فراخوان مصر، آمریکا و قطر به حماس و اسرائیل برای امضای توافق توقف جنگ در غزه

این توافق نقشه‌‌راهی را برای برقراری آتش‌بس دائمی و پایان بحران در غزه ارائه می‌دهد.کشورهای مصر، ایالات متحده و قطر شنبه 12 خرداد طی بیانیه مشترکی اسرائیل و حماس را به امضای توافق آتش‌بس فراخواندند.

در بیانیه این سه کشور که نقش میانجی‌گر را در مذاکرات غیر‌مستقیم دو طرف متخاصم در جنگ غزه ایفا می‌کنند از هر کدام از اسرائیل و حماس، طرف‌های اصلی درگیر جنگ خواسته شده است تا طرح توافق پیشنهادی که اصول آن در سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است و شامل تضمین برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها و زندانیان می‌شود را امضا کنند.

در این بیانیه آمده است که اصول مورد اشاره رئیس جمهوری آمریکا در طرح پیشنهادی مورد نظر وی خواسته‌های همه طرف‌ها را در توافقی که منافع متعددی را تامین می‌کند، شامل می‌شود و می‌تواند به‌طور فوری به رنج و مشقت طولانی مدت ساکنان غزه و همچنین درد و رنج طولانی مدت گروگان‌ها و خانواده‌های آنها پایان دهد.

همچنین گفته شده است که این توافق نقشه‌‌راهی را برای برقراری آتش‌بس دائمی و پایان بحران در غزه ارائه می‌دهد.

پیش‌تر وزرای خارجه مصر و آمریکا طی گفت‌وگوی تلفنی توافق کشورهای خود را درباره لزوم پایان دادن به جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس و گشودن گذرگاه‌ها و رساندن کمک‌های بشردوستانه اعلام کرده بودند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر طی تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر لزوم باز شدن تمامی گذرگاه‌های زمینی بین اسرائیل و غزه برای کمک‌رسانی و فراهم کردن شرایط امن برای کار گروه‌های امدادی بین‌المللی در نوار غزه تاکید کرد.

در همین راستا توافق قاهره و واشینگتن در مورد لزوم پایان دادن به جنگ در غزه، برقراری آتش‌بس، باز کردن گذرگاه‌ها و رساندن کمک‌های بشردوستانه اعلام شد.

احمد ابوزید، سخنگوی رسمی و مدیر دپارتمان دیپلماسی عمومی مصر، اظهار داشت که وزرای دو کشور درباره پیشنهاد اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد آتش‌بس در نوار غزه و تلاش‌های میانجی‌گری مصر، قطر و ایالات متحده در این زمینه بحث و گفت‌وگو کردند.

شکری در این تماس بر حمایت مصر از هر تلاشی با هدف پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه نوار غزه، دستیابی به آتش‌بس فوری و دائمی، مبادله اسرای فلسطینی و گروگان‌های اسرائیلی و تضمین دسترسی کامل به کمک‌های بشردوستانه بدون مانع برای مردم فلسطین تاکید کرد.

ابوزید در ادامه اظهارات خود افزود که دو وزیر در مورد جنبه‌های مختلف بحران انسانی کنونی در غزه گفت‌وگو کردند، و وزیر خارجه مصر بر لزوم باز کردن تمام گذرگاه‌های زمینی بین اسرائیل و غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه و فراهم کردن شرایط امن برای کار پرسنل امداد بین‌المللی در این باریکه فلسطینی تاکید کرد.

شکری و بلینکن همچنین توافق کردند که به رایزنی و هماهنگی نزدیک برای ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ جاری در نوار غزه و پایان دادن به بحران انسانی وخیم در نوار غزه ادامه دهند.

السیسی نسبت به خطر ادامه عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح هشدار داد
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر مجددا از همه طرف‌ها خواست تا گام‌هایی جدی را برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه بردارند.

