خامنه‌ای: برخی وزرای دولت پزشکیان را تایید و برخی را تاکید کردم

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اولین دیدار رسمی با اعضای کابینه دولت پزشکیان تایید کرد که برخی از وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران را تایید و بر حضور برخی دیگر تاکید کرده است. با این حال او گفت بسیاری از وزرای پیشنهادی را نمی‌شناخته و نظری درباره آنها نداشته است.

به گزارش «تسنیم»، خامنه‌ای که به مناسبت هفته دولت در ایران با اعضای دولت چهاردهم دیدار کرده بود گفت: آقای رئیس‌جمهور «با بنده هم مشورت کردند، من تعدادی را که می‌شناختم و یا صلاحیت آنها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود، آنها را تایید کردم، بعضی‌ها را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم، گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام بدهند و مجلس را هم قانع کنند که این موفقیت بزرگی بود.»

هفته گذشته پس از رای اعتماد کامل کم سابقه مجلس ایران به تمام وزرای پیشنهادی، برخی از رسانه‌های اصولگرایان به انتقاد از سخنان پزشکیان درجلسه رای اعتماد پرداختند که برخی از وزرا را با ذکر نام مورد تایید یا تاکید خامنه‌ای خواند و همچنین گفت کابینه با مشورت و هماهنگی با رهبر جمهوری اسلامی به مجلس معرفی شده است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان که توسط علی خامنه‌ای به این سمت منصوب شده است در یادداشتی در این روزنامه تلویحا پزشکیان را به دروغگویی متهم کرد و خواستار تصحیح این سخنان شد. برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا نیز «خرج کردن از رهبری» را عامل رای اعتماد به مجلس خواندند که اکثریت آن در اختیار جناح اصولگرا است.

با این حال ساعاتی قبل از دیدار دولت پزشکیان با خامنه‌ای، حسین شریعتمداری در یادداشتی توضیح روزنامه دولتی «ایران» درباره نظر مثبت خامنه‌ای درباره وزرای مورد مشورت را قابل تقدیر خواند.

به گزارش خبرگزاری «دانشجو»، خامنه‌ای در این دیدار حل مشکل گرانی و تورم را از اولویت‌های فوری دولت پزشکیان خوانده است و گفته است: «ما وقت کمی داریم، پول کمی هم داریم. کار زیادی هم داریم. مسائل مربوط به تورم و گرانی، اولویت‌های فوری است. باید این‌ها را در جامعه، به یک شکلی به صورت مناسبی حل کرد.»

خامنه‌ای همچنین از فیلترینگ و نظارت کامل حکومت بر اینترنت در ایران دفاع کرد و گفت: باید در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد. اگر فضای مجازی قانونمند شود، تبدیل به فرصت خواهد شد.

کاهش سانسور اینترنت در ایران نیز یکی از وعده‌های پزشکیان و مشاوران ارشد او در انتخابات ریاست جمهوری بود اما ستار هاشمی، وزیر جدید ارتباطات دولت او در اولین مصاحبه خود با رسانه‌ها گفت موضوع سیاست‌گذاری فیلترینگ خارج از حوزه اختیارات وزارت ارتباطات است.

خامنه‌ای همچنین با اشاره به به دستگیری پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام در فرانسه، گفت: «می‌بینید دیگر این جوان بیچاره را فرانسوی‌ها، یعنی اینقدر تا این حدّ سخت‌گیری انجام میگیرد طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده نقض حکمرانی قابل قبول نیست».

او از دولت پزشکیان خواست در زمینه کنترل فضای مجازی زمام أمور را به دست بگیرد. دادستانی کل فرانسه اتهامات گوناگونی علیه مدیرعامل تلگرام که روز شنبه به محض ورود به فرانسه بازداشت شد، مطرح کرده که شامل معاملات غیرقانونی،انتشار تصاویر پورنوگرافی کودکان، حمل و نگهداری مواد مخدر، مشارکت در کلاهبرداری سازمان یافته و پولشویی می‌شود. تلگرام بیش از نه سال است که در ایران فیلتر شده است.

