شورای امنیت طرح قطعنامه آمریکا در حمایت از پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس غزه را تصویب کرد

«حماس» از تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل درباره توقف جنگ در غزه استقبال و برای همکاری با میانجی‌گران درباره اجرای مفاد قطعنامه حمایت از پیشنهاد آتش‌بس اعلام آمادگی کرد.شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه 21 خرداد پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی ایالات متحده در حمایت از طرح پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه را تصویب کرد.

این پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که از پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده در 31 مه با فراخوان توقف جنگ میان اسرائیل و حماس در غزه، «استقبال» و بر «لزوم اجرای کامل و بی‌ قید و شرط مفاد آن» تاکید دارد، عصر دوشنبه به وقت محلی نیویورک با 14 رای موافق تصویب شد و روسیه به آن رای ممتنع داد.این قطعنامه تصویب شده از سوی شورای امنیت از گروه حماس که در ابتدا گفته بود به این پیشنهاد بایدن با دید مثبت می‌نگرد، می‌خواهد تا با این طرح 3 مرحله بایدن موافقت کند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا با اشاره به این‌که رهبران جنبش «حماس» غیرنظامیان در معرض خطر قرار می‌هند. گفت اسرائیل با طرح پیشنهادی بایدن برای برقراری آتش‌بس در غزه، که مورد تایید کشورهای منطقه و اعضای گروه هفت است موافقت کرده است.لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد پس از رای‌گیری گفت: «امروز ما به صلح رای دادیم. این قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس جدید استقبال و تصریح می‌کند که اسرائیل آن را پذیرفته است. این قطعنامه از حماس می‌خواهد تا شرایط را بدون تاخیر و بدون قید و شرط به طور کامل اجرا کند و همین درخواست را از اسرائیل هم دارد.»

او همچنین با بیان این که «این رای به حماس نشان داد جامعه بین المللی متحد است» افزود: «جامعه جهانی برای معامله‌ای که جان‌ها را نجات می‌دهد و به غیرنظامیان فلسطینی در غزه کمک می‌کند تا بازسازی و بهبود خود را آغاز کنند اتحاد دارد و برای معامله‌ای که گروگان‌ها را پس از هشت ماه اسارت به خانواده‌هایشان برساند اتفاق نظر دارد.»

قطعنامه مصوب روز دوشنبه شورای امنیت با پرداختن به جزئیات طرح ایالات متحده تصریح می‌کند که اگر مذاکرات در مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد آتش‌بس نیز همچنان ادامه خواهد داشت.»

نمایندگان مذاکره‌کننده از طرف سه کشور میانجی ایالات متحده، مصر و قطر، ماه‌هاست در تلاش هستند آتش‌بس را در غزه میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس برقرار کنند.

حماس می‌گوید در صورتی آتش‌بس را می‌پذیرد که جنگ در نوار غزه به‌طور کامل پایان یابد و اسرائیل از منطقه به‌طور کامل عقب‌نشینی کند. اسرائیل نیز در مقابل خواهان نابودی کامل حماس است و پیشنهادهای این گروه را زیاده‌خواهی می‌داند.

هفتم اکتبر سال گذشته گروه تروریستی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی با حمله به جنوب اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را به کام مرگ کشید و بیش از ۲۵۰ نفر را به عنوان گروگان با خود به داخل غزه برد، که هنوز بیش از ۱۰۰ گروگان در اسارت این گروه هستند.

گرینفیلد گفت اکنون اجماع برای صلح شکل گرفته و منتظر آن هستیم تا گروه حماس نیز با این طرح پیشنهادی موافقت کند و تا بی‌نهایت نمی‌توان منتظر ماند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن استقبال از موافقت اعضای شورای امنیت سازمان ملل با پیش‌نویس قطعنامه حمایت از طرح پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه، آن را پیامی روشن به حماس جهت ملزم کردن آن به پذیرش توافق عنوان کرد.

نماینده الجزایر در سازمان ملل با تاکید بر حمایت از آرمان‌های مردم فلسطین گفت که پیش‌نویس قطعنامه آمریکا ایده‌آل نیست اما جرقه امیدی تشکیل می‌دهد.
ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در این رابطه تاکید کرد هر قطعنامه‌ای که به توقف جنگ غزه منجر شود را مورد تایید قرار می‌دهد.

اتحادیه اروپا نیز از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت در حمایت از پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه استقبال کرد.