گروه‌های مسلح عراقى: پایگاه‌های آمریکا در صورت حمله به ایران هدف ما خواهند بود

همزمان با شلیک ده‌ها موشک ایرانی به سوی اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه دهم مهر، گروه‌های مسلح عراقی وابسته به تهران موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» اعلام کردند که در صورت پیوستن ایالات متحده به هرگونه پاسخ به حملات ایران توسط اسرائیل، پایگاه‌های آمریکایی در عراق و منطقه از سوی آن‌ها هدف قرار خواهند گرفت.

این گروه‌های شبه‌نظامی تهدید کردند در صورتی که تل آویو از حریم هوایی عراق علیه تهران استفاده کند به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و منطقه، حمله خواهند کرد.

ایالات متحده به عنوان بخشی از ائتلافی که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با گروه «داعش» ایجاد کرد، حدود ۲۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ نیروی دیگر در سوریه مستقر کرده است. این ائتلاف همچنین شامل نیروهایی از کشورهای دیگر از جمله فرانسه و بریتانیا است.

در همین راستا، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید کرد که تل آویو به حمله موشکی ایران در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد ایران شامگاه سه‌شنبه دهم مهر، حدود ۱۸۰ موشک بالستیک به سوی شهرهای مختلف اسرائیل پرتاب کرد اما تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

سپاه پاسداران ایران نیز در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده است این حملات را پاسخی به کشته شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله و عباس نیلفروشان توسط اسرائیل اعلام کرده است. در این بیانیه به اسرائیل هشدار داده شده است که چنانچه واکنشی به «عملیات ایران» نشان دهد با «حملات کوبنده» مواجه خواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری درباره این حمله گفت: «بایدن با تیم امنیت ملی او حمله ایران به اسرائیل را بررسی کردند. ایران نزدیک به ۲۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد و به‌نظر می‌رسد حمله آن بی‌تاثیر بوده است. همراه با ارتش اسرائیل خسارت‌های وارده را ارزیابی می‌کنیم.»

سالیوان افزود: «به رصد و زیرنظر گرفتن ایران و تهدیدات آن ادامه می‌دهیم. این تشدید تنشی بزرگ از سوی ، تلقی می‌شود و درباره گام‌های پیش‌رو با اسرائیل رایزنی خواهیم کرد.»

هم‌زمان، منابع امنیتی عراق از مقابله سامانه‌های پدافند هوایی ائتلاف بین‌المللی با اهداف هوایی در آسمان غرب عراق خبر دادند. خبرنگار العربیه نیز گزارش داد تعدادی از موشک‌های ایرانی در فضای باز در استان الانبار در غرب عراق سقوط کرده و خسارت‌هایی در پی نداشت.

پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در غزه در هفتم اکتبر، برخی گروه‌های مسلح به پایگاه‌هایی در عراق و سوریه که شامل نیروهای آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هستند، حمله کردند. این حملات در پی حمایت واشینگتن از اسرائیل در این جنگ صورت گرفت.

از دیگر سو، واشینگتن بارها با انجام حملات هوایی که مقرهای گروه‌ها را در این دو کشور هدف قرار داد، پاسخ داده است.