پنتاگون: حوثی‌ها تاکنون دست‌کم 50 حمله به کشتی‌ها در سواحل یمن انجام دادند

یک مقام ارشد پنتاگون، پنج‌شنبه 2 فروردین تاکید کرد که حوثی‌ها از پاییز گذشته تا‌کنون دست‌کم 50 حمله به کشتی‌ها در سواحل یمن انجام داده‌اند و یک مقام دفاعی دیگر نیز به ضعف پاسخ آمریکا در برابر تهدیدهای این گروه شبه‌نظامی اذعان کرد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در یمن از ماه نوامبر گذشته و با ادعای حمایت از غزه در برابر تهاجم اسرائیل، حملاتی را علیه کشتی‌هایی که به ظن آن‌ها با اسرائیل مرتبط است، انجام می‌دهند اما این حملات آنها کل کشتیرانی و تجارت بین‌المللی را تهدید و به مخاطره انداخته است.سلست والاندر، معاون وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره گفت: «در دریای سرخ، حوثی‌ها به دنبال ایجاد اختلال در این مسیر حیاتی برای تجارت جهانی هستند و از پاییز تاکنون دست‌کم 50 حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند.»

حملات شبه نظامیان حوثی که در چند مورد به آتش‌گرفتن و غرق شدن کشتی‌ها یا آسیب و خسارت جدی به محموله‌های آنها منجر شده به شدت تجارت دریایی و دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ و کانال سوئز را مختل کرده است و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و ترابری دریایی را به در پیش گرفتن مسیرهایی جایگزین، پرهزینه و طولانی‌مدت، مجبور کرده است.

در مقابل این حملات حوثی‌ها، ایالات متحده که از اسرائیل حمایت می‌کند، در ماه دسامبر یک ائتلاف نظامی چندملیتی دریایی تحت عنوان «پاسداری از رفاه» را به‌منظور حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ مستقر کرد و همراه با بریتانیا حملاتی مشترک را علیه پایگاه‌ها و زاغه‌های سلاح و مهمات و مخازن موشکی و پهپادی این گروه در برخی استان‌های یمن از جمله صنعا، صعده و الحدیده انجام داد.

در همین راستا، یکی دیگر از مقامات پنتاگون اذعان کرد که حوثی‌ها می‌توانند در اسرع وقت تجهیزات تخریب شده توسط حملات غربی را جایگزین کنند.

ژنرال اریک کورلا، فرمانده ستاد فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه «سنتکام»در همان جلسه گفت: «تنها دو کشتی می‌توانند بیشتر تجهیزات حوثی‌ها را که تاکنون منهدم کرده‌ایم، جبران کنند.»

کوریلا در این باره افزود: «ما باید کار انجام شده در سطح بین‌المللی را افزایش دهیم تا بتوانیم کشتی‌هایی را که به الحدیده می‌رسند، که مشرف به دریای سرخ است و توسط حوثی‌ها کنترل می‌شود، بازرسی کنیم». وی همچنین بر لزوم اعمال فشار بر ایران، متحد این شبه‌نظامیان تاکید کرد.

از دیگر سو، محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها، پنج‌شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت که این گروه به چین و روسیه تضمین داده است که کشتی‌های آن‌ها به سلامت از دریای سرخ عبور خواهند کرد.