السیسی، شنبه 12 خرداد در دیدار خود با سناتور لیندسی گراهام، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه کمیته فرعی تخصیص عملیات خارجی در سنای آمریکا، بر اهمیت هم‌افزایی و یکپارچگی تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و جلوگیری از گسترش پیامدهای انسانی و امنیتی آن تاکید کرد.

رئیس جمهوری مصر در ادامه نسبت به خطر ادامه عملیات نظامی اسرائیل در شهر فلسطینی رفح و تاثیرات آن که به وخیم‌تر شدن فاجعه انسانی و تشدید درد و رنج مردم در نوار غزه منجر شده و پیامدهایی برای امنیت منطقه به دنبال داشت است، هشدار داد.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تصریح کرد که «سناتور گراهام در این دیدار نقش محوری و اساسی قاهره در حمایت از امنیت و ثبات در منطقه را تحسین کرد.

به گفته سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر، سناتور گراهام همچنین شراکت راهبردی مصر و آمریکا که بحران‌های پی در پی در سطوح منطقه‌ای و جهانی اهمیت تداوم تلاش‌ها برای تقویت آن را نشان داده است را با ارزش خوانده و از مهمترین ارکان ثبات منطقه‌ای دانست.

گراهام با اشاره به تلاش‌های مصر و نقش میانجیگرانه آن برای مهار اوضاع در نوار غزه نقش و بار مسئولیتی که این کشور در رساندن کمک‌های بشردوستانه به دوش می‌کشد را تحسین کرد.

آزادی گروگان‌های اسرائیلی
رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در دیدار با مقامات بلندپایه مصر و در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که رئیس جمهوری مصر خواستار آتش‌بس و دستیابی به توافقی است که امکان پیشرفت به سوی اجرای راه حل دو کشوری به عنوان بهترین راه برای تضمین عدالت و امنیت پایدار در منطقه را فراهم کند.

شایان ذکر است جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا روز گذشته طی سخنرانی خود در کاخ سفید از پیشنهاد آتش‌بس پایدار در غزه و آزادی گروگان‌ها خبر داد.

بایدن در ادامه توضیح داد: «پیشنهاد جدید اسرائیل شامل سه مرحله است که مرحله اول شش هفته به طول خواهد انجامید که شامل آتش‌بس همه‌جانبه و خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده با اشاره به اینکه « مرحله دوم شاهد مبادله تمامی گروگان‌های زنده باقی‌مانده در بند حماس و خروج نیروهای اسرائیلی است»، گفت: «در مرحله سوم، طرح بازسازی گسترده‌ای برای غزه انجام خواهد شد.»

وی در این‌باره ادامه داد: «در طول شش هفته مرحله اول، اسرائیل با حماس برای رسیدن به مرحله دوم مذاکره خواهد کرد که شاهد پایان دائمی خصومت‌ها خواهد بود.»

بایدن تاکید کرد که حماس دیگر قادر به انجام حمله دیگری مانند حمله 7 اکتبر نیست و فلسطینی‌ها به منازل خود باز خواهند گشت.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین گفت: «می‌دانم که برخی در اسرائیل از جمله اعضای دولت این کشور با این طرح موافقت نخواهند کرد، و من از رهبری اسرائیل می‌خواهم که به‌رغم هرگونه فشاری از این توافق حمایت کند».

بایدن از «مقامات اسرائیلی خواست تندروی نکنند و به این فکر کنند که اگر این فرصت را از دست بدهیم چه اتفاقی می‌افتد.»

یک مقام بلندپایه در دولت بایدن با بیان این که پیشنهاد جدید درباره غزه روز گذشته به حماس ارائه شده است، اعلام کرد که این طرح پیشنهادی جدید تقریبا مطابق با پیشنهادی است که چند هفته قبل از سوی حماس ارائه شده بود و هر مرحله از آن برای 6 هفته ادامه خواهد یافت.