بریتانیا: تشکیل دولت جدید فلسطین برای دستیابی به صلح پایدار حیاتی است

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، حمایت کشورش از تشکیلات خودگردان فلسطین را تایید کرد و از دولت جدید فلسطین خواست تا «اقدامات لازم» در خصوص اصلاحات را اتخاذ کند.

کامرون، این موضوع را سه‌شنبه 14 فروردین طی تماسی با محمد مصطفی، نخست‌وزیر جدید فلسطین در میان گذاشت.

حمایت جدی و دائمی
بر اساس بیانیه دولت بریتانیا، کامرون خطاب به مصطفی تاکید کرد «علاوه بر بسته حمایتی بین‌المللی، تشکیل دولت جدید فلسطین برای کرانه باختری و نوار غزه یک عنصر حیاتی برای دستیابی به صلح پایدار است.»

کامرون همچنین تصریح کرد، بریتانیا آماده همکاری با متحدان خود برای حمایت جدی، عملی و دائمی از تشکیلات خودگردان فلسطین است.

جنگ غزه
به گزارش خبرگزاری «العالم العربی»، کامرون همچنین خاطرنشان کرد، «دولت خودگردان فلسطین در مقابل این حمایت، باید اقدامات لازم در خصوص اصلاحات از جمله در زمینه آموزش و مراقبت‌های اجتماعی را انجام دهد و مسیری برای پیشرفت دموکراتیک تعیین کند».

وزیر خارجه بریتانیا و نخست وزیر فلسطین، «بر لزوم فوری اسرائیل برای اجازه ورود کمک‌های بیشتر به نوار غزه و آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها» توافق کردند.

سه اولویت دولت جدید فلسطین
دولت نوزدهم فلسطین یک‌شنبه در مقابل محمود عباس، رئیس جمهوری این کشور در مقر ریاست جمهوری در شهر رام الله در کرانه باختری سوگند یاد کرد.

دولت جدید اولین جلسه خود را سه‌شنبه برگزار کرد. مصطفی گفت: بر سه اولویت کاهش دردهای مردم نوار غزه، دستیابی به ثبات مالی و اجرای برنامه اصلاح و توسعه عملکرد نهادها تمرکز خواهد کرد.

ماموریت بزرگ اداری و دیپلماتیک
محمد مصطفی در 14 مارس گذشته (2024)، به جانشینی محمد اشتیه، نخست وزیر سابق فلسطین که 26 فوریه 2024 استعفا کرد به درخواست‌های مکرر آمریکا و بریتانیا برای اصلاح تشکیلات خودگردان فلسطین تعیین شد.

نخست وزیر جدید با یک ماموریت مهم اداری و دیپلماتیک، پس از ویرانی مناطق وسیعی از غزه و آوارگی اکثر جمعیت 2.3 میلیون نفری این باریکه که نیازمند کمک هستند، روبرو است.

امکان دارد نخست وزیر جدید، نقش مهمی در مدیریت غزه ایفا کند، اگرچه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مخالفت شدید خود را با مشارکت آن در مدیریت نوار ابراز کرده است.