صیادی، رضا شفیعی‌جم و جواد هاشمی برخی سلبریتی‌های تبلیغ‌کننده این شرکت بودند.

در این میان گروهی از مالباختگان و کاربران شبکه‌های اجتماعی صفحاتی را در فضای مجازی علیه این چهره‌های سرشناس که در تبلیغات کوروش کمپانی شرکت کردند، راه‌اندازی کرده‌اند.

موضوعاتی همچون اختلاس، فساد مالی و کلاه‌برداری در جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است و در ماه‌های گذشته، پرونده‌های فساد در واردات برنج و چای دبش مدت‌ها در صدر اخبار در ایران قرار گرفت.

وب‌سایت «اعتماد آنلاین» روز ۱۸ آذر با انتشار یک اینفوگرافی نوشت اختلاس‌گران مشغول مسابقه با هم برای چپاول پول مردم ایران هستند.

این رسانه ۱۴ اختلاس و پرونده فساد مالی بزرگ را از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۴۰۲ فهرست کرده که کمترین آن مربوط به پرونده چهار میلیارد تومانی شهرام جزایری در سال ۱۳۸۱ و بیشترینش مربوط به مورد اخیر یعنی چای دبش است.

حمشت‌الله فلاحت‌ پیشه، نماینده پیشین مجلس، ۲۵ آذر گفت مجموع اختلاس‌های صورت گرفته در پرونده‌های بزرگ فساد در جمهوری اسلامی به ۵۷ میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس یک گزارش‌ تحقیقی منتشر شده در ایران‌اینترنشنال، در طول چند دهه اخیر، «روند کشف فساد» در جمهوری اسلامی همیشه به یک صورت و بر اساس یک الگو بوده است: «تزریق پر سر و صدای اولیه کشف فساد، ورود قهرمانان مبارزه با فساد، ساختن یک چهره رسانه‌ای با عناوینی مثل “سلطان” و “دانه درشت”، مجازات آن چهره و بعد: تمام!»