آمریکا از پاناما خواست از ارائه پرچم خود به کشتی‌های ایرانی جلوگیری کند

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سفر به پاناما از این کشور خواست برای مقابله با اقدام‌های جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها، از ارائه پرچم خود به کشتی‌های ایرانی جلوگیری کند. او گفت از ماه ژانویه دست‌کم شش کشتی با پرچم پاناما این تحریم‌ها را نقض کرده‌اند.آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، از پاناما خواست به کشتی‌های ایرانی اجازه استفاده از پرچم این کشور را ندهد.

او گفت برافراشتن پرچم پاناما به تهران اجازه می‌دهد تحریم‌های اعمال‌شده توسط واشینگتن را دور بزند.

پاناما کشوری کوچک در آمریکای مرکزی، در قبال دریافت هزینه و بدون نظارت، به راحتی به شرکت‌های کشتی‌رانی اجازه می‌دهد کشتی‌های خود را در کشورهایی که هیچ ارتباطی با آنها ندارند ثبت و از پرچم پاناما استفاده کنند.

در اردیبهشت ماه گذشته، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ایران‌اینترنشنال گفت: پاناما ۳۰ کشتی ایران را که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند، از فهرست کشتی‌های به ثبت رسیده خود حذف کرده و آنها را به عنوان کشتی‌های متعلق به ایران نشانه‌دار کرده است.

سال گذشته نیز به دنبال انتقادها به همکاری پاناما با جمهوری اسلامی، سازمان امور دریایی پاناما اعلام کرد این کشور در چهار سال گذشته گواهی ثبت ۱۳۶ کشتی مرتبط با شرکت ملی نفت ایران را لغو کرده است. این سازمان بزرگ‌ترین نهاد ثبت کشتی‌ها در جهان به شمار می‌رود.

با این حال معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه گفت: «ایران و بازیگران مرتبط با ایران در اینجا در پاناما در تلاش برای دور زدن تحریم ها هستند. آنها در تلاش هستند از ثبت پرچم پاناما سوء استفاده کنند.»

آبرام پیلی به پاناما سفر کرده است تا مطمئن شود که در فرآیند ثبت کشتی‌ها در پاناما، نهادهایی که تلاش می‌کنند از تحریم‌های آمریکا علیه ایران فرار کنند، سوءاستفاده نمی‌کنند.»

ایران از زمان خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های گسترده ایالات متحده بوده است.

بر اساس گزارش سازمان دریانوردی پاناما، این کشور هشت هزار و ۵۴۰ کشتی را به ثبت رسانده است. این تعداد برابر با ۱۶ درصد ناوگان جهانی است.

واشینگتن می‌گوید که جمهوری اسلامی از برخی از این کشتی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال نفت یا مشتقات آن استفاده می‌کند.

به گفته پیلی، از ژانویه تا کنون، حداقل شش کشتی با پرچم پاناما این تحریم‌ها را نقض کرده‌اند.

دولت آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می کند که با درآمد حاصل از فروش نفت ، شورشیان حوثی یمن و سازمان‌های تروریستی دیگر دیگر مانند حزب الله و حماس را تامین مالی می کند.

پیلی گفت: «ما انتظار داریم که دولت پاناما بر اساس قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود به همکاری با ما ادامه دهد.»