ماریا زاخارووا: روسیه انعقاد یک «پیمان بزرگ» با ایران را در دستور‌کار دارد

توافقنامه تعلیق شده میان روسیه و ایران، همکار‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف نظامی، تجاری، انرژی، اقتصادی و راهبردی را شامل می‌شد.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به‌دنبال تعلیق شدن توافقنامه همکاری همه‌جانبه بین تهران و مسکو، پس از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری فقید ایران در حادثه سقوط بالگرد، چهارشنبه 6 تیر اعلام کرد مسکو در حال کار بر روی آنچه او به‌عنوان «پیمان بزرگ» با ایران توصیف کرد، است.

زاخارووا، در نشست خبری در حاشیه دوازدهمین همایش بین‌المللی حقوقی در سن پترزبورگ بر اهمیت همکاری فی مابین دو کشور تاکید کرد.این سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود که کشورش به دنبال تحقق امنیت اوراسیایی است و قصد ندارد به رویارویی‌های بین اتحادهایی کشانده شود که به نتایج صفر منتهی شود.

وی همچنین افزود که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تلاش‌اند تا کانون‌های تنش در اوراسیا از جمله خاورمیانه و منطقه آسیا-اقیانوسیه را به‌منظور حفظ سلطه خود برافروزند.

زاخارووا در ادامه اظهارات خود گفت:«روسیه قصد ندارد وارد رویارویی‌های جدید بین ائتلاف‌هایی شود که نتیجه صفر به‌دنبال دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مفهوم سیاست خارجی مسکو برای سال 2023 را یادآور شد که رویکرد این کشور برای تبدیل اوراسیا به فضای قاره‌ای یکپارچه مملو از صلح، ثبات، اعتماد متقابل، توسعه و رفاه تاکید می‌کند.

ابهام در شراکت روسیه و ایران
او همچنین تاکید کرد که روسیه نمی‌خواهد ساختارهای امنیتی اوراسیا را علیه هیچ طرف دیگری جهت‌دهی کند.

به گفته زاخارووا این رویکرد روسیه تضمین‌کننده صلح پایدار و در راستای جلوگیری از هر گونه ناآرامی بزرگ ژئوپلیتیکی و ایجاد تضمین‌های نظامی-سیاسی قابل اعتماد برای روسیه و کل منطقه است.این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد به موضوع توافقنامه همکاری جامع دوجانبه در حال مذاکره بین تهران و مسکو، اشاره دارد.

شایان ذکر است وزارت خارجه روسیه در ماه ژانویه گذشته از توافق جدیدی میان ایران و روسیه خبر داد که بنا به اعلام آن، نشانگر «بهبود بی‌سابقه» روابط فی‌مابین دو کشور است و در مراحل نهایی‌شدن قرار دارد.

پس از آن اما و به‌دنبال مرگ ابراهیم رئیسی، دو کشور اجرای توافقنامه همکاری را به حالت تعلیق درآورده و تاکید کردند که این تصمیم راهبردی بنا به اراده رهبران دو کشور اتخاذ شده است.

توافق تعلیق شده روسیه و ایران همکار‌های مسکو و تهران در بخش‌های مختلف نظامی، تجاری، انرژی، اقتصادی و استراتژیک را شامل می‌شد.