خامنه‌ای همچنین خواستار تسلط دولت ایران بر لایه‌های عمیق و متنوع هوش مصنوعی شد.

علی خامنه‌ای در این دیدار همچنین ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت نباید به «دشمن» امید بست و به او اعتماد کرد. رهبر جمهوری اسلامی بطور معمول از اصطلاح «دشمن» که آن را زیاد به کار می‌برد، برای دولت آمریکا و گاهی به طور کلی غرب استفاده می‌کند. خامنه‌ای با این حال تاکید کرد که این امر منافاتی با «تعامل درجایی با دشمن» ندارد.

در این دیدار، مسعود پزشکیان نیز کابینه خود را فراجناحی خواند که با شعار وفاق و همدلی و برای اقدام در چارچوب سیاست‌های کلی نظام، سند چشم‌انداز و برنامه هفتم تشکیل شده و رسیدگی به مناطق محروم و کسانی که «دیده نمی‌شوند» را در دستور کار خود قرار داده است.رهبر جمهوری اسلامی از میان ۱۹ وزیر و چند معاون رییس‌جمهوری حاضر در جلسه، تنها وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را درباره موضوع «خطر پیری زودهنگام جمعیت» خطاب قرار داد.

محمدرضا ظفرقندی که جلسه معارفه او هم روز سه‌شنبه شش شهریور برگزار شد، کم‌ترین رای اعتماد مجلس را در میان وزیرهای پیشنهادی دولت پزشکیان داشت.

خامنه‌ای خطاب به او گفت: «از آقای ظفرقندی می‌خواهم شخصا موضوع جوانی جمعیت و برطرف کردن موانع آن را به‌طور جدی پیگیری کند و با اقدامات لازم از جمله نظارت بر شبکه بهداشت جلو موانع افزایش جمعیت را بگیرد؛ چرا که کشور به جمعیت جوان احتیاج دارد.»

قانون جوانی جمعیت با توصیه‌ها و تاکیدات خامنه‌ای روز ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در مجلس یازدهم تصویب شد و آبان همان سال ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم، آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

در بندهای مختلف این قانون، هر اقدام مغایر با فرزندآوری، لغو و مشمول مجازات شد.

در همین راستا، توزیع و فروش آزاد تمام اقلام پیشگیری از بارداری ممنوع شد، توزیع رایگان و یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری در خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز درمان دانشگاهی متوقف شد، هر گونه توصیه به استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری، جرم و مشمول مجازات شد و عقیم‌سازی مردان و زنان ممنوع شد.

همچنین غربالگری مادران باردار در تمام مراکز بهداشت ممنوع شد، تمام پزشکان و ماماها و بهورزها از توصیه و تشویق به غربالگری دوره بارداری منع شدند، انجام غربالگری مادر باردار به تمایل والدین یا تشخیص پزشک زنان آن هم به شرط ارائه اسناد متقن مبنی بر ضرورت غربالگری مشروط و محدود شد و بیمه و حمایت دولت از غربالگری مادران باردار حذف شد.

با گذشت ۳۴ ماه از ابلاغ قانون و ممنوعیت غربالگری مادران باردار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون هیچ آماری درباره معلول‌زایی ارائه نداده است با این‌حال این وزارت‌خانه مدعی است با وجود کاهش ۲۰۰ هزار غربالگری بارداری در سه سال اخیر، «هیچ موردی از افزایش ناهنجاری جنین گزارش نشده است».

روزنامه اعتماد اوایل مرداد امسال در گزارشی به «بارداری اجباری» در روستاهای محروم و فشار حکومت بر بهورزها در افزایش زاد و ولد زنان روستایی و تبعات قانون جوانی جمعیت پرداخت و تخمین زد با ممنوعیت‌های غربالگری در سه سال اخیر حدود ۱۸۰ هزار نوزاد معلول و دارای نقص ژنتیکی در ایران متولد شده باشند.

دولت پزشکیان در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با کسر بودجه بیش از 556 هزار میلیارد تومانی، تورم مهارگسیخته، افزایش فقر و بیکاری، بحران آب و برق و انرژی و همچنین تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روبرو است.