سازمان جهانی بهداشت: بیش از ۲۰ هزار نفر در درگیری‌های سودان کشته شده‌اند

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که جنگ سودان که بیش از 16 ماه ادامه داشته است، جان بیش از 20 هزار نفر را گرفته است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت این آمار را در یک نشست خبری در شهر پورتسودان که مقر دولت رسمی و بین‌المللی شناخته شده سودان است، اعلام کرد. او هشدار داد که آمار واقعی کشته‌شدگان احتمالاً «بسیار بیشتر» از این تعداد است.

او در پایان سفر دو روزه خود به سودان گفت: «سودان در بحرانی شدید فرو رفته است. میزان ویرانی‌ها شوک‌آور است و تلاش‌ها برای کاهش درگیری‌ها ناکافی هستند.»

بحران انسانی و تشدید درگیری‌
سودان در آوریل 2023 وارد یک بحران شدید شد، زمانی که تنش‌های فزاینده بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شد و در سراسر کشور گسترش یافت. این جنگ، خارطوم و دیگر شهرهای بزرگ را به میدان نبرد تبدیل کرد و زیرساخت‌های شهری و بهداشتی که از قبل در وضعیت بحرانی بود، نابود شده است. بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی نیز به دلیل جنگ تعطیل شده‌اند

بزرگ‌ترین بحران آوارگی جهان
جنگ سودان باعث ایجاد آن چیزی شده که کارشناسان آن را «بزرگ‌ترین بحران آوارگی جهان» توصیف می‌کنند. سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده است که بیش از 13 میلیون نفر از زمان آغاز درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. از این تعداد، بیش از 2.3 میلیون نفر به کشورهای همسایه فرار کرده و پناهنده شده‌اند.

سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی گزارش داده‌اند که در جریان درگیری‌ها، هر دو طرف مرتکب جنایات هولناکی شده‌اند که شامل تجاوزهای دسته‌جمعی و قتل‌های نژادی بوده و به عنوان جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت طبقه‌بندی می‌شوند.

در روز جمعه، محققان وابسته به سازمان ملل درخواست تشکیل یک «نیروی مستقل و بی‌طرف» برای حفاظت از غیرنظامیان کردند و هر دو طرف درگیر را به ارتکاب جنایات جنگی از جمله قتل، نقص عضو و شکنجه متهم کردند.

تشدید بحران با بلایای طبیعی و شیوع بیماری‌ها
در هفته‌های اخیر، سیلاب‌های فصلی ویرانگر وضعیت بحرانی سودان را بدتر کرده است. این سیلاب‌ها ده‌ها نفر را کشته و زیرساخت‌های حیاتی در 12 ایالت از 18 ایالت سودان را نابود کرده‌اند. در همین حال، شیوع بیماری وبا به عنوان جدیدترین فاجعه انسانی در این کشور مطرح شده است. وزارت بهداشت سودان در روز جمعه اعلام کرد که بیماری وبا تا کنون دست‌کم 165 نفر را به کام مرگ کشانده و حدود 4200 نفر دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تدروس آدهانوم گبریسوس در پایان سفر خود به سودان گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که به کمک سودان بیایند و این کشور را از کابوسی که در آن گرفتار است، نجات دهند. برقراری فوری آتش‌بس به طور فوری ضروری است و بهترین راه‌حل برای این بحران، دستیابی به صلح است